Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet?

Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet?

Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet? 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

In een tijdperk waarin nauwelijks nog brieven worden verstuurd en ook de post van de overheid steeds meer digitaal wordt ontvangen, komt de vraag op of dit eigenlijk wel kan. Een vraag die bij sommigen wellicht de wenkbrauwen doet fronsen. Is deze vraag immers niet achterhaald? Zelfs in de rechtspraak lijkt het digitaal procederen de toekomst, of toch niet?

Elektronisch verzenden besluiten

Al in 2004 werd de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer van kracht en is artikel 2:14 in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) opgenomen. Dit artikel maakt het mogelijk besluiten elektronisch te verzenden. Het tweede lid van dit artikel schrijft echter voor dat besluiten niet uitsluitend elektronisch mogen worden verzonden. Dat is alleen mogelijk wanneer dit bij wettelijk voorschrift is geregeld. Na de invoering van dit artikel is de vraag gesteld of dit betekent dat ook rechtspositionele besluiten gemaild kunnen worden.

Wijzigingen arbeidsvoorwaarden van ambtenaren via de mail

Het duurde nog tot 2011 voordat de Ambtenarenwet het mogelijk maakte om bepaalde rechtspositionele besluiten uitsluitend elektronisch te versturen. Toen is artikel 125 lid 1 onder n Ambtenarenwet ingevoerd. Hierin is geregeld dat het bevoegd gezag voorschriften kan vaststellen “betreffende de gevallen waarin berichten inzake de rechtspositie van de ambtenaar in afwijking van artikel 2:14, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht uitsluitend elektronisch verzonden behoeven te worden en de voorwaarden die daarbij in acht worden genomen”.

Het was de sector Rijk die in 2012 die met ingang van 1 juni 2012 salarisstroken en jaaropgaven alleen nog via de mail verstuurt. Om dit mogelijk te maken is artikel 4a1 ARAR  ingevoerd. In dit artikel is geregeld dat berichten inzake het maandelijks in geld vastgestelde loon en de jaaropgave aan de ambtenaar uitsluitend elektronisch verstuurd behoeven worden. Daarmee lijkt de mogelijkheid te zijn gecreëerd dat de rechtspositie, dus een arbeidsvoorwaarde van een ambtenaar, per mail wordt gewijzigd.

Naar vaste jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep ligt aan elke de betaling van het salaris immers een besluit tot zodanige betaling ten grondslag. Tegen een besluit kan bezwaar worden aangetekend. Nu is niet iedere salarisstrook een appellabel besluit. De raad heeft hierover geoordeeld dat de rechtsgeldigheid van een reeds eerder in rechte onaantastbaar geworden besluit waarbij over de grondslag van periodiek te betalen salaris of uitkering is beslist, niet bij elke betaling opnieuw (integraal) aan de orde worden gesteld.

Niet iedere salarisstrook is een appellabel besluit, maar wanneer er een wijziging optreedt kan hiervan wel sprake zijn. Daarmee lijkt de weg vrijgemaakt om via de mail de rechtspositie te wijzigen. Erg modern, maar of dit is voorzien vraag ik mij af.

Bestuursrecht moderner dan burgerlijk recht?

Het Burgerlijk Wetboek is in 2010 gewijzigd. Het loonstrookje mag sindsdien worden gemaild mits de werknemer dit document kan bewaren en opslaan. Ook moet de werknemer uitdrukkelijk instemmen met de elektronische verzending. Arbeidsvoorwaarden wijzigen via de mail is (juridisch gezien) ondenkbaar.

Met het oog op de aanstaande normalisering komt de vraag op of het bestuursrecht moderner is dan het burgerlijk recht. Na de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is niet langer het bestuursprocesrecht van toepassing op een grote groep ambtenaren. Zij komen te vallen onder de werking van het Burgerlijk procesrecht. Het toezenden van gewijzigde arbeidsvoorwaarden via de mail is dan niet langer mogelijk. Het bestuursrecht lijkt op het eerste oog dan ook moderner dan het burgerlijk procesrecht, maar een nuancering is op zijn plaatst.

Beslissing op bezwaar uitsluitend elektronisch versturen?

