De AVG concreet gemaakt voor de omgang met persoonsgegevens van personeel
‘Mag ik in tijden van Corona mijn werknemers temperaturen?’, ‘Mag ik medewerkers controleren op alcoholgebruik?’. Dit zijn voorbeelden van vragen die de gemoederen bezig houden. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hangt daarbij dreigend boven de markt. Sinds mei 2018 kan de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, hoge boetes opleggen. Maar de AVG biedt geen pasklare antwoorden. Integendeel, vaak wordt de AVG ervaren als een ontoegankelijke regeling die lang niet altijd de mogelijkheden biedt waar de praktijk om vraagt. Toch is er vaak meer mogelijk dan wordt gedacht.
Wat weet u na het volgen van deze cursus?
Na afloop herkent u privacy-issues en weet u welke afwegingen de AVG vraagt, welke rollen daarbij belangrijk zijn en welke acties gevraagd worden. Uiteraard komen ook de actualiteiten aan de orde. De docenten hebben ruime ervaring met adviseren en procederen over zowel arbeidsrecht als privacyrecht en nemen u graag mee in de wereld van privacy op de werkvloer. Daarbij komen onderwerpen aan de orde als, toestemming, social media, wat mag bij ziekte, controle op werknemers, de rol van de ondernemingsraad, het inzage- en correctierecht en de Wet openbaarheid van bestuur en wordt ook aandacht besteed aan de formele verplichtingen, zoals de informatieverplichting, wanneer en hoe een voorafgaande risico-analyse (de Privacy Impact Assessment: ‘PIA’) moet worden uitgevoerd.
Dagdeel I: De theorie
In dagdeel I komt de theorie aan bod, te weten de normen en (rand)voorwaarden uit de AVG en de UAVG in het algemeen. Zowel de normen die bepalen welke gegevens mogen worden gebruikt/verwerkt en waarvoor, als de ‘administratieve verplichtingen’ die daarbij komen kijken, zoals het informeren van werknemers en of een voorafgaande Data Protection Impact Assessment vereist is.
Dagdeel II: De praktijk
Tijdens dagdeel II wordt de toepassing van de AVG en UAVG in vogelvlucht verder toegelicht aan de hand van veel voorkomende praktijksituaties zoals het personeelsdossier, zieke werknemers, ADM-beleid, bijzondere verwerkingen, rechten van betrokkenen en de rol van de OR.
Voor wie?
De cursus is bedoeld voor iedereen die in de praktijk te maken heeft met privacy van werknemers: leidinggevenden, HR medewerkers, P&O adviseurs, leden van de ondernemingsraad, privacyfunctionarissen en functionarissen voor de gegevensbescherming.
Incompany cursus (ook online)
De cursus wordt incompany gegeven, zowel op locatie als online. Samen met u bespreken we bespreken waar en wanneer u deze cursus wilt volgen. De cursus kunt u ook met meerdere organisaties gezamenlijk volgen.
Praktische informatie
- Duur: twee dagdelen van 2,5 uur (De dagdelen zijn afzonderlijk te volgen)
- Kosten: de kosten voor deze cursus zijn op aanvraag
- Docent: Fatou Tevette van het Expertteam Privacy
- Deelnemers: het aantal deelnemers is maximaal 20
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique Jansen van de Capra Academie via 088 – 57 90 001 of met docent Fatou Tevette.
Contact over dit onderwerp
De Capra Academie is geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRBKO). Onze opleidingen voldoen aan de kwaliteitscode en zijn daarom vrijgesteld van btw.
Deelnemers waarderen onze cursussen met een 8,3
Gerelateerd
Online integriteitmodule voor organisaties
Integer handelen borgen in uw hele organisatie
(via www.integriteit.nl)
Workshop integriteit leidinggevenden
Een scherpe verdieping van integriteit voor bestuurders en leidinggevenden
(via www.integriteit.nl)
Workshop integriteit medewerkers
Kennis en bewustwording rondom integriteit op een positieve wijze vergroten
(via www.integriteit.nl)