Bestuurlijke samenwerking – Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen

Bestuurlijke samenwerking – Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen

Bestuurlijke samenwerking – Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

De Tweede Kamer gaat met een grote vaart door de parlementaire agenda. Op 4 februari 2014 heeft de Tweede Kamer met een grote meerderheid ingestemd met het wetsvoorstel Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Op 18 februari jongstleden is ook het wetsvoorstel Wet Werk en Zekerheid met een grote meerderheid aanvaard in de Tweede Kamer. In week 10 (11 en  12 maart) van 2014 stond de behandeling van  het voorstel tot wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen geagendeerd in de Tweede Kamer (TK 2012-2013, 33 597, nr. 2). Over niet al te lange tijd zal naar verwachting ook hierover de stemming plaatsvinden in de Tweede kamer. Met dit laatste wetsvoorstel wordt onder andere een nieuwe publiekrechtelijke samenwerkingsvorm geïntroduceerd: de ‘bedrijfsvoeringsorganisatie’.

Publiekrechtelijke samenwerking

Partijen die kiezen voor samenwerking maken afspraken van velerlei aard. Het spreekt voor zich dat er afspraken worden gemaakt over de financiën, bevoegdheidsverdeling en verantwoordelijkheden. Het is verstandig om deze afspraken ook goed vast te leggen. Aan de hand van de afspraken kunnen toekomstige geschillen worden voorkomen of opgelost.

De vraag die zich aandient, is in welke rechtsvorm de gekozen samenwerking gestalte krijgt. Die vorm kan publiekrechtelijk zijn ingebed. Daarbij kan gedacht worden aan een regeling zonder of met een organisatorisch verband. Bij de eerste categorie regelingen gaat het om informele vormen van samenwerking, bijvoorbeeld op basis van convenanten en overlegstructuren. De Wet gemeenschappelijke regelingen speelt daarbij geen rol. Deze wet is bij de tweede categorie regelingen van belang.

Wet gemeenschappelijke regelingen

De Wet gemeenschappelijke regelingen kent nu een aantal mogelijkheden voor publiekrechtelijke samenwerking: het openbaar lichaam (artikel 8, lid 1) en het gemeenschappelijk orgaan (artikel 8 lid 2).

Bij elk van deze twee samenwerkingsvormen wordt een nieuw orgaan in het leven geroepen ter behartiging van bepaalde belangen of taken. Een belangrijk verschil tussen beide vormen is dat het openbaar lichaam rechtspersoonlijkheid bezit en het gemeenschappelijk orgaan niet. Bezit van rechtspersoonlijkheid betekent dat het openbaar lichaam als zelfstandig orgaan mag overgaan tot het sluiten van overeenkomsten, in dienst nemen van personeel en het doen van aanbestedingen. Een openbaar lichaam heeft een geleed bestuur, bestaande uit een algemeen bestuur (veelal raadsleden en/of wethouders), het dagelijks bestuur (veelal wethouders) en een voorzitter (veelal een burgemeester of een wethouder van de grootste participant). In beginsel kunnen aan een openbaar lichaam alle bevoegdheden worden overgedragen, zo ook de bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften.

Daarnaast kent de Wet gemeenschappelijke regelingen de centrumregeling (artikel 8, lid 3), waarbij taken van de ene samenwerkingspartner aan de andere worden overgedragen.

Voorstel ‘bedrijfsvoeringsorganisatie’ in de Wet gemeenschappelijke regelingen

Voor publieke samenwerking tussen decentrale overheden is er in de praktijk nog wel eens behoefte aan een samenwerkingsvorm die weliswaar rechtspersoonlijkheid heeft, maar niet belast is met de ‘zware’ bestuursstructuur van het openbaar lichaam. Dit geldt met name voor samenwerkingsvormen op het gebied van bedrijfsvoering en uitvoering. Het gaat om aangelegenheden die de interne structuur van samenwerkingspartners raken, denk aan samenwerking op het gebied van personeel, organisatie, financiën, administratie, communicatie en huisvesting (de zogeheten PIOFACH-taken), maar ook om uitvoeringstaken als het gezamenlijk innen van gemeentelijke belastingen en heffingen, groenvoorziening, afvalinzameling, leerlingenvervoer, etc. (TK 2012-2013, 33 597, nr. 3). Deze aangelegenheden en taken – bij uitstek liggend op het terrein waarvoor het college zorgdraagt – dragen naar hun aard een beleidsneutraal karakter. De regering heeft de behoefte om een slagvaardige aansturing van een samenwerkingsverband (dus zonder zware aansturing, maar wel met rechtspersoonlijkheid) onderkend en met het wetsvoorstel een nieuwe vorm van publiekrechtelijke samenwerking geïntroduceerd: de ‘bedrijfsvoeringsorganisatie’.

