De Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) stelt grenzen aan de salarissen en ontslagvergoedingen van topfunctionarissen die werkzaam zijn in de publieke en semipublieke sector. Daarnaast zijn de organisaties die onder de werkingssfeer van de WNT vallen, verplicht om bepaalde gegevens over salarissen en vergoedingen openbaar te maken.
Ook zorginstellingen moeten rekening houden met de WNT. De Kantonrechter Utrecht gaf hiervoor in zijn uitspraak van 20 oktober 2017 de volgende verklaring: “Die wet maximeert de salarissen en ontslagvergoedingen die werkgevers en topfunctionarissen van instellingen met een publieke taak kunnen overeenkomen, omdat het publiek geld betreft dat primair aangewend dient te worden voor de publieke taak, in dit geval de zorg.”
De WNT is ingegaan op 1 januari 2013. Sindsdien zijn de regels voortdurend in beweging. De bezoldigingsmaxima worden bijvoorbeeld jaarlijks geïndexeerd en ook het normenkader zelf wordt regelmatig geactualiseerd. Tijd voor een overzicht van de laatste ontwikkelingen.
WNT niet van toepassing op medisch specialisten
De eerste ontwikkeling waar ik u op wil attenderen, is dat sinds 1 juli 2017 in de WNT is vastgelegd, in artikel 1.5a WNT om precies te zijn, dat deze wet niet van toepassing is op medisch specialisten. Mijn collega Mark van de Laar heeft in augustus van dit jaar een artikel geschreven over het feit dat medisch specialisten zijn uitgesloten van toepassing van de WNT.
Wnt-3 van tafel
Een andere belangrijke ontwikkeling is van meer recente datum. Op 14 november jl. heeft het kabinet laten weten dat het wetsvoorstel Uitbreiding personele reikwijdte WNT – ook wel de Wnt-3 genoemd – niet wordt ingediend bij de Tweede Kamer. Insteek van dit wetsvoorstel was om ook de bezoldiging van niet-topfunctionarissen te maximeren. Door dit plan is nu dus een streep gehaald. Aanleiding voor dit besluit van het kabinet waren het kritische advies van de Raad van State over het wetsvoorstel en weerstand uit de markt.
In het Regeerakkoord werd al een voorschot genomen op het besluit om het wetsvoorstel niet in te dienen. Daarin is namelijk het volgende vastgelegd: “Daarnaast is het voor het functioneren van de overheid goed dat deze op belangrijke terreinen voldoende expertise in huis heeft. Het beloningsniveau bij de overheid moet zodanig zijn dat ook hoogwaardige en schaarse specialisten (…) in dienst kunnen worden genomen.”
Denk-Kamerlid Ozturk heeft naar aanleiding van deze ontwikkelingen een wetsvoorstel ingediend waarvan de strekking gelijk is als het concept voorstel Wnt-3. Om de hiervoor genoemde redenen ligt het voor de hand dat dit voorstel de eindstreep niet gaat halen.
De Wet Normering Topinkomens in de rechtspraak
Ook in juridische procedures is de WNT met enige regelmaat onderwerp van gesprek (of beter gezegd: onderwerp van geschil).
Kantonrechter Utrecht over toepassing WNT
Kantonrechter Roermond over WNT
Ook de uitspraak van de Kantonrechter Roermond van 11 oktober 2017 mag hier niet onvermeld blijven. Die uitspraak ziet op een discussie tussen Stichting Daelzicht en een voormalig lid van de Raad van Bestuur. Nadat de OR van de zorginstelling het vertrouwen in de Raad van Bestuur had opgezegd, hadden partijen een vertrekregeling getroffen. In het kader van deze regeling was onder andere afgesproken dat de bestuurder de beëindigingsvergoeding zou ontvangen die partijen bij aanvang van het dienstverband waren overeengekomen, zijnde een bedrag van ruim € 185.000,00. De ex-bestuurder maakte vervolgens ook aanspraak op uitbetaling van de ‘openstaande’ vakantiedagen. De zorginstelling stelde zich op het standpunt dat de WNT niet toeliet dat de vakantiedagen werden uitbetaald.
De kantonrechter stelde de werkgever in het gelijk. Hij overwoog daartoe dat een vaststellingsovereenkomst op zichzelf de ruimte biedt om af te wijken van dwingend recht, maar dat die ruimte wordt begrensd door de goede zeden of openbare orde. En afwijken van de WNT is volgens de kantonrechter nu juist in strijd met de openbare orde. Andere kantonrechters in den lande hebben hetzelfde overwogen.
Uit deze uitspraak blijkt dat het adagium ‘afspraak is afspraak’ in de context van een WNT-situatie niet altijd opgaat. Als de beëindigingsvergoeding hoger is dan de WNT toelaat, dan mag de ex-werkgever het te hoge deel van de vergoeding niet uitbetalen. Als de te hoge vergoeding al is uitbetaald, dan moet de zorginstelling het te hoge bedrag terugvorderen.
Heeft u vragen over de Wet Normering Topinkomens?
Als u meer wil weten over de WNT, kunt u contact opnemen met mij of met uw vaste contactpersoon.
Contact over dit onderwerp
Jacobien Frederix-Gianotten
Gerelateerd
- Alle
- Rechtspositie bestuurders
- Zorg Arbeidsverhoudingen Beloning en Wnt
Integriteit politiek ambtsdragers: heikel onderwerp
Artikel
lees meerAppa-uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid van (ex-bestuurders); een onderschat risico
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerPersoonlijk belang wethouder bij besluit over omgevingsvergunning?
Artikel
lees meerEen Corona-zorgbonus is geen afdwingbaar recht voor werknemers
Artikel
lees meerDe NOW-regeling en loonkosten van uitzendkrachten
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerDe beëindigingsvergoeding van de topfunctionaris: de toezichthouder teruggefloten
Artikel
lees meerWat houdt de NOW-regeling 2.0 in?
Artikel
lees meerDe eerste ‘coronacrisis’-uitspraken zijn een feit
Artikel
lees meerInterim-bestuurder: Beloning en WNT
Artikel
lees meerLoondoorbetaling is geen beëindigingsvergoeding
Artikel
lees meerSelectie van jurisprudentie voor de zorg 3e kwartaal 2019
Artikel
lees meerWNT verhindert uitbetaling van niet-opgenomen vakantiedagen
Artikel
lees meerConsultatie: ‘Wet tegengaan ontwijking WNT’ (in de zorg)
Artikel
lees meerZorgbestuurders niet groepsgewijs uitgezonderd voor WNT
Artikel
lees meerRechