Thema: Bescherming persoonlijke levenssfeer & openbaarheid van bestuur
Aspecten op het snijvlak van openbaarheid van bestuur en privacy leveren geregeld procedures op. In de privacy pauze van eind mei 2021 is de actuele rechtspraak besproken. Hierna een korte weergave hiervan.
AVG-verzoek en Wob-verzoek
Het komt voor dat er zowel sprake is van een AVG-verzoek als een Wob-verzoek. Uit de rechtspraak volgt dat deze verzoeken verschillend worden beoordeeld. Zo geeft de AVG een betrokkene volgens de rechter bijvoorbeeld geen recht op afschriften van onderliggende documenten. Dit ligt voor de hand, gelet op de verschillende doelen van de toepasselijke regels.
Weigeringsgronden vanwege eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer
Als sprake is van een Wob-verzoek, blijft het verder voor een bestuursorgaan van belang om tevens de privacy van de eventuele betrokkenen te blijven waarborgen. Artikel 10 van de Wob vermeldt absolute en relatieve weigeringsgronden, voor de gevallen waarin kort gezegd het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer belangrijker is dan openbaarmaking op grond van de Wob. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een recente uitspraak van de rechtbank, waarin volgens de rechter terecht is geweigerd om over te gaan tot openbaarmaking van gezondheidsgegevens. Uit de rechtspraak volgt echter ook dat een goede motivering van groot belang is. Het bestuursorgaan moet helder maken op welke passages de weigeringsgronden in een voorkomend geval betrekking hebben. Integrale weigering zonder een voldoende motivering wordt door zowel de lagere rechters als de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State geregeld afgestraft.
Ook is besproken welke richtlijnen uit de rechtspraak volgen over hoe om te gaan met Wob-verzoeken in integriteitsdossiers. In dat soort gevallen is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zwaarwegend.
Welke zoekslag is nodig? Mogen mailboxen standaard worden doorzocht?
Ten slotte is ingegaan op de zoekslag die aan de orde is, als er een Wob-verzoek is ontvangen. Op grond van de bepalingen van de Wob, moet een bestuursorgaan een gedegen onderzoek verrichten naar de aanwezige documenten die ‘vallen onder het Wob-verzoek’. Een plicht tot het bundelen of samenstellen etc. van documenten is er echter niet. Wel moeten redelijkerwijs alle ‘plekken’ waar documenten getroffen kunnen worden, die zien op de bestuurlijke aangelegenheid waar het om gaat, worden doorzocht. Het bestuursorgaan moet (voldoende gemotiveerd) inzicht geven in de zoekslag. Let op dat dit bijvoorbeeld niet betekent dat e-mailboxen of zakelijke telefoons van medewerkers standaard mogen worden doorzocht – zonder hun medewerking – bij elk Wob-verzoek. Medewerkers hebben ook op het werk recht op een bepaalde mate van privacy. Daarnaast blijkt de zoekslag die nodig is in de praktijk vaak op een andere, vanuit privacy oogpunt minder ingrijpende manier, te kunnen worden voltooid. Door middel van een functionaris die het Wob-verzoek behandelt en de inschatting maakt waar/bij welke personen de onder het Wob-verzoek vallende documenten aanwezig zijn en vervolgens met medewerking van de personen die beschikken over vorenbedoelde documenten.
Aankomende privacy pauzes
Wilt u meer weten over de aankomende online Privacy Pauzes, kijk dan hier voor de actuele data en onderwerpen. Heeft u vragen over het onderwerp van dit artikel, of andere vragen over privacy en/of openbaarheid van bestuur? Neem dan contact op met het expertteam.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
15-20 klachten van AOIS over hoofdopleider, maar ontbinding tóch afgewezen
Artikel
lees meerAangifte doen als zorgverlener: denk aan het medisch beroepsgeheim!
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerArbeidsrecht en de Onderwijssector, over ongeschiktheid anders dan
Artikel
lees meerGeheime camera’s in de zorg
Artikel
lees meer