De ‘eens-gegeven-blijft-gegeven’-regel, zoals die blijkt uit vaste rechtspraak van de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam, geldt niet langer voor de besluiten die onder het primaat van de politiek vallen. De Ondernemingskamer heeft in zijn uitspraak van 19 november 2015 (ECLI:NL:GHAMS:2015:4890) op een overtuigende wijze afscheid genomen van zijn eerdere koers. Tot dan toe was de vaste lijn dat als er zonder enig voorbehoud en onverplicht advies was gevraagd, de voorschriften van het adviesrecht, inclusief beroepsprocedure, daarop van toepassing zijn. Na de uitspraak van 19 november 2015 zijn besluiten die onder het politieke primaat vallen niet langer vatbaar voor beroep.
De casus bij de Ondernemingskamer
In de in geding zijnde kwestie heeft de gemeente Diemen zonder enig voorbehoud (onverplicht) advies gevraagd om een aantal bedrijfsvoeringtaken over te hevelen naar de gemeenschappelijke regeling DUO+. De ondernemingsraad (OR) heeft op 25 april 2015 een negatief advies uitgebracht. Op 30 april 2015 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel van het college van B&W om de bedrijfsvoeringstaken over te hevelen. De OR heeft daarop beroep in gesteld bij de Ondernemingskamer.
Oordeel Ondernemingskamer
De Ondernemingskamer stelt vast dat het genomen besluit alleen ziet op het overhevelen van de bedrijfsvoeringstaken en dat over eventuele uitvoeringsbesluiten betreffende de (her)inrichting van de organisatie en de personele gevolgen afzonderlijk advies zal worden gevraagd aan de OR. Vervolgens komt de Ondernemingskamer tot het oordeel dat de ‘eens-gegeven-blijft-gegeven’-regel een ongewenste situatie geeft. Toepassing van deze regel in het geval als het onderhavige zou immers ertoe (kunnen) leiden dat de besluitvorming van democratische organen waaraan een politieke afweging ten grondslag ligt, alsnog doorkruist kan worden door de medezeggenschap van werknemers. De Ondernemingskamer meent dat de wetgever dit juist heeft willen voorkomen. Een andere opvatting, zo vindt de Ondernemingskamer, zou bovendien leidden tot het ongerijmde resultaat dat, als de Ondernemingskamer de gemeente zou verplichten tot intrekking of ongedaanmaking van het besluit, de vrijheid van de democratische organen om zelfstandig de voor- en nadelen van het besluit af te wegen zou worden aangetast. Op bovenstaande gronden is de Ondernemingskamer nadrukkelijk teruggekomen op zijn vaste jurisprudentie, waarin de Ondernemingskamer zich liet gelden als een voorstander van een beperkte uitleg van het politieke primaat.
Reikwijdte politiek primaat
Kort gezegd komt de uitspraak van de Ondernemingskamer erop neer dat politieke besluiten over beleid, taken (en uitvoering van die taken) van de medezeggenschap zijn uitgesloten. Het primaat van de politiek is echter niet oneindig. Het adviesrecht blijft wel gelden voor besluiten die strekken tot, of in het bijzonder gericht zijn op personele gevolgen. De vuistregel hierbij is: de politiek geeft richting, de OR gaat over de inrichting. De vraag hierbij blijft: waar begint het politieke primaat en waar eindigt het.
Gevolgen medezeggenschap
Na de uitspraak van de Ondernemingskamer is het begrip primaat van de politiek opnieuw in de belangstelling komen te staan. De uitspraak laat naar mijn overtuiging onverlet dat een goede verstandhouding met de OR van wezenlijk belang is voor een goede bedrijfsvoering. Met het oog op beoogde doorontwikkeling of reorganisatie komen bestuurder en OR elkaar ongetwijfeld tegen, zeker daar waar het gaat om het regelen van personele gevolgen. Ik meen dan ook dat het goed is om te zorgen dat de OR wel betrokken wordt. De huidige praktijk om zonder enig voorbehoud (onverplicht) advies te vragen kan dan ook gewoon worden voortgezet. In zoverre hoeft er niets te veranderen. Het enige dat is veranderd, is dat de OR bij de overheid zijn beroepsrecht bij de Ondernemingskamer definitief verloren heeft als het gaat om besluiten die vallen onder het politieke primaat.