De bedrijfsvoeringsorganisatie

Het wetsvoorstel maakt het mogelijk om een bedrijfsvoeringsorganisatie in te stellen bij collegeregeling, vastgesteld door uitsluitend colleges van burgemeester en wethouders. Het wetsvoorstel bepaalt dat een bedrijfsvoeringsorganisatie alleen in het leven mag worden geroepen “ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van deelnemers”.

Beleidsmatige keuzes horen, aldus de memorie van toelichting op het wetsvoorstel, thuis bij een gemeente of een openbaar lichaam. Wat precies valt onder beleid en uitvoering, laat het wetsvoorstel in het midden. De Raad van State heeft kritische kanttekeningen bij het voorstel geplaatst vanwege het ontbreken van duidelijke een afbakening. Ook Kamerleden hebben hierover Kamervragen gesteld.

De regering stelt in haar toelichting dat voor beleidsmatige samenwerking en samenwerking op het gebied van uitvoerende taken waar een eenduidig beleid van de deelnemers minder voor de hand ligt en er ook beleidsruimte bestaat voor de uitvoerende ambtenaren, het openbaar lichaam met een geleed bestuur de aangewezen samenwerkingsvorm blijft. Uiteindelijk vertrouwt de regering erop dat decentrale overheden verstandige keuzes maken bij de instelling van een bedrijfsorganisatie en hun vertegenwoordigende organen hier goed bij betrekken. Een precieze definitie is volgens haar niet mogelijk en zou in haar visie het systeem onnodig star maken.

Capra

Capra heeft de kennis in huis over bestuurlijke samenwerking. Wij richten ons in onze advisering over samenwerking niet alleen op vraagstukken op het gebied van de personele gevolgen. Belangrijkere vragen die zeker ook aan de orde zijn, zijn misschien wel de voorvragen. Waarom wilt u samenwerken? Wat is het doel van samenwerking? Wat zijn factoren voor succes? In welke vorm moet de samenwerking gestalte krijgen? Ook hierover heeft Capra, mede door samenwerking aan te gaan, de expertise in huis.

Sjoerd Richters

Contact over dit onderwerp

Sjoerd Richters

Sjoerd Richters

Advocaat
Vestiging:
's-Hertogenbosch
Sector:
Overheid
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht
Telefoon:
073 - 613 13 45
Mobiel:
06 48 97 21 37

Gerelateerd

Over disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte 150 150 Capra Advocaten

Over disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte

Artikel

lees meer
De Cao Gemeenten beschouwd 150 150 Capra Advocaten

De Cao Gemeenten beschouwd

Artikel

lees meer
Leergang Arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Leergang Arbeidsrecht

Een gedegen en actueel overzicht van het civiele arbeidsrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle

Kennisbijeenkomst

lees meer
Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg

Zorgseminar Wnra in de zorg in Utrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo

Kennisbijeenkomst

lees meer
Cursus Inleiding arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Inleiding arbeidsrecht

In 1 dag een eerste overzicht van het arbeidsrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen

Kennisbijeenkomst

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht

Kennisbijeenkomst

lees meer
Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord 150 150 Capra Advocaten

Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord

Artikel

lees meer
Het openbaar onderwijs normaliseert verder 150 150 Capra Advocaten

Het openbaar onderwijs normaliseert verder

Artikel

lees meer
Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG 150 150 Capra Advocaten

Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG

Artikel

lees meer
Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra

Artikel

lees meer
De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten 150 150 Capra Advocaten

De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten

Artikel

lees meer
Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg

Nieuws

lees meer
Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering 150 150 Capra Advocaten

Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering

Nieuws

lees meer
Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

lees meer
Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs

Artikel

lees meer
De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren 150 150 Capra Advocaten

De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren

Artikel

lees meer
De rechtspositie van de medisch specialist 150 150 Capra Advocaten

De rechtspositie van de medisch specialist

Artikel

lees meer
Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten 150 150 Capra Advocaten

Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten

Artikel

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
De Capra Academie in 2019 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie in 2019

Artikel

lees meer
Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal 150 150 Capra Advocaten

Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal

Artikel

lees meer
Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz

Wat betekenen de Wnra en Wwz voor uw organisatie?

lees meer
Cursus Normaliseren kun je leren 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normaliseren kun je leren

De eerste stappen naar het arbeidsrecht

lees meer
Cursus Cao-recht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Cao-recht

Cursus over de gevolgen van het vaststellen van een cao

lees meer
Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s 150 150 Capra Advocaten

Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s

Gevolgen van de Normalisering voor de UMC’s

lees meer
Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet? 150 150 Capra Advocaten

Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet?

Artikel

lees meer
Wendbaar werken bij de overheid 150 150 Capra Advocaten

Wendbaar werken bij de overheid

Nieuws

lees meer
De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht

Artikel

lees meer
UMC’S uitgezonderd van de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

UMC’S uitgezonderd van de normalisering?

