Wanneer binnen het college van burgemeester en wethouders afspraken worden gemaakt over een tijdelijke interne herschikking van de taakverdeling tussen de wethouders en de burgemeester om zo gedurende een korte periodeorganisatorische problemen te kunnen opvangen, kan men voor onaangename verrassingen komen te staan, zo blijkt wel uit de uitspraak van de voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep van 7 februari 2013, LJN BZ0820.
Uitspraak van 7 februari 2013
Op 7 februari 2013 heeft de voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep uitspraak gedaan in een kwestie over de wachtgelduitkeringen van twee gewezen wethouders.
In de kwestie was door het college gekozen voor een tijdelijke maatwerkoplossing in verband met de ziekte en nadien het overlijden van de burgemeester. Om de grotere werkdruk op te kunnen vangen, had het college zelf besloten om de benoemingsomvang van twee deeltijdwethouders tijdelijk te verhogen tot 100%. Deze verhoogde omvang bestond nog altijd ten tijde van het eindigen van het wethouderschap, op welk moment beide wethouders in aanmerking kwamen voor een wachtgelduitkering. Beide wethouders ontvingen vanaf dat moment een wachtgelduitkering op basis van een fulltime wethouderschap.
Naar aanleiding van vragen uit de raad, zijn de wachtgelduitkeringen onderzocht. De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders kwamen tot het oordeel dat deze uitkeringen ten onrechte waren vastgesteld op basis van een fulltime wethouderschap. Op grond van de Gemeentewet heeft uitsluitend de raad de bevoegdheid om wethouders te benoemen en de omvang van het wethouderschap vast te stellen en te wijzigen. In de kwestie had de raad beide wethouders voor de helft van een fulltime wethouderschap benoemd en daarin zijn door de raad naderhand geen wijzigingen aangebracht.
In de besluiten van het college over de herschikking van de taken tussen wethouders en burgemeester werd weliswaar gesproken van uitbreiding van de benoemingsomvang en uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm (dat wil zeggen: de tijd die een wethouder vanuit bezoldigingsoogpunt aan zijn functie besteed),maar de raad en het college stelden zich op het standpunt dat steeds sprake was geweest van waarneming en dat waarneming rechtens geen invloed kan hebben op de (hoogte van de) wedde van een wethouder en zijn of haar Appa-uitkering. Subsidiair was het standpunt van zowel de raad als het college dat voor zover er in de collegebesluiten al sprake was van een uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm, die besluiten onbevoegd waren genomen door het college. Dit standpunt werd kracht bijgezet door te wijzen op de Gemeentewet die de bevoegdheid om de tijdsbestedingsnorm van wethouders vast te stellen exclusief toekent aan de raad. Het college heeft deze bevoegdheid niet. De raad meende dan ook vanuit haar controlerende taak bevoegd te zijn om deze besluiten te vernietigen.
Tegen deze achtergrond heeft de raad besloten de wachtgelduitkering vast te stellen op de tijdsbestedingsnorm van het deeltijdwethouderschap en heeft hij ook besloten tot terugvordering van hetgeen als gevolg hiervan onverschuldigd was betaald.In bezwaar zijn deze besluiten gehandhaafd.
De opvatting van de raad hield echter geen stand bij de voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep.
Naar het oordeel van de voorzieningenrechter was wel degelijk sprake geweest van een uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm. Daarbij heeft de voorzieningenrechter zich laten leiden door de tekst van de besluiten van het college, waarin volgens hem met zoveel woorden staat dat het gaat om een uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm. Vervolgens onderschreef de voorzieningenrechter de stelling dat het college niet bevoegd is om besluiten tot verhoging van de tijdsbestedingsnorm te nemen. De voorzieningenrechter ging echter niet mee in het standpunt dat, voor zover er al sprake zou zijn van besluiten omtrent de uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm,deze onbevoegd genomen besluiten ingetrokken of vernietigd waren bij het raadsbesluit. In beginsel zou de raad, volgens de voorzieningenrechter, de onbevoegd genomen collegebesluiten alsnog kunnen intrekken en daarvoor eigen besluiten in de plaats kunnen stellen, maar de rechter heeft in overweging gegeven dat een wijziging, met terugwerkende kracht, wel eens in strijd zou kunnen zijn met het rechtszekerheidsbeginsel. Voor wat betreft de wachtgeldbesluiten, heeft de voorzieningenrechter voorts overwogen dat uitsluitend het college bevoegd is te besluiten ter uitvoering van de wachtgeldregelgeving. De grondslag hiervoor vindt hij in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep heeft vervolgens onmiddellijk uitspraak gedaan in de hoofdzaak en de in geding zijnde bestreden besluiten vernietigd. De wachtgelduitkeringen op basis van een fulltime wethouderschap zijn derhalve van kracht gebleven, zolang zij niet worden ingetrokken of vernietigd.