Sjoerd Richters
Contact over dit onderwerp
Sjoerd Richters
Gerelateerd
- Alle
- Overheid Arbeidsverhoudingen Bestuurlijke samenwerking
- Medezeggenschap
- Overheid Medezeggenschap
Voors en tegens van vormen van bestuurlijke samenwerking in de overheidssector
Artikel
lees meerUitbreiding bevoegdheden ondernemingsraad
Artikel
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerAVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?
Artikel
lees meerEen ‘belangrijke’ organisatiewijziging volgens de Wet op de ondernemingsraden
Artikel
lees meerAdvieskosten van een MR: wie betaalt de rekening?
Artikel
lees meerNieuwe modellen voor reglementen en statuten van de medezeggenschapsraad
Artikel
lees meerInspraak van de specialist ouderengeneeskunde
Artikel
lees meerIntegriteit is van alle tijden, ook in het onderwijs
Artikel
lees meerHet primaat van de politiek en medezeggenschap
Artikel
lees meerZijn alle wijzigingen van de WGR al in uw gemeenschappelijke regeling geïmplementeerd?
Artikel
lees meerTijdelijke urenuitbreidingen in het onderwijs en de ketenregeling
Artikel
lees meerRechtbank Oost-Brabant: OR vangt bot: Cao Gemeenten laat geen ruimte meer voor lokaal verlof
Artikel
lees meerHelp! Roddel via een Gossip Girl-account over een docent of leerling. Wat nu?
Artikel
lees meerDe OR bij de overheid: een tandeloze tijger?
Artikel
lees meerHof Amsterdam: Opheffing één functie adviesplichtig
Artikel
lees meerOpenbreken CAO: (on)mogelijk?
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerDilemma voor gemeenschappelijke regelingen: het invoeren van een zienswijzemogelijkheid bij besluiten
Artikel
lees meerSamenwerken, ook als het anders moet.
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2022
Artikel
lees meerWijziging Wet gemeenschappelijke regelingen: versterking politieke verantwoording
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2022
Artikel
lees meerGovernancecode Zorg 2022 – Aandacht voor belangenverstrengeling en medezeggenschap
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – februari 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2021
Artikel
lees meerBesluit tot opschorting reiskostenvergoeding niet instemmingsplichtig
Artikel
lees meerStructuurwijziging van de ambtelijke top van de gemeente
Artikel
lees meerHet OR-privacyboekje
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerThuiswerken, de zorgplicht van de werkgever en de rol van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerGeen animo voor OR! Wat nu?
Artikel
lees meerCapra Advocaten maakt uw gemeenschappelijke regeling Wnra-proof
Artikel
lees meerMasterclass Organisatieveranderingen in de zorg
Cursus van een dagdeel over de arbeidsrechtelijke gevolgen van reorganisaties
lees meerDe gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren
Artikel
lees meerDe Ondernemingskamer gaat om: beperking van het adviesrecht bij de overheid
Artikel
lees meerHet overgangsrecht van de Wgr
Artikel
lees meerIs de Wet gemeenschappelijke regelingen alweer aan herziening toe?
Artikel
lees meerNieuwe gedachten over bestuurlijke samenwerking: de gedeelde wethouder
Artikel
lees meerDe Hoge Raad koestert het primaat van de politiek
Artikel
lees meerHet primaat van de politiek
Artikel
lees meerVormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH)
Artikel
lees meerDe samenwerkende overheid
Artikel
lees meerSectorenmodel
Artikel
lees meerTips voor Top 5 OR-perikelen
Artikel
lees meerWerk, zorg en jeugd
Artikel
lees meerOrganisatieaanpassingen bij de Nederlandse universiteiten belangrijk genoeg voor de OR?
Artikel
lees meerCapra Maastricht: de eerste ervaringen
Artikel
lees meerRegeerakkoord noodzaakt tot bezinning over arbeidsverhoudingen binnen de overheid
Artikel
lees meerIntergemeentelijke samenwerking: Wat gebeurt er met de rechtspositie van de ambtenaar?
Artikel
lees meer