Integriteit en de zorg
Patiënten, en zorgconsumenten in het algemeen, bevinden zich vaak in een kwetsbare en afhankelijke positie ten opzichte van zorgverleners. Vanwege die afhankelijke positie is het belangrijk dat patiënten er op kunnen vertrouwen dat bij de zorgverleners het belang van de patiënten voorop staat. Het belang van de patiënt mag in geen geval ondergeschikt worden gemaakt aan het eigen belang van de zorgverlener. Kortom, een patiënt moet er op kunnen vertrouwen dat de zorgverlener naar beste kunnen handelt en zich integer gedraagt. Overigens is het streven naar integriteit natuurlijk niet voorbehouden aan de relatie zorgverlener-patiënt. Ook in de onderlinge relaties tussen zorgverleners en in de relatie tussen de zorgverlener en de instelling waar hij of zij werkt, dient integer handelen het uitgangspunt te zijn.
Werkgever en integriteit in de zorg
Om de integriteit te waarborgen maken werkgevers in de zorg gebruik van integriteitsstatuten, gedragscodes, protocollen en dergelijke. Ook worden werknemers door workshops en cursussen zo veel mogelijk bewust gemaakt van de integriteitsaspecten van het verlenen van zorg. Al deze goede bedoelingen en inspanningen ten spijt gaat het wel eens mis. Het verlenen van zorg blijft immers bij uitstek mensenwerk.
De rol van de werkgever bij integriteitsschendingen door zorgverleners
In het geval van een integriteitsschending door zorgverleners ligt de bal bij de werkgever. De werkgever moet optreden en adequate maatregelen nemen. De werkgever moet zich daarbij realiseren dat integriteitsschendingen in de zorg, en de afhandeling daarvan, meestal onder een (maatschappelijk) vergrootglas liggen. Omdat iedereen een mening heeft over zorgverlening is (negatieve) publiciteit, bijvoorbeeld via de sociale media, een bijna onontkoombaar bijproduct van een integriteitsschending.
Maatregelen bij schending van de integriteit
Het afhandelen van een integriteitsschending is voor een werkgever geen eenvoudige taak. De meeste werkgevers zitten met talloze vragen. Hoe moet hij de feiten vaststellen? Wat mag een werkgever in dat verband? Wat zijn de wettelijke en tuchtrechtelijke kaders waarbinnen de werkgever moet handelen? Wat is de rol van de inspectie voor de Gezondheidszorg? Welke arbeidsrechtelijke consequenties kan een werkgever verbinden aan een (vastgestelde) integriteitsschending? Hoe moet de werkgever omgaan met de media-aandacht die het gevolg is van de integriteitsschending?
Capra Advocaten adviseert en ondersteunt bij integriteitskwesties
We begeleiden u in het hele proces rond een integriteitsschending. We zorgen ervoor dat de juiste procedures worden gevolgd en we adviseren over de belangenafweging. Belangrijk is dat de uiteindelijke besluitvorming op de juiste wijze plaatsvindt. Waar nodig kunnen we een gerechtelijke procedure voeren.
Workshop en training integriteit
Wij verzorgen incompany workshops en trainingen over het onderwerp integriteit. Doel van deze bijeenkomsten is het zoveel mogelijk voorkomen van integriteitsschendingen door werknemers bewust te maken van hun verplichtingen. Op proactieve wijze proberen wij het besef te creëren dat integriteit meer is dan alleen een aantal afspraken op papier.