De OR bij de overheid: een tandeloze tijger?

De OR bij de overheid: een tandeloze tijger?

De OR bij de overheid: een tandeloze tijger? 150 150 Capra Advocaten

De OR bij overheidsinstellingen heeft dezelfde rechten als een OR bij een private onderneming. Denk daarbij aan rechten als het recht op informatie, advisering en instemming. Een belangrijke uitzondering hierop is het zogeheten ‘primaat van de politiek’. Deze beperking van medezeggenschapsrechten houdt -kort geschreven en vrij vertaald- in dat het wettelijk beschermde adviesrecht van de OR ten aanzien van politieke besluiten beperkt blijft tot (de regeling van) de personele gevolgen van dat besluit (art. 46d sub b en 23 lid 2 WOR).

Hoever het primaat van de politiek reikt, blijkt bijvoorbeeld uit de casus van een tijdelijke verhuizing van een onderdeel van de politie van Eindhoven naar Den Bosch (voor de fijnproever: HR 19 juli 2019, ECLI:NL:HR:2019:1235). Dat besluit was genomen door een lokale politiechef, maar geschiedde onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van de nationale politie. Volgens de OK viel dit besluit onder het primaat van de politiek. De Hoge Raad plaatste bij die OK-uitspraak geen kanttekeningen.

De regeling die in 1995 de medezeggenschap van nagenoeg het gehele overheidspersoneel onder het regime van de WOR heeft gebracht is bepaald geen rustig bezit en roept met name bij reorganisaties veel vragen op. Wanneer is bijvoorbeeld sprake van een politiek besluit? Wanneer kan gesproken worden van (de regeling van) de personele gevolgen van een politiek besluit? En wat is de betekenis van artikel 2a van de Ontslagregeling, dat zich richt op de beoordeling van de noodzaak van verval van arbeidsplaatsen bij democratisch genomen besluiten die betrekking hebben op overheidswerkgevers? Is de OR bij overheidsinstellingen een tandeloze tijger of wel degelijk een factor van belang?

Meer weten of behoefte aan bijstand? Neem gerust contact met mij op.

Cursus: De WOR in relatie tot reorganiseren binnen de overheidssector

Capra Advocaten vertelt u graag meer over dit onderwerp op donderdag 23 november 2023 tijdens de cursus “De WOR in relatie tot reorganiseren binnen de overheidssector”. Alles wat u moet weten over de rechten van de medezeggenschapsorganen bij reorganiseren en over het politieke primaat, komt aan bod. Er zijn nog enkele plekken vrij. Wij verwelkomen u graag.

Contact over dit onderwerp

Christiaan Riemens

Christiaan Riemens

Advocaat
Vestiging:
's-Hertogenbosch
Sector:
Overheid, Zorg
Expertteam:
,
Telefoon:
088 - 579 00 23
Mobiel:
06 86 87 11 91

Gerelateerd

AVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk? 150 150 Capra Advocaten

AVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?

Artikel

lees meer
Beloofd is beloofd 150 150 Capra Advocaten

Beloofd is beloofd

Artikel

lees meer
Opleidingsverplichtingen en studiekostenbedingen 150 150 Capra Advocaten

Opleidingsverplichtingen en studiekostenbedingen

Artikel

lees meer
Advieskosten van een MR: wie betaalt de rekening? 150 150 Capra Advocaten

Advieskosten van een MR: wie betaalt de rekening?

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte over ontwikkelingen, interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. Selecteer welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen en wij houden u op de hoogte.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC Den Haag
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
denhaag@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl