Bestuurlijke samenwerking
Bestuurlijke samenwerking is voor veel klanten van Capra Advocaten een terugkerend ‘hot item’. In de zorgsector, in het onderwijs en binnen (semi) overheidsorganisaties wordt vaak over samenwerking gesproken en wordt ook op vele manieren samenwerking gezocht. Bestaande relaties worden gewijzigd of verbroken en nieuwe worden aangegaan. Het Interbestuurlijk programma gericht op een tiental belangrijke maatschappelijke thema’s speelt daarbij een grote rol. De handreiking Interbestuurlijk samenwerken van de VNG doet dat eveneens.
Die samenwerking kan op allerlei manieren worden uitgevoerd. Partijen kunnen kiezen voor een ‘lichte’ vorm van bestuurlijke samenwerking tot een volledige fusie. Daar zitten nog vele varianten tussen. Voorbeelden hiervan zijn samenwerking op het gebied van zorgtaken, muziek- en cultuureducatie, belastingsamenwerking, RUD-vorming, de oprichting van shared service centers, gemeenschappelijke bestuursdiensten (ambtelijke fusies).
Samenwerkingsvormen bij bestuurlijke samenwerking
Hoe kunnen partijen hun bestuurlijke samenwerking het beste vormgeven? Er zijn diverse oplossingen mogelijk. Te denken valt onder meer aan:
- een ‘los samenwerkingsverband’ op basis van gemaakte afspraken die al dan niet in een overeenkomst worden neergelegd
- een stichting
- een BV of NV
- een coöperatieve vereniging
- een gemeenschappelijke regeling
- een fusie/gemeentelijke herindeling
Bestuurlijke samenwerking en de gevolgen voor het personeel
Bestuurlijke samenwerking heeft vaak ook gevolgen voor de medewerkers van de organisaties die samengaan of gaan samenwerken. Wat de gevolgen zijn, hangt uiteraard ook af de vorm van de samenwerking. Verandert de rechtspositie van de medewerkers? Treden de medewerkers in dienst van de nieuwe organisatie, veranderen hun takenpakketten of worden ze gedetacheerd vanuit andere organisaties? Het antwoord op deze vragen is bepalend voor het vaststellen van de gevolgen van de mogelijke samenwerking en daarmee ook voor de keuzes die gemaakt worden.
Vraag Capra Advocaten om advies bij bestuurlijke samenwerking
U kunt onze experts al in een vroeg stadium betrekken bij het proces. We helpen u dan bij het maken van strategische keuzes en het afwegen van voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden. Wij beantwoorden ook tal van andere vragen die spelen in de voorfase van de bestuurlijke samenwerking.
Daarna denken we met u mee over de gevolgen van de samenwerking voor de arbeidsrelatie van de medewerkers. We kennen de (politieke) omgeving waarbinnen de besluitvorming moet plaatsvinden. We adviseren graag over de vraag hoe uw organisatie de uitvoering van de taken het beste kan waarborgen. Daarbij besteden we uiteraard ook aandacht aan een éénduidige aansturing van de organisatie en uw medewerkers. Een bestuurlijke samenwerking wordt een succes als de juridische vorm van de organisatie en de positie en de aansturing van het personeel goed geregeld is.
Quickscan gewijzigde GR
Naar aanleiding van een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen die op 1 juli 2022 in werking is getreden, moeten alle bestaande Gemeenschappelijke Regelingen uiterlijk 1 juli 2024 aangepast zijn aan die gewijzigde wet. Velen zijn daarmee al bezig. Capra biedt aan een Quickscan uit te voeren op het resultaat voordat dat ter besluitvorming wordt aangeboden aan de deelnemers. Lees er hier meer over.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over wat wij voor u kunnen betekenen, neem dan contact op met een van onze specialisten.