Er is al een aantal jaar een discussie gaande over de mogelijkheid om misbruik te maken van de Wet openbaarheid van bestuur, de Wob. Het gaat dan om het indienen van een Wob-verzoek dat niet gericht is op openbaarmaking van de informatie, maar op het incasseren van dwangsommen die de indiener van het Wob-verzoek ontvangt als de overheidsinstantie niet of te laat aan het Wob-verzoek kan voldoen. In 2013 hebben de Vereniging van Gemeentesecretarissen en de VNG al brieven geschreven aan de Tweede Kamer om hun ongenoegen te uiten over het oneigenlijk gebruik van de Wob. Zij vragen om de Wob buiten het toepassingsbereik van de wettelijke dwangsomregeling te plaatsen en om maatregelen te treffen om het misbruik van de Wob te stoppen.
Rechtspraak
Eerder heb ik al geschreven over de lijn die in de rechtspraak is ingezet om misbruik van de Wob tegen te gaan. De Raad van State hanteert inmiddels een strenge lijn met betrekking tot de vraag wat onder een Wob-verzoek kan worden verstaan. Een enkel verzoek om informatie wordt minder snel als Wob-verzoek gekwalificeerd en uit zijn uitspraken van 19 november 2014 volgt dat misbruik van recht, c.q. misbruik van de bevoegdheid om Wob-verzoeken in te dienen niet loont (ABRvS 19 november 2014, ECLI:RVS:2014:4129; ECLI:RVS:2014:4135). Uit de overwegingen van de Raad van State is op te maken dat als op grond van de feiten en omstandigheden misbruik is aan te nemen, de bestuursrechtelijke weg met succes kan worden afgesloten en dwangsommen niet geïncasseerd kunnen worden.
Misbruik wordt overigens, logischerwijs, niet heel snel aangenomen. Het moet op grond van voldoende feiten en omstandigheden duidelijk zijn dat misbruik aan de orde is. Maar als evident is dat een rechtsmiddel wordt aangewend zonder redelijk doel, of voor een ander doel dan waarvoor het is bedoeld, er zijn bijvoorbeeld andere juridische mogelijkheden om aan informatie te komen, dan kan de betrokkene zijn wettelijke bevoegdheid om een dwangsom te incasseren niet met succes inroepen.
Gelet op de stand van de rechtspraak, wordt in de literatuur inmiddels door sommigen bepleit dat afzonderlijke wetgeving om misbruik van de Wob te voorkomen niet meer nodig is.
Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet openbaarheid van bestuur
Minister Plasterk heeft op 10 december 2014 evenwel een wetsvoorstel wijziging Wet openbaarheid van bestuur (hierna: het wetsvoorstel) ingediend bij de Tweede Kamer dat onder meer beoogt de dwangsomregeling te schrappen voor Wob-verzoeken. De maatregel om de wettelijke dwangsomregeling niet langer van toepassing te achten bij een Wob-verzoek, komt ook terug in het wetsvoorstel Wet open overheid – dat een opvolger beoogt te zijn voor de Wob. De verwachting van de wetgever is echter dat het wetsvoorstel waarbij de Wob wordt gewijzigd, vanwege de beperkte omvang en inhoud, sneller tot wet zal kunnen worden verheven dan de Wet open overheid.
Misbruik van de Wob wordt aangepakt in wetsvoorstel ‘wijziging Wob’
De wetgever noemt in de Memorie van Toelichting van het wetsvoorstel de hiervoor genoemde uitspraak van 19 november 2014. Deze uitspraak wordt van groot belang geacht om misbruik aan te pakken, maar opgemerkt wordt dat het vaak moeilijk is om aan te tonen dat een verzoek een ander doel heeft dan het verkrijgen van informatie. Het buiten toepassing verklaren van de wettelijke dwangsomregeling (paragraaf 4.1.3.2 van de Awb) betekent, kort gezegd, dat Wob-verzoeken gericht op het incasseren van de dwangsommen niet meer aan de orde kunnen zijn. Beroep tegen het niet tijdig nemen van een besluit blijft uiteraard mogelijk.
