Voor politieke ambtsdragers zoals ministers, wethouders en gedeputeerden, is de rechtspositie na hun aftreden geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). In deze wet zijn voorschriften opgenomen over de duur en de hoogte van de uitkering na ontslag, over de pensioenopbouw en daaruit voorvloeiende pensioenaanspraken, alsmede over de invaliditeitsuitkering en het nabestaandenpensioen. Sinds 15 augustus 2001 heeft de Appa rechtstreekse werking. Naar aanleiding van de voorstellen van de commissie Dijkstal uit 2004 heeft de Tweede Kamer onlangs ingestemd met voorstellen om de Wet Appa te wijzigen.
Politieke ambtsdragers hebben op dit moment op grond van de Appa recht op wachtgeld. De uitkering wordt in principe toegekend voor een periode gelijk aan de tijd waarin de gewezen bestuurder in zijn ambt was benoemd. De minimumduur is twee jaar, de maximumduur is 6 jaar. Indien het ambt voor niet meer dan drie maanden werd vervuld bedraagt de uitkering zes maanden. Indien het ambt gedurende een periode van 10 jaar of langer aaneengesloten werd vervuld (of in een tijdsbestek van 12 jaar minstens 10 jaar) en indien de gewezen bestuurder op de datum van het aftreden 50 jaar of ouder is, wordt de uitkering verlengd tot de leeftijd van 65 jaar. De hoogte van de uitkeringsaanspraken bedraagt het eerste jaar 80% van de laatstgenoten wedde (inclusief vakantietoeslag en eindejaarsuitkering) en vanaf het tweede jaar 70%. De uitkering wordt aangepast aan de algemene salarisontwikkelingen binnen de sector Rijk.
De Tweede Kamer heeft ingestemd met voorstellen om de Wet Appa te wijzigen. De belangrijkste wijziging is de leeftijd waarop gewezen bestuurders in aanmerking komen voor een verlenging tot de leeftijd van 65 jaar. Deze leeftijd is verhoogd van 50 naar 55 jaar. Voorts wordt de maximale duur van de periode gedurende welke men recht heeft op wachtgeld verlaagd van zes naar vier jaar. Alle neveninkomsten van politieke ambtsdragers worden openbaar gemaakt en inkomsten uit nevenfuncties moeten vanaf een bepaald bedrag gedeeltelijk in mindering worden gebracht op de bezoldiging. Tenslotte wordt de sollicitatieverplichting aangepast in die zin dat de politieke ambtsdrager tot zijn 65ste jaar gehouden is om sollicitatieactiviteiten te verrichten. Voor zittende bestuurders zal een overgangsrecht worden vastgesteld.
Overigens zullen de salarissen van politieke ambtsdragers – in afwijking van het advies van de commissie Dijkstal – niet verhoogd worden. Het kabinet vond het ongewenst om in een tijd waarin bezuinigd moet worden, de voorgestelde salarisverhogingen door te voeren.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
- Alle
- Rechtspositie bestuurders
- Overheid Politiek bestuurder en rechtspositie
Integriteit politiek ambtsdragers: heikel onderwerp
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerAppa-uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid van (ex-bestuurders); een onderschat risico
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
lees meerPersoonlijk belang wethouder bij besluit over omgevingsvergunning?
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren bestuur
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerTijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerRechten en verplichtingen van voormalige wethouders
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg
Artikel
lees meerMag Raad van Toezicht eigen beloning verhogen?
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerColumn: Alternatieve feitenonderzoeken?
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken: geen sinecure
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerWachtgeldgegevens en de Wob
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit Gedeputeerde Staten en dagelijks bestuur waterschappen
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerHet bewustwordingsgesprek
Artikel
lees meerGeslaagde bijeenkomst Voorbij het ambt
Artikel
lees meerHet ambt voorbij: de rechten en verplichtingen van een gewezen politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerUitnodiging bijeenkomst 10 april 2014 ‘Voorbij het ambt’
Artikel
lees meerNetwerkbijeenkomsten ‘het ambt van raadslid’
Artikel
lees meerDe gemeenteraadsverkiezingen komen eraan
Artikel
lees meerEen beetje meer integer graag!
Artikel
lees meerUitbreiding tijdsbestedingsnorm wethouder versus tijdelijke waarneming in collegeverband
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerDe voorbeeldfunctie van de bestuurder
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerWijzigingen rechtspositie politieke ambtsdragers
Artikel
lees meerRechtspositionele mogelijkheden versus politieke wenselijkheden en andersom
Artikel
lees meer