Artikel

lees meer
Analyse overheidswerkgever 150 150 Capra Advocaten

Analyse overheidswerkgever

Nieuws

lees meer
Rechtsbescherming onder de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Rechtsbescherming onder de Wnra

Artikel

lees meer
Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao? 150 150 Capra Advocaten

Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao?

Artikel

lees meer
Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar?

Artikel

lees meer
In beeld: het ontslagrecht na de normalisering 150 150 Capra Advocaten

In beeld: het ontslagrecht na de normalisering

Artikel

lees meer
Zorg, onderwijs en ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Zorg, onderwijs en ambtenaar?

Artikel

lees meer
De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club 150 150 Capra Advocaten

De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club

Artikel

lees meer
Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje” 150 150 Capra Advocaten

Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje”

Artikel

lees meer
Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht

Artikel

lees meer
Worden ambtenaren normale werknemers? 150 150 Capra Advocaten

Worden ambtenaren normale werknemers?

Artikel

lees meer
Een normaliseringsspecial voor u 150 150 Capra Advocaten

Een normaliseringsspecial voor u

Artikel

lees meer
Normalisering? Ik ben er wel klaar mee! 150 150 Capra Advocaten

Normalisering? Ik ben er wel klaar mee!

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid

Artikel

lees meer
Het overgangsrecht van de Wgr 150 150 Capra Advocaten

Het overgangsrecht van de Wgr

Artikel

lees meer
Klaar voor de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

Klaar voor de normalisering?

Artikel

lees meer
Ontduiking Wwz? 150 150 Capra Advocaten

Ontduiking Wwz?

Artikel

lees meer
Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht

Nieuws

lees meer
Wet aanpak schijnconstructies (WAS) 150 150 Capra Advocaten

Wet aanpak schijnconstructies (WAS)

Artikel

lees meer
Principieel is ook een optie, sprak de opportunist 150 150 Capra Advocaten

Principieel is ook een optie, sprak de opportunist

Artikel

lees meer
Ambtelijke rechtspositie anno 2017 150 150 Capra Advocaten

Ambtelijke rechtspositie anno 2017

Artikel

lees meer
GR-scan 150 150 Capra Advocaten

GR-scan

Nieuws

lees meer
Update Normalisering rechtspositie ambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Update Normalisering rechtspositie ambtenaren

Artikel

lees meer
Genormaliseerde integriteitsdiscussie 150 150 Capra Advocaten

Genormaliseerde integriteitsdiscussie

Artikel

lees meer
Samenwerking en de gewijzigde Wgr 150 150 Capra Advocaten

Samenwerking en de gewijzigde Wgr

Artikel

lees meer
Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld 150 150 Capra Advocaten

Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld

Artikel

lees meer
Arbeidsmobiliteit 150 150 Capra Advocaten

Arbeidsmobiliteit

Artikel

lees meer
Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst! 150 150 Capra Advocaten

Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst!

Artikel

lees meer
Het primaat van de politiek 150 150 Capra Advocaten

Het primaat van de politiek

Artikel

lees meer
Vormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH) 150 150 Capra Advocaten

Vormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH)

Artikel

lees meer
Bestuurlijke samenwerking: structure follows strategy 150 150 Capra Advocaten

Bestuurlijke samenwerking: structure follows strategy

Artikel

lees meer
De samenwerkende overheid 150 150 Capra Advocaten

De samenwerkende overheid

Artikel

lees meer
Het Model Sociaal Statuut: een kritische noot 150 150 Capra Advocaten

Het Model Sociaal Statuut: een kritische noot

Artikel

lees meer
Over Capra Maastricht en bestuurlijke samenwerking 150 150 Capra Advocaten

Over Capra Maastricht en bestuurlijke samenwerking

Artikel

lees meer
Werk, zorg en jeugd 150 150 Capra Advocaten

Werk, zorg en jeugd

Artikel

lees meer
Capra Maastricht: de eerste ervaringen 150 150 Capra Advocaten

Capra Maastricht: de eerste ervaringen

Artikel

lees meer
Het politiek primaat in de zin van artikel 46d WOR 150 150 Capra Advocaten

Het politiek primaat in de zin van artikel 46d WOR

Artikel

lees meer
Het COA en de CAO 150 150 Capra Advocaten

Het COA en de CAO

Artikel

lees meer
Kind badwater en kosten 150 150 Capra Advocaten

Kind badwater en kosten

Artikel

lees meer
Wet verrommeling rechtspositie ambtenaren? 150 150 Capra Advocaten

Wet verrommeling rechtspositie ambtenaren?

Artikel

lees meer
Nog maar een keer: de ambtelijke status 150 150 Capra Advocaten

Nog maar een keer: de ambtelijke status

Artikel

lees meer
TAR bestaat 25 jaar 150 150 Capra Advocaten

TAR bestaat 25 jaar

Artikel

lees meer
Handhaving bijzondere rechtspositie van ambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Handhaving bijzondere rechtspositie van ambtenaren

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl