Onlangs heeft een herziening plaatsgevonden van de modellen voor reglementen en statuten van de medezeggenschapsraad. De aanleiding voor deze herziening is een actualisering aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast zijn veel voorkomende knelpunten in het functioneren van medezeggenschapsraden aangepakt.
De wijzigingen hebben onder meer betrekking op de omvang en samenstelling van de MR, de verkiezingen, de tijdelijke vervanging van MR-leden en de informatieverstrekking van het bevoegd gezag aan de MR. Er is een aantal facultatieve bepalingen toegevoegd.
Voor wie zijn deze wijzigingen relevant?
Deze wijzigingen zijn relevant voor de sectoren PO en VO en voor het (V)SO.
In de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) is in artikel 21, eerste lid vastgelegd dat het bevoegd gezag elke twee jaar een medezeggenschapsstatuut vaststelt.
Indien het moment van hernieuwd vaststellen van een medezeggenschapsstatuut is aangebroken, kan het vernieuwde model hiervoor het beste worden gebruikt.
Hoewel de WMS ten aanzien van de medezeggenschapsreglementen geen bepaling bevat over periodieke vaststelling ervan, is het vanzelfsprekend wel zo efficiënt om bij de vaststelling van een nieuw managementstatuut, tevens de vernieuwde tekst van het model reglement medezeggenschap mee te nemen.
Het is overigens niet verplicht om de (nieuwe) modelteksten integraal over te nemen; de school kan er – in overleg met de MR uiteraard – voor kiezen om eigen teksten te implementeren.
Wat is er aangepast in de tekst van het modelstatuut?
De belangrijkste wijzigingen die zijn opgenomen in het modelstatuut zijn terug te lezen op de pagina van https://www.infowms.nl/modelstatuten/:
De voornaamste aanpassingen in de modelstatuten zijn:
In het artikel over informatieverstrekking door het bevoegd gezag:
geschrapt is ‘al dan niet gevraagd’
– bij de wijze van informatieverstrekking is toegevoegd de keuzemogelijkheid tussen schriftelijk of digitaal
– toegevoegd is dat het bevoegd gezag de (G)MR of de geledingen moet wijzen op de instemmings- of adviesbevoegdheid
In de artikelen over informatieverstrekking aan betrokkenen en onderlinge informatieverstrekking:
– bij de wijze van informatieverstrekking is toegevoegd de keuzemogelijkheid tussen schriftelijk of digitaal
In het artikel over faciliteiten:
– gewijzigd is de bepaling over de redelijkerwijs noodzakelijke kosten
Wat is er aangepast in de tekst van het modelreglement?
De belangrijkste wijzigingen die zijn opgenomen in het modelreglement zijn terug te lezen op de pagina van infowms:
De aanpassingen in de modelreglementen zijn omvangrijker van aard. De opsomming die op de WMS-website van Stichting Onderwijsgeschillen wordt gegeven, luidt als volgt:
“In de modelreglementen is zo veel gewijzigd, dat het aan te raden is om uit te gaan van de nieuwe documenten en deze aan te passen aan uw eigen situatie.
Als het toch de voorkeur heeft om uit te gaan van het al bestaande reglement voor uw school, dan vindt u hieronder een (onvolledig) overzicht van de belangrijkste aanpassingen:
– er zijn facultatieve bepalingen toegevoegd over de samenstelling van de (G)MR en kiesgroepen
– er is een facultatieve bepaling toegevoegd over het aftreden van de leden van de (G)MR
– het artikel over kandidaatstelling is verduidelijkt en er is een onderdeel over kiesgroepen toegevoegd
– bij de artikelen over de verkiezingen is de mogelijkheid van digitale stemming toegevoegd en er is een facultatieve bepaling over kiesgroepen toegevoegd
– bij het artikel over de uitslag van de verkiezingen en over tussentijdse vacatures zijn facultatieve bepalingen over kiesgroepen toegevoegd
– er is een facultatief artikel over de tijdelijke vervanging van MR-leden toegevoegd
– het artikel over informatieverstrekking is aangepast
– bij het artikel over de instemmingsbevoegdheid van de oudergeleding is een facultatieve bepaling toegevoegd over de faciliteitenregeling
– aan de artikelen over het indienen van agendapunten door personeel en ouders en over het raadplegen van personeel en ouders zijn voorbeelden toegevoegd
– het artikel over de wijziging van het reglement en de werkingsduur is verduidelijkt.”
Vragen?
Roept het bovenstaande vragen op of stelt u er prijs op dat de bestaande reglementen en statuten tegen het licht worden gehouden? Bel ondergetekende of uw vaste contactpersoon bij Capra Advocaten.
Contact over dit onderwerp
Ad Kerkhof
Gerelateerd
Past de medezeggenschapsstructuur nog bij de (gewijzigde) organisatie?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
lees meerUitbreiding bevoegdheden ondernemingsraad
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2024
Artikel
lees meerHoofdlijnenakkoord: wat betekent dit voor het onderwijs?
Artikel
lees meerAVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?
Artikel
lees meer