Het wetsvoorstel geeft nog enkele aanvullende maatregelen, onder andere in geval van omvangrijke verzoeken respectievelijk het geval dat de wijze waarop het Wob-verzoek wordt ingediend tijdige besluitvorming frustreert. In het eerste geval, een omvangrijk Wob-verzoek, kan de rechter bijvoorbeeld, in afwijking van artikel 8:55d, lid 1 Awb een op het verzoek afgestemd beslistermijn bepalen als een beroep tegen het niet tijdig nemen van een besluit gegrond wordt verklaard. Het bevoegd gezag moet dan in de procedure onderbouwen hoeveel tijd het nodig heeft om op het Wob-verzoek te beslissen. Als dan vervolgens niet wordt beslist binnen de door de rechter bepaalde op het verzoek afgestemde termijn, verbeurt het bevoegd gezag alsnog dwangsommen (artikel 8:55d, lid 2 Awb).
Indien de manier waarop een (omvangrijk) Wob-verzoek is ingediend kennelijk een tijdige besluitvorming frustreert, kan de rechter voorts een langere termijn bepalen dan de wettelijk genoemde termijn van twee weken (artikel 8:55d, lid 1 Awb) om alsnog het besluit bekend te maken. De rechter kan ik zo’n geval ook bepalen dat de vergoeding van de proces- en griffiekosten door het bevoegd gezag achterwege blijft. De rechter kan bovendien bepalen dat de vergoeding van proces- en griffiekosten achterwege blijft, als door de opstelling van de Wob-verzoeker geen overeenstemming is bereikt over de opschorting van de beslistermijn.
Kritische geluiden over het wetsvoorstel
De Raad voor de Rechtspraak heeft zich kritisch uitgelaten over het schrappen van de wettelijke dwangsomregeling. De Wob-verzoekers die te goeder trouw zijn worden hierdoor geraakt, aldus de Raad voor de Rechtspraak. Gevreesd wordt dat de mogelijkheid om rechtstreeks beroep in te stellen bij het uitblijven van een tijdig besluit een te hoge drempel zal blijken te zijn. Een ongewenst neveneffect kan volgens de Raad voor de Rechtspraak daarom zijn dat bestuursorganen minder voortvarend zullen reageren op Wob-verzoeken.
Ook de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van het wetsvoorstel, heeft op 10 februari jl. onder andere aan de regering gevraagd of er nog alternatieven zijn om de overheid aan te sporen tot tijdige besluitvorming. Daarnaast zijn er onder andere vragen gesteld over de proportionaliteit en de neveneffecten van het wetsvoorstel, de stand van zaken in de rechtspraak en de relatie van het wetsvoorstel met het wetsvoorstel Wet open overheid. Het is nu even afwachten op de antwoorden van de regering. Capra blijft het voor u in de gaten houden.
per 1 mei 2022 geld de Wet open overheid, dit kan van invloed zijn op de inhoud van dit artikel. Voor actuele informatie: neem contact op met het Expertteam Privacy en Open Overheid.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
- Alle
- Wob, privacy en AVG
- Overheid Arbeidsverhoudingen Privacy
Aangifte doen als zorgverlener: denk aan het medisch beroepsgeheim!
Artikel
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerArbeidsrecht en de Onderwijssector, over ongeschiktheid anders dan
Artikel
lees meerHet uitsluiten van bewijs als gevolg van een privacyschending
Artikel
lees meerAVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?
Artikel
lees meerWoo-verzoek en de Archiefwet: Procesbelang bij afwezigheid van informatie?
Artikel
lees meerEen melding grensoverschrijdend gedrag. En dan?
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts als getuige: verschoningsrecht bepaald niet absoluut
Artikel
lees meerDe Wet open overheid in de zorgsector
Artikel
lees meerSchending van privacy – reden voor ontslag?
Artikel
lees meerPrivacy-perikelen rondom thuiswerken
Artikel
lees meerVertrouwen is goed, controleren is beter?
Artikel
lees meerAI-regulatie in vogelvlucht
Artikel
lees meerExperiment zorg en onderwijs: maatwerk in het (voortgezet) speciaal onderwijs
Artikel
lees meer(Criteria) aanvraag toelaatbaarheidsverklaring speciaal voortgezet onderwijs
Artikel
lees meer5 jaar AVG
Artikel
lees meerNieuwe Cao Gemeenten en Cao SGO na bekrachtiging principeakkoord 2023
Artikel
lees meerNa (aangekondigde) stakingen toch akkoord Cao Gemeenten en Cao SGO 2023
Artikel
lees meerStakende werknemers en ambtenaren. Hoe ga je hier als werkgever mee om?