In dit artikel wordt gesproken over de loonstroken. Andere (rechtspositionele) besluiten worden niet genoemd. De vraag komt op of een overheidswerkgever (rechtspositionele) besluiten uitsluitend via de mail mag versturen? Het antwoord: ja, dat mag mits dit goed is geregeld. Dit blijkt nog maar eens uit een zeer recente uitspraak van de Hoge Raad.

In een op 25 mei 2018 gepubliceerde uitspraak van de Hoge Raad blijkt dat het via de mail versturen van een beslissing op bezwaar kan zolang dit maar goed is geregeld. In de betreffende zaak had de belastinginspecteur beslissingen op bezwaar uitsluitend elektronisch verstuurd. Het, volgens de inspecteur, te laat ingediende bezwaarschrift is niet-ontvankelijk verklaard. Ten onrechte oordeelde de Hoger Raad.

In artikel 3 van de Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst zijn beslissingen op bezwaar immers uitgezonderd. De beslissing mag dus per mail worden verzonden, zij het niet uitsluitend per mail. De beslissing is dus pas op de voorgeschreven wijze bekend gemaakt door verzending per post. In de aan de orde zijnde kwestie moest naar het oordeel de Hoge Raad dus  alsnog worden bezien of de beslissingen op bezwaar per post zijn verzonden en daarmee het bezwaarschrift tijdig is ingediend.

Bovenstaande sluit aan op de praktijk. Hierin zien wij dat besluiten steeds vaker elektronisch ‘vooruit’ worden verzonden om vervolgens ook per post te worden verstuurd, ook de beslissingen op bezwaar.

Digitaal is de toekomst: KEI-goed of KEI-slecht?

In de toekomst zal dit zeker veranderen. De vergaande digitalisering heeft de postbode al bijna verdrongen uit het straatbeeld. Met de invoering van het programma KEI (kwaliteit en innovatie rechtspraak) leek ook de rechterlijke macht ‘om’. Digitaal procederen was de toekomst. Alles digitaal. Geen papieren dossiers meer. In april 2018 is dit project stilgelegd. Het programma wordt volgens de Minister ‘gereset’. De focus wordt verlegd van het automatiseren van juridische procedures naar vergroting van de digitale toegankelijkheid. Of dit betekent dat het digitaal procederen van de baan is moet nog blijken.

Al met al is de conclusie dat de overheid besluiten digitaal mag versturen. De overheidswerkgever kan loonstrookjes via de mail versturen en mag ook na de normalisering blijven doen op voorwaarde dat de werknemer met deze wijze van verzending instemt. Kan de rechtspositie ook na de normalisering veranderen met het digitaal toezenden van een salarisstrook? Nee, maar dat heeft niets te maken met de vraag of het besluit digitaal mag worden verstuurd, maar alles met de normalisering. Het wijzigen van de rechtspositie vindt na de normalisering immers niet langer bij eenzijdig besluit plaats. Meer informatie daarover vindt u in het dossier normalisering.

Contact over dit onderwerp

Maartje Rutten

Maartje Rutten

Advocaat
Vestiging:
's-Hertogenbosch
Sector:
Overheid, Zorg
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht, Medezeggenschapsrecht
Telefoon:
073 - 613 13 45
Mobiel:
06 48 17 89 42

Gerelateerd

Leergang Arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Leergang Arbeidsrecht

Een gedegen en actueel overzicht van het civiele arbeidsrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle

Kennisbijeenkomst

lees meer
Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg

Zorgseminar Wnra in de zorg in Utrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo

Kennisbijeenkomst

lees meer
Cursus Inleiding arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Inleiding arbeidsrecht

In 1 dag een eerste overzicht van het arbeidsrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen

Kennisbijeenkomst

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht

Kennisbijeenkomst

lees meer
Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord 150 150 Capra Advocaten

Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord

Artikel

lees meer
Het openbaar onderwijs normaliseert verder 150 150 Capra Advocaten

Het openbaar onderwijs normaliseert verder

Artikel

lees meer
Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG 150 150 Capra Advocaten

Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG

Artikel

lees meer
Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra

Artikel

lees meer
De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten 150 150 Capra Advocaten

De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten

Artikel

lees meer
Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg

Nieuws

lees meer
Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering 150 150 Capra Advocaten

Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering

Nieuws

lees meer
Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

lees meer
Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs

Artikel

lees meer
De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren 150 150 Capra Advocaten

