De invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren op 1 januari 2020 heeft niet alleen gevolgen voor uw ambtenaren maar raakt ook de inhoud van uw gemeenschappelijke regeling. Dit kan betekenen dat de tekst van de gemeenschappelijke regeling moet worden aangepast. En hoe zit het met de bevoegdheden? Voor volgers van de cao gemeente wordt er een aparte werkgeversvereniging opgericht. Hoe wordt de binding aan werkgevers- en werknemerskant geregeld? Wat is de rol van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur voor en na 1 januari 2020? En niet onbelangrijk, kan uw gemeenschappelijke regeling zonder raadpleging van alle gemeenteraden (artikel 31a Wgr) deelnemen in een private rechtspersoon, dat de werkgeversvereniging immers is? Capra Advocaten kan uw gemeenschappelijke regeling in dit proces ondersteunen om ervoor te zorgen dat de benodigde transitie tijdig wordt voltooid. In geval van vragen kunt u uiteraard contact opnemen met uw contactpersoon dan wel de Capra-vestiging in uw regio.
Contact over dit onderwerp

Gerdin Boelens
Gerelateerd
- Alle
- Overheid Arbeidsverhoudingen Bestuurlijke samenwerking
- Bestuurlijke samenwerking
De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren
Artikel
lees meerZorg, onderwijs en ambtenaar?
Artikel
lees meerDe Ondernemingskamer gaat om: beperking van het adviesrecht bij de overheid
Artikel
lees meerHet overgangsrecht van de Wgr
Artikel
lees meerIs de Wet gemeenschappelijke regelingen alweer aan herziening toe?
Artikel
lees meerWet aanpak schijnconstructies (WAS)
Artikel
lees meerNieuwe gedachten over bestuurlijke samenwerking: de gedeelde wethouder
Artikel
lees meerSamenwerking en de gewijzigde Wgr
Artikel
lees meer