Beschouwing
Dat in de onderhavige kwestie in de door het college genomen besluiten is gesproken van een uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm in plaats van waarneming is niet geheel onbegrijpelijk. Ik sluit niet uit dat deze vergissing elders zo weer wordt gemaakt. De Gemeentewet biedt immers een grondslag voor de uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm. De figuur van waarneming door het college is echter met de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur uit de Gemeentewet verdwenen. Toch is de wetgever de bevoegdheid om in collegeverband op ad hoc basis in waarneming te voorzien ook na de dualisering blijven erkennen, zo blijkt uitdrukkelijk uit de wetsgeschiedenis.
Het past binnen deze ad hoc afspraken dat een deeltijdwethouder die het ambt van een collega-wethouder waarneemt ook voor de extra werkzaamheden in verband met waarneming – naast zijn of haar wethouderswedde – een vergoeding of waarnemingstoelage ontvangt. Aan deze vergoeding kunnen, mijns inziens, geen rechten worden ontleend met het oog opeen wachtgelduitkering. Dit is anders als er sprake is van uitbreiding van de tijdsbestedingsnorm. Deze norm is het uitgangspunt voor de laatstgenoten wedde op basis waarvan de hoogte van de wachtgelduitkering wordt vastgesteld.
De uitspraak van de voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep van7 februari 2013 leert dat wanneer binnen collegeverband een tijdelijke maatwerkoplossing of een tijdelijke interne herschikking van de taakverdeling tussen de wethouders en de burgemeester vereist is om gedurende een korte periode organisatorische problemen te kunnen opvangen, men bedacht moet zijn op de juiste en gewenste inbedding daarvan. De consequentie van de uitspraak van de voorzieningenrechter kan zijn dat een wethouder die aan het slot van zijn deeltijdwethouderschap een week fulltime werkt, bij de hantering van een onjuist begrip door het bestuursorgaan, in aanmerking komt voor een wachtgelduitkering die hoger is dan zijn wedde als wethouder. Met recht mag men zich afvragen of dit past in een tijd waarin de uitkeringen van de ‘gewone’ werknemer maatschappelijk zo nadrukkelijk onderwerp van bespreking zijn. Hier past aldus een zorgvuldige procedure en een zorgvuldige formulering. De advocaten van Capra kunnen u hierbij desgewenst van dienst zijn.
Ad Kerkhof
Contact over dit onderwerp
Ad Kerkhof
Gerelateerd
- Alle
- Sociale zekerheid
- Rechtspositie bestuurders
- Overheid Politiek bestuurder en rechtspositie
Mediation is vrijwillig…, of toch niet?
Artikel
lees meerIntegriteit politiek ambtsdragers: heikel onderwerp
Artikel
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerZiekmelding geen vereiste voor recht op loondoorbetaling tijdens ziekte
Artikel
lees meerBeloofd is beloofd
Artikel
lees meer1% ziek, dat mag toch niet?
Artikel
lees meerOpzegverbod in het onderwijs bij langdurige arbeidsongeschiktheid – de kantonrechter legt de cao uit
Artikel
lees meerHet verzoek om een herbeoordeling bij het UWV
Artikel
lees meerVanaf 1 juli 2023: visie werknemer en werkgever verplicht onderdeel van Plan van Aanpak
Artikel
lees meerVan passende arbeid naar bedongen arbeid: een dunne grens
Artikel
lees meerVerliest een zieke werknemer die niet wil meewerken aan een vertrekregeling zijn recht op loon?
Artikel
lees meerEinde Ziektewetuitkering en weer ziek
Artikel
lees meerHoezo een arbeidsconflict? Ik ben ziek.
Artikel
lees meerWerkgever schendt zorgplicht – aansprakelijk voor schade als gevolg van Covidbesmetting
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerVereenvoudigde behandeling WIA: eenvoudiger én sneller
Artikel
lees meerAppa-uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid van (ex-bestuurders); een onderschat risico
Artikel
lees meerUpdate UWV Werkwijzer Poortwachter
Artikel
lees meerHeeft een werknemer met medische beperkingen recht op ander werk? Werkgevers, pas op!
Artikel
lees meerCorona : relevante onderwerpen
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts en het tuchtrecht in 2021
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerBetaald ouderschapsverlof per 2 augustus 2022
Artikel
lees meerGesprek met Max Asscher, voormalig bedrijfsarts
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
lees meerPersoonlijk belang wethouder bij besluit over omgevingsvergunning?
Artikel
lees meerOver de bedrijfsarts, bingo’s en ontslag
Artikel
lees meerActueel: Arbeidsrechtelijke vragen over het coronavirus
Artikel
lees meerDe preventieve rol van de bedrijfsarts (deel 2)
Artikel
lees meerMag een werkgever voorwaarden verbinden aan de wedertewerkstelling van werknemer?
Artikel
lees meerWat gaat voor: oordeel bedrijfsarts of deskundigenoordeel UWV?
Artikel
lees meerBovenwettelijke uitkeringsrechten uit de CAO Gemeenten en de WNT
Artikel
lees meerWerken met oproepkrachten? Vergeet het aanbod van een vaste arbeidsomvang niet
Artikel
lees meerWeigering passende functie te aanvaarden? Dan geen transitievergoeding!
Artikel
lees meerBent u eigenlijk wel eigenrisicodrager?
Artikel
lees meerDe preventieve rol van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerWet bedrag ineens, RVU en verlofsparen akkoord in Eerste Kamer
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren bestuur
Artikel
lees meerCovid-19 en de mondkapjesplicht
Artikel
lees meerWetsvoorstel ‘RIV-toets UWV door arbeidsdeskundigen’
Artikel
lees meerIs Covid-19 van invloed op de omvang van de billijke vergoeding?
Artikel
lees meerZet een contractuele opzegtermijn de WNT opzij?
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
Artikel
lees meerEen handdruk anno 2020: ontslag op staande voet?
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerOmvang re-integratieverplichting werknemer: hoe zat het ook al weer?
Artikel
lees meerOmvang re-integratieverplichting werkgever: hoe zat het ook al weer?
Artikel
lees meerCOVID-19 (Corona), re-integratie en het UWV – 3
Artikel
lees meerAanvullend geboorteverlof per 1 juli ingevoerd
Artikel
lees meerThuiswerken, de zorgplicht van de werkgever en de rol van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerControle en ontslag van een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer
Artikel
lees meerTransitievergoeding bij herplaatsing van een langdurig arbeidsongeschikte medewerker
Artikel
lees meerCOVID-19 (Corona), re-integratie en het UWV
Artikel
lees meerZorg zzp-er in de zorgen?
Artikel
lees meerRecht op compensatie van de transitievergoeding voor diepslapers?
Artikel
lees meerTijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Artikel
lees meerMinister: zzp’ers in de zorg? Die zijn helemaal geen zzp’er!
Artikel
lees meerDe rol van de bedrijfsarts volgens het Centraal Tuchtcollege Gezondheidszorg
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerZiekmelding vanuit het buitenland; wat nu?
Artikel
lees meer(Overheids)werkgever: Vraag UWV tijdig om compensatie van uitbetaalde transitievergoedingen aan arbeidsongeschikte werknemers
Artikel
lees meerRechtbank Midden-Nederland: compensatie zwangerschapsverlof VO-docente niet alleen tijdens zomervakantie
Artikel
lees meerHet belang van een zorgvuldig proces bij conflicten en ziekte
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerZorg aan Zet Limburg: Workshop duurzame inzetbaarheid en de rol van de bedrijfsarts – 21 maart (2019)
Bijeenkomst in samenwerking met Zorg aan Zet
lees meerMedewerker ziek uit dienst? Pas op voor verhaal Ziektewetuitkering!
Artikel
lees meerMoet de werkgever zieke medewerkers milder beoordelen dan gezonde collega’s?
Artikel
lees meerRe-integratie van zieke medewerkers: het blijft opletten geblazen!
Artikel
lees meerDe taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerRechten en verplichtingen van voormalige wethouders
Artikel
lees meerEigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?
Artikel
lees meerVervolg: Vrijwillige vertrekregeling in sociaal plan is geen RVU
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg
Artikel
lees meerRegeerakkoord: de ‘normalisering’ gaat door en de WWZ wordt deels teruggedraaid!
Artikel
lees meerMag Raad van Toezicht eigen beloning verhogen?
Artikel
lees meerIedereen is gelijk, maar niet hetzelfde
Artikel
lees meerRe-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak
Artikel
lees meerVerzekeringsarts: verlengstuk van Uwv of onafhankelijk deskundige?
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerColumn: Alternatieve feitenonderzoeken?
Artikel
lees meerTussen servet en tafellaken: de studentpromovendus in arbeidsrechtelijk perspectief
Artikel
lees meerHof ’s-Hertogenbosch: ‘Vrijwillige vertrekregeling in Sociaal Plan is geen RVU’
Artikel
lees meerOverzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts
Artikel
lees meerDe rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet
Artikel
lees meerAansluitende uitkering na 65 jaar mogelijk in het Primair Onderwijs
Artikel
lees meerDe Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd: minder bescherming voor AOW’ers
Artikel
lees meerDe no-riskpolis; een korte bespiegeling van een stukje Ziektewet
Artikel
lees meerDe Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken: geen sinecure
Artikel
lees meerDe “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerWachtgeldgegevens en de Wob
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit Gedeputeerde Staten en dagelijks bestuur waterschappen
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerHet bewustwordingsgesprek
Artikel
lees meerGeslaagde bijeenkomst Voorbij het ambt
Artikel
lees meerHet ambt voorbij: de rechten en verplichtingen van een gewezen politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerUitnodiging bijeenkomst 10 april 2014 ‘Voorbij het ambt’
Artikel
lees meerNetwerkbijeenkomsten ‘het ambt van raadslid’
Artikel
lees meerWetsvoorstel Werk en Zekerheid
Artikel
lees meerDe gemeenteraadsverkiezingen komen eraan
Artikel
lees meerEen beetje meer integer graag!
Artikel
lees meerVerwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts bedreigd
Artikel
lees meerIs RSI (of CANS) een hersenschim?
Artikel
lees meerDe “no risk polis”; een tegemoetkoming in de kosten van loondoorbetaling bij ziekte
Artikel
lees meerDe “no risk polis”; een tegemoetkoming in de kosten van loondoorbetaling bij ziekte
Artikel
lees meerDe Ziektewet is gewijzigd
Artikel
lees meerUitbreiding tijdsbestedingsnorm wethouder versus tijdelijke waarneming in collegeverband
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerOverheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerCapra Maastricht: grenzeloze advisering
Artikel
lees meerDe voorbeeldfunctie van de bestuurder
Artikel
lees meerOntslag wegens het niet meewerken aan re-integratie geeft recht op WW en kost de overheidswerkgever geld
Artikel
lees meerWijziging in de AOW per 1 april 2012
Artikel
lees meerGrensarbeid, een complex verhaal, deel II
Artikel
lees meerGrensarbeid, een complex verhaal
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerWerkgever sneller aansprakelijk voor psychische arbeidsongeschiktheid als gevolg van het werk
Artikel
lees meerEen nieuwe tijdelijke baan aangeboden tijdens de re-integratiefase. Wat dan?
Artikel
lees meerOpbouw verlofaanspraken tijdens ziekte
Artikel
lees meerHet advies van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerWijzigingen rechtspositie politieke ambtsdragers
Artikel
lees meerOproep werkhervatting na hersteldmelding
Artikel
lees meerStand van zaken jurisprudentie loonsanctie
Artikel
lees meerRechtspositionele mogelijkheden versus politieke wenselijkheden en andersom
Artikel
lees meerOntslagbescherming tijdelijke aanstelling
Artikel
lees meerVerlies vakantiedagen tijdens ziekte (zaken Schultz-Hoff en Stringer e.a.)
Artikel
lees meerPreventie werkt!
Artikel
lees meerEigenrisicodrager voor de WGA
Artikel
lees meerInstellen medisch onderzoek na ontslag
Artikel
lees meerZiekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte
Artikel
lees meerVerhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval
Artikel
lees meerSituatieve arbeidsongeschiktheid
Artikel
lees meerVerbod op verrichten nevenfunctie
Artikel
lees meer