Meerdere schoolbestuurders zijn betrokken bij private onderwijsadviesbureaus. In zeker tien gevallen hebben schoolbestuurders gebruik gemaakt van diensten van onderwijsbureaus waar ze zelf actief zijn. Dit blijkt uit recent onderzoek van de NOS en Nieuwsuur. Is hier sprake van (de schijn van) belangenverstrengeling?
Scholen mogen in grote lijnen zelf bepalen hoe zij hun onderwijsgelden besteden. Er zijn tal van stichtingen en commerciële bedrijven die diensten voor scholen aanbieden, zoals voor ondersteuning bij leerproblemen, voor testen of voor begeleiding van docenten. Bestuurders en toezichthouders van scholen kunnen deze diensten inkopen van hun ‘eigen’ private onderwijsbureau waar ze bijvoorbeeld adviseur, toezichthouder of eigenaar van zijn. Zij kunnen hierbij een financieel belang hebben.
De voorzitters van de PO-raad en VO-raad hebben in een reactie laten weten niet blij te zijn dat een bestuurder of toezichthouder tegelijkertijd bij een onderwijsorganisatie en een onderwijsadviesbureau werkzaam kan zijn. Volgens Freddy Weima, voorzitter van de PO-raad, is er al een functionaris opgestapt en vertrekken er misschien nog meer.
De Onderwijsinspectie grijpt naar eigen zeggen alleen in als belangenverstrengeling tot aantoonbare negatieve effecten leidt. Ondanks zakelijke relaties tussen een schoolbestuur en het onderwijsbureau hoeft dat niet per se het geval te zijn. Het onderwijsbureau kan bijvoorbeeld heel nuttig werk leveren en misschien ook nog wel tegen een gereduceerd tarief.
Integriteitscode
Scholen zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun integriteit en zijn verplicht een integriteitscode te hebben. Daarvoor zijn diverse leidraden beschikbaar zoals de Code Goed Bestuur in het PO en de Code Goed Onderwijsbestuur VO. Deze leidraden gaan onder meer over het voorkomen van dubbelfuncties bínnen verschillende schoolorganisaties maar zien niet toe op belangen bij externe onderwijsbureaus.
Integriteitsanalyse van Capra
Een allesomvattende integriteitscode lost niet alles op. Uiteindelijk gaat het om een juist afgesteld kompas. Om onderwijsorganisaties te ondersteunen biedt Capra een integriteitsanalyse aan, die tot doel heeft om voorafgaand aan de aanstelling mogelijke integriteitsrisico’s in kaart te brengen en daarover met de kandidaat een gesprek te voeren, ten einde de bewustwording van deze – en andere – risico’s te vergroten.
Met de Integriteitsanalyse bestuurders en toezichthouders in het onderwijs bevordert u bestuurlijke integriteit.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de Integriteitsanalyse? Klik hier of neem dan contact op met William van Wijngaarden, Bart Jeroen Boiten of een van onze andere onderwijsadvocaten.
Contact over dit onderwerp
William van Wijngaarden
Gerelateerd
Structurele oplossing voor de wachttijden bij de WIA-beoordeling? Nog even wachten a.u.b.
Artikel
lees meerGrensoverschrijdend gedrag en de billijke vergoeding
Artikel
lees meerUitschrijving uit het doelgroepregister = einde arbeidsovereenkomst?
Artikel
lees meer15-20 klachten van AOIS over hoofdopleider, maar ontbinding tóch afgewezen
Artikel
lees meerRechtsbescherming studenten in het MBO – eerste rechtspraak ABRvS
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – november 2024
Artikel
lees meer