Wanneer je als jurist betrokken wordt bij een rechtspositionele kwestie, dan ontstaat onmiddellijk de neiging – ik wil de term Pavlov-reactie in dat verband vermijden – om nauwgezet te inventariseren wat de feiten en de omstandigheden zijn die ten grondslag liggen aan de kwestie, daar het sjabloon van regelgeving en jurisprudentie overheen te leggen om vervolgens tot een gedegen juridisch advies te komen. Dat is het juridische handwerk. Een handwerk dat je als advocaat ook goed moet beheersen. Sterker nog, een handwerk waar je als adviseur in arbeidsverhoudingen binnen de overheid in moet excelleren. Uiteindelijk is het immers de basis waarop een rechtspositioneel besluit zijn verankering in dient te vinden. Dat gedegen juridische advies.
Dat gedegen juridische advies krijgt echter pas echt zijn waarde als je als adviseur doordrongen bent van het gegeven dat je werkt voor de overheid en daardoor te allen tijde het besef moet hebben dat het juridische advies ingebed moet worden in een andere realiteit. Een realiteit waarin vaak andere afwegingskaders dan de strikt rechtspositionele juridische gehanteerd worden. Ik doel dan op de bestuurlijk politieke realiteit. Deze bestuurlijk politieke realiteit kan onder omstandigheden met zich brengen dat het gedegen, goed onderbouwde, juridische advies toch niet voor de cliënt, die overheidswerkgever, dat bestuursorgaan, de meest gewenste oplossing brengt. Een goed adviseur in arbeidsverhoudingen binnen de overheid weet dat en zal er door middel van zijn deskundigheid en creativiteit altijd naar streven om de juridische mogelijkheden af te stemmen op de politiek bestuurlijke wenselijkheden. Vaak zal dit betekenen dat de juridisch principieel te adviseren weg, bestuurlijk politiek toch niet de meest gewenste is. Vanuit de verantwoordelijkheid als rechtspositie-jurist zal de adviseur van het bestuur, de adviseur van de overheidswerkgever, vervolgens er zorg voor moeten dragen dat binnen de grenzen van wat rechtspositioneel mogelijk is toch een politiek bestuurde wenselijkheid wordt gerealiseerd. Vaak zal dat overleg betekenen over mogelijke compromissen. Vaak ook zullen oplossingsrichtingen ontstaan waar niet eerder aan gedacht is. Naar hun aard tegenstrijdig lijkende belangen worden dan met elkaar in overeenstemming gebracht. Een compromis dat politiek wenselijk en rechtens verdedigbaar is. De politieke dimensie van het vak van de adviseur in arbeidsverhoudingen binnen de overheid.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
- Alle
- Rechtspositie bestuurders
- Overheid Politiek bestuurder en rechtspositie
Integriteit politiek ambtsdragers: heikel onderwerp
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerAppa-uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid van (ex-bestuurders); een onderschat risico
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
lees meerPersoonlijk belang wethouder bij besluit over omgevingsvergunning?
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren bestuur
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerTijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerRechten en verplichtingen van voormalige wethouders
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg
Artikel
lees meerMag Raad van Toezicht eigen beloning verhogen?
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerColumn: Alternatieve feitenonderzoeken?
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken: geen sinecure
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerWachtgeldgegevens en de Wob
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit Gedeputeerde Staten en dagelijks bestuur waterschappen
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerHet bewustwordingsgesprek
Artikel
lees meerGeslaagde bijeenkomst Voorbij het ambt
Artikel
lees meerHet ambt voorbij: de rechten en verplichtingen van een gewezen politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerUitnodiging bijeenkomst 10 april 2014 ‘Voorbij het ambt’
Artikel
lees meerNetwerkbijeenkomsten ‘het ambt van raadslid’
Artikel
lees meerDe gemeenteraadsverkiezingen komen eraan
Artikel
lees meerEen beetje meer integer graag!
Artikel
lees meerUitbreiding tijdsbestedingsnorm wethouder versus tijdelijke waarneming in collegeverband
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerDe voorbeeldfunctie van de bestuurder
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerWijzigingen rechtspositie politieke ambtsdragers
Artikel
lees meerRechtspositionele mogelijkheden versus politieke wenselijkheden en andersom
Artikel
lees meer