Het was in 1964 dat Bob Dylan The times … they are a-changin’ uitbracht. Hoe helder zag hij het toen, hoe waar is het nu nog steeds. De tijden veranderen. Ook voor de advocatuur. De cliënt verandert, de vraag verandert en de dienstverlening verandert mee. Althans, dient mee te veranderen. De oorzaken? De snelheid van de samenleving waarin wij momenteel leven, de beschikbaarheid van informatie, de elkaar steeds sneller opvolgende wijzigingen in wet- en regelgeving, de veranderende arbeidsverhoudingen en het denken erover. En in het verlengde daarvan een overheid die met man en macht probeert zich aan te passen aan die ’turbo-maatschappij’. Met wisselend succes, denk ik te mogen zeggen.
Wij leven in een informatietijdperk, waarbij onze cliënten en relaties in arbeidsrechtelijke- en bestuursrechtelijke kwesties zelf door middel van de allesomvattende encyclopedie “Google” vaak al veel juridische informatie tot zich hebben genomen.
Het is niet langer de vraag wat wet, regelgeving en jurisprudentie zeggen: dat weet men vaak al. Het is veeleer de vraag hoe er mee omgegaan moet worden, of men zich op de juiste weg bevindt, of er valkuilen op die weg zijn en of er mogelijk betere alternatieven zijn dan de oplossing die men voor ogen heeft.
Men vraagt van de moderne advocaat iets anders dan de traditionele benadering van het dossier, de gedegen analyse en het dito advies. Uiteraard zijn er tal van zaken waarbij deze benadering het meest aangewezen is. Nee, sterker nog: de enige aangewezen weg is.
Vaak echter hebben cliënten meer, of wellicht beter, ‘eerder’ behoefte aan een juridische sparringpartner. Dit kan via de telefoon, via Skype of Facetime. De cliënt belt met een probleem, duidt zelf al de oplossingsrichting en in het gesprek met zijn advocaat spart hij, spiegelt hij, wordt de oplossingsrichting verder uitgewerkt en worden alternatieven onderzocht.
Korte, snelle efficiënte contacten zijn kernbegrippen voor moderne dienstverlening. Hierbij past een scherpe analyse van de advocaat en een snelle geest, waarbij echter, ook bij deze gewijzigde manier van werken, maar één basisvereiste centraal staat: kwaliteit moet geleverd worden. Hierbij past ook het vermogen om, zoals men dat wel noemt, ‘out of the box’ te kunnen denken, oplossingen te bedenken waar nog niet aan gedacht is, de bereidheid om zelf jurisprudentie te denken. Het kwaliteitsvereiste maakt echter dat ook het lef aanwezig moet zijn op nog niet begane paden te verkennen.
Kwaliteit manifesteert zich in vele gedaantes. Kwaliteit in de juridische inhoud van het advies, de bruikbaarheid ervan, de snelheid en de doelmatigheid. Het probleem wordt voorgelegd, de oplossing dient centraal te staan. In moderne verhoudingen past het niet langer dat, voordat een definitieve oplossing bereikt wordt, een juridisch adviestraject van weken, gevolgd door een besluitvormings- en beroepstraject van jaren, gevolgd wordt. Geen van de betrokken partijen is hiermee gebaat. Zij willen het ook niet.
Advocaten van Capra hebben zich, in het besef dat kwaliteit een mix van deskundigheid, doelmatigheid en snelheid is, meer en meer ontwikkeld tot een laagdrempelige counselor, als adviseur van de interne rechtspositiejurist en daarmee het bevoegd gezag, dan dat zij gebleven zijn bij de oude stiel van de advocaat die het dossier analyseert, hierover adviseert en zonodig procedeert. Dat laatste kan soms niet anders, maar een pragmatische, efficiënte, oplossingsgerichte wijze van advisering dient in deze veranderende tijden voorop te staan.
De auteur is niet meer werkzaam bij Capra Advocaten, voor vragen neem contact met één van onze specialisten.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
Arbeidsongeschikte werknemer onbereikbaar. Wat nu?
Artikel
lees meerVast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerLeeftijdsdiscriminatie of toch niet?
Artikel
lees meerUitbreiding bevoegdheden ondernemingsraad
Artikel
lees meerEen verworven recht, kan een arbeidsvoorwaarde zo maar ontstaan?
Artikel
lees meerDe Wet open overheid in de zorgsector
Artikel
lees meerSchending van privacy – reden voor ontslag?
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerEen machtsstrijd tussen onderwijsbestuurders
Artikel
lees meerRechtspositionele maatregelen voorafgaand aan de normalisering
Artikel
lees meerAanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord
Artikel
lees meerAdvies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG
Artikel
lees meerScan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra
Artikel
lees meerDe Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten
Artikel
lees meerEigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?
Artikel
lees meerVan school verwijderd: is dat een straf?
Artikel
lees meerDe quotumregeling arbeidsbeperkten wordt geactiveerd
Artikel
lees meerRechtsbescherming onder de Wnra
Artikel
lees meerWaarschuwing of toch een berisping?
Artikel
lees meerHet recht op vergetelheid in het onderwijs
Artikel
lees meerDe verstandhouding tussen school en ouders
Artikel
lees meerIedereen is gelijk, maar niet hetzelfde
Artikel
lees meerVerboden onderscheid naar leeftijd; uitvoering Generatiepact een stap te ver!?
Artikel
lees meerGeen sector-cao maar een eigen cao? De Wnra biedt ruimte voor ‘maatwerk’!
Artikel
lees meerWet normalisering rechtspositie ambtenaren: nieuwe ontwikkelingen en vervolgstappen
Artikel
lees meerBoetes en datalekken op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
Artikel
lees meerHet medisch beroepsgeheim onder druk
Artikel
lees meerDe Wet openbaarheid van bestuur
Artikel
lees meerAanbesteden; een goed begin is het halve werk
Artikel
lees meer