Artikel
lees meerWet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur (tweede tranche)
Artikel
lees meerOntvlechting Reinier Haga Groep, het enquêterecht in de zorg
Artikel
lees meerHarmoniseren van arbeidsvoorwaarden: een mysterie ontrafeld
Artikel
lees meerPersoonlijke beleidsopvattingen onder de Woo
Artikel
lees meerWet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur: nieuwe integriteitsregels en geheimhoudingsregeling
Artikel
lees meerOntslag werkneemster ROC na publicatie kritisch boek
Artikel
lees meerControleren en respecteren: monitoren als werkgever versus het privacyrecht van de werknemer
Artikel
lees meerStiekem opnemen van gesprekken leidt tot einde arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Maastricht
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerKennisbijeenkomst Capra Zwolle
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerHet beroepsgeheim van de bedrijfsarts volgens de tuchtrechter
Artikel
lees meerPrivacy in het onderwijs aan de hand van enkele uitspraken
Artikel
lees meerWet open overheid: doel en reikwijdte
Artikel
lees meerZeg werknemer, ben jij gevaccineerd?
Artikel
lees meerHet coronavirus en privacyrechtelijke vragen
Artikel
lees meerDoorzoeken van de mailbox van de werknemer
Artikel
lees meerTerugblik kennisbijeenkomst 27 mei 2021: Actualiteiten openbaarheid van bestuur
Artikel
lees meerEen terugblik op de online Privacy Pauze van 25 mei 2021
Artikel
lees meerEen nieuw model van de verwerkersovereenkomst
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden
Artikel
lees meerBesluit tot opschorting reiskostenvergoeding niet instemmingsplichtig
Artikel
lees meerStructuurwijziging van de ambtelijke top van de gemeente
Artikel
lees meerWet Woo: gevolgen voor de onderwijssector
Artikel
lees meerHet OR-privacyboekje
Artikel
lees meerToegangstesten en testbewijzen in het onderwijs (mbo en ho)
Artikel
lees meerCorona & Privacy: een korte terugblik op de online Privacy Pauze van 20 april 2021
Artikel
lees meerEen eerste blik op de Wet open overheid
Artikel
lees meerDatalekken: een korte terugblik op de online Privacy Pauze van 30 maart 2021
Artikel
lees meerOnline Privacy Pauze
U verzorgt uw kopje koffie, wij bespreken met u het laatste privacy-nieuws in het publieke domein.
lees meerEen jaar later en 100 adviezen van het OMT verder: Covid-19
Artikel
lees meerMag ik een ongevaccineerde medewerker de toegang tot de werkplek weigeren? Of ontslaan?
Artikel
lees meerDatalek: voorkomen is beter dan genezen
Artikel
lees meerVerplicht vaccineren, ja of nee?
Artikel
lees meerRecht op informatievrijheid weegt zwaarder dan recht op privacy
Artikel
lees meerVirtuele Privacy Pauze
U verzorgt uw kopje koffie, wij bespreken met u het laatste privacy-nieuws in het publieke domein.
lees meerNiet ieder informatieverzoek is een Wob-verzoek!
Artikel
lees meerPrivacy: enkele hoogtepunten van de afgelopen maand
Artikel
lees meer€ 725.000,00 boete voor werkgever wegens toegangscontrole met vingerafdrukken
Artikel
lees meerAutoriteit Persoonsgegevens over privacy en corona
Artikel
lees meerFocus op privacy
Artikel
lees meerZiekenhuis in verlegenheid gebracht: Overdrachtslijsten in winkelwagentje
Artikel
lees meer12 Vragen en antwoorden over de AVG
Artikel
lees meerDe Wet openbaarheid van bestuur
Artikel
lees meerWachtgeldgegevens en de Wob
Artikel
lees meerWijziging van de Wet openbaarheid van bestuur om misbruik te voorkomen
Artikel
lees meerSchrapping dwangsom uit Wet openbaarheid van bestuur (Wob)
Artikel
lees meerEen Wobverzoek: is het document voor intern beraad?
Artikel
lees meerMag RTL Nieuws alles vragen?
Artikel
lees meerVertrouwelijk of openbaar?
Artikel
lees meerGeheimhoudingsbeding geen reden voor afwijzing Wob-verzoek
Artikel
lees meer