De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren

Artikel

lees meer
De rechtspositie van de medisch specialist 150 150 Capra Advocaten

De rechtspositie van de medisch specialist

Artikel

lees meer
Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten 150 150 Capra Advocaten

Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten

Artikel

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
De Capra Academie in 2019 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie in 2019

Artikel

lees meer
Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal 150 150 Capra Advocaten

Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal

Artikel

lees meer
Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz

Wat betekenen de Wnra en Wwz voor uw organisatie?

lees meer
Cursus Normaliseren kun je leren 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normaliseren kun je leren

De eerste stappen naar het arbeidsrecht

lees meer
Cursus Cao-recht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Cao-recht

Cursus over de gevolgen van het vaststellen van een cao

lees meer
Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s 150 150 Capra Advocaten

Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s

Gevolgen van de Normalisering voor de UMC’s

lees meer
Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet? 150 150 Capra Advocaten

Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet?

Artikel

lees meer
Wendbaar werken bij de overheid 150 150 Capra Advocaten

Wendbaar werken bij de overheid

Nieuws

lees meer
De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht

Artikel

lees meer
UMC’S uitgezonderd van de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

UMC’S uitgezonderd van de normalisering?

Artikel

lees meer
Analyse overheidswerkgever 150 150 Capra Advocaten

Analyse overheidswerkgever

Nieuws

lees meer
Rechtsbescherming onder de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Rechtsbescherming onder de Wnra

Artikel

lees meer
Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao? 150 150 Capra Advocaten

Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao?

Artikel

lees meer
Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar?

Artikel

lees meer
In beeld: het ontslagrecht na de normalisering 150 150 Capra Advocaten

In beeld: het ontslagrecht na de normalisering

Artikel

lees meer
De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club 150 150 Capra Advocaten

De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club

Artikel

lees meer
Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje” 150 150 Capra Advocaten

Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje”

Artikel

lees meer
Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht

Artikel

lees meer
Worden ambtenaren normale werknemers? 150 150 Capra Advocaten

Worden ambtenaren normale werknemers?

Artikel

lees meer
Een normaliseringsspecial voor u 150 150 Capra Advocaten

Een normaliseringsspecial voor u

Artikel

lees meer
Normalisering? Ik ben er wel klaar mee! 150 150 Capra Advocaten

Normalisering? Ik ben er wel klaar mee!

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid

Artikel

lees meer
Klaar voor de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

Klaar voor de normalisering?

Artikel

lees meer
Ontduiking Wwz? 150 150 Capra Advocaten

Ontduiking Wwz?

Artikel

lees meer
Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht

Nieuws

lees meer
Principieel is ook een optie, sprak de opportunist 150 150 Capra Advocaten

Principieel is ook een optie, sprak de opportunist

Artikel

lees meer
Ambtelijke rechtspositie anno 2017 150 150 Capra Advocaten

Ambtelijke rechtspositie anno 2017

Artikel

lees meer
Update Normalisering rechtspositie ambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Update Normalisering rechtspositie ambtenaren

Artikel

lees meer
Genormaliseerde integriteitsdiscussie 150 150 Capra Advocaten

Genormaliseerde integriteitsdiscussie

Artikel

lees meer
Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld 150 150 Capra Advocaten

Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld

Artikel

lees meer
Arbeidsmobiliteit 150 150 Capra Advocaten

Arbeidsmobiliteit

Artikel

lees meer
Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst! 150 150 Capra Advocaten

Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst!

Artikel

lees meer
Het COA en de CAO 150 150 Capra Advocaten

Het COA en de CAO

Artikel

lees meer
Kind badwater en kosten 150 150 Capra Advocaten

Kind badwater en kosten

Artikel

lees meer
Wet verrommeling rechtspositie ambtenaren? 150 150 Capra Advocaten

Wet verrommeling rechtspositie ambtenaren?

Artikel

lees meer
Nog maar een keer: de ambtelijke status 150 150 Capra Advocaten

Nog maar een keer: de ambtelijke status

Artikel

lees meer
TAR bestaat 25 jaar 150 150 Capra Advocaten

TAR bestaat 25 jaar

Artikel

lees meer
Handhaving bijzondere rechtspositie van ambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Handhaving bijzondere rechtspositie van ambtenaren

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl