1. Werkgever heeft beoordelingsvrijheid in sollicitatieprocedure
Een ambtenaar van de Koninklijke Landmacht solliciteert naar een functie bij een Veiligheidsregio. De solliciterende ambtenaar wordt niet op gesprek uitgenodigd en gaat hiertegen in bezwaar. Nadat het bezwaar ongegrond wordt verklaard, gaat de ambtenaar in beroep en vervolgens in hoger beroep. Volgens de ambtenaar is zijn sollicitatie niet inhoudelijk in behandeling genomen en is de sollicitatie slechts formeel afgewezen. Hij heeft namelijk geen ontvangstbevestiging ontvangen, er is geen selectiematrix gemaakt en hij heeft geen afwijzingsbericht ontvangen. De Centrale Raad van Beroep is net als de rechtbank van oordeel dat de ambtenaar redelijkerwijs mocht worden afgewezen voor de functie waar hij naar solliciteerde. Volgens de Raad volgt uit vaste rechtspraak dat de beslissing van een bestuursorgaan in een sollicitatieprocedure het resultaat is van een beoordeling van de capaciteiten van de betrokkene tegen de achtergrond van de functie-eisen. Daarbij heeft het bestuursorgaan beoordelingsvrijheid. De sollicitatie van de ambtenaar is inhoudelijk beoordeeld en mocht daarom worden afgewezen.
Centrale Raad van Beroep 9 oktober 2024, (ECLI:NL:CRVB:2024:1906)
2. Wanprestatie door tijdens ziekte bij andere gemeente in dienst te treden
Een werkneemster werkt sinds 1 april 2019 bij de gemeente Amsterdam voor 36 uur per week. Nadat de werkneemster zich in oktober 2019 heeft ziekgemeld, ontvangt zij vanaf oktober 2021 een WGA-uitkering op basis van een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100%. De gemeente Amsterdam dient in 2023 een ontslagaanvraag in bij het UWV wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. De werkneemster verweert zich tegen het ontslag met de mededeling dat zij per 1 juni 2023 in dienst is getreden bij de gemeente Rotterdam voor 24 uur per week. De ontslagaanvraag wordt afgewezen. Vervolgens verzoekt de gemeente Amsterdam om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens wanprestatie. De kantonrechter is van oordeel dat er sprake is van een wanprestatie, omdat de werkneemster tijdens haar ziekte in dienst is getreden bij een andere gemeente. De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden en de werkneemster heeft geen recht op een transitievergoeding.
Rechtbank Den Haag 9 oktober 2024, (ECLI:NL:RBDHA:2024:16359)
3. Inzage in stukken van oud-werknemer wegens mogelijke belangenverstrengeling
De gemeente Rotterdam vordert inzage in en afschrift van bepaalde bescheiden van een oud-werknemer die tot 1 april 2024 bij de gemeente werkzaam was als projectmanager. Als projectmanager was de werknemer betrokken bij de opdrachtverlening aan externe opdrachtnemers voor het uitvoeren van renovatie- en onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen van de gemeente. In 2023 is bij de gemeente melding gedaan van vermoedens van integriteitsschendingen door de werknemer, waaronder mogelijke belangenverstrengeling. Nadat de gemeente een onderzoek heeft ingesteld naar de werknemer, wordt hij geschorst en doet de gemeente aangifte wegens passieve ambtelijke omkoping. De gemeente vordert inzage en afschrift van stukken van de werknemer met het oog op het instellen van een civielrechtelijke vordering tot schadevergoeding. Volgens de rechtbank heeft de gemeente voldoende aannemelijk gemaakt dat de werknemer mogelijk onrechtmatig tegenover haar heeft gehandeld en dat zij mogelijk is benadeeld. De vordering van de gemeente wordt toegewezen.
Rechtbank Den Haag 29 oktober 2024, (ECLI:NL:RBDHA:2024:17506)
4. Negatieve informatie weglaten maakt een getuigschrift niet positief
Een oud-werkneemster van een gemeente vordert de gemeente om afgifte van een positief getuigschrift. Partijen zijn eerder overeengekomen dat de gemeente een positief getuigschrift verstrekt. De gemeente heeft vervolgens een getuigschrift verstrekt waarin slechts de begin- en einddatum van het dienstverband en de werkzaamheden die werkneemster tijdens haar dienstverband heeft verricht zijn vermeld. Volgens de werkneemster heeft de gemeente hiermee geen positief getuigschrift afgegeven. De kantonrechter is het met de werkneemster eens en oordeelt dat er sprake is van een neutraal getuigschrift. Volgens de kantonrechter maakt het enkele gegeven dat de gemeente informatie over het vermeende disfunctioneren van werkneemster en haar vermeende verstoorde relatie met haar ex-collega’s niet in het getuigschrift heeft vermeld, niet dat het getuigschrift positief is. Het weglaten van negatieve informatie is immers niet hetzelfde als het vermelden van positieve informatie. De gemeente dient daarom alsnog een positief getuigschrift te verstrekken.
Rechtbank Oost-Brabant 21 november 2024, (ECLI:NL:RBOBR:2024:5658)
5. Strafontslag politieambtenaar wegens schijn van belangenverstrengeling
Een politieambtenaar heeft de disciplinaire straf van onvoorwaardelijk ontslag opgelegd gekregen vanwege (de schijn van) belangenverstrengeling. De politieambtenaar heeft in 2012 een privéonderneming opgericht, nadat hem dit in 2008 verboden was wegens een verbod op nevenwerkzaamheden. Vervolgens heeft de politieambtenaar zijn functie en de daaraan gekoppelde mogelijkheden gebruikt om (bedrijfs)informatie te vergaren en zakelijke voordelen te behalen. Volgens de rechtbank was er kans op verwarring over de hoedanigheid van de politieambtenaar door de wijze waarop hij zich presenteerde bij het verrichten van zijn nevenwerkzaamheden. Daarnaast heeft de politieambtenaar in strijd met het verbod op nevenwerkzaamheden gehandeld, nadat hij hier eerder expliciet op was gewezen. Volgens de Centrale Raad van Beroep is het gedrag van de politieambtenaar terecht als ernstig plichtsverzuim aangemerkt en is de opgelegde disciplinaire straf niet onevenredig.
Centrale Raad van Beroep 4 september 2024, (ECLI:NL:CRVB:2024:1773)
Contact over dit onderwerp
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang onze Jurisprudentie-mailing direct per mail.
Gerelateerd
Jurisprudentie selectie Overheid – oktober 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – januari 2024
Artikel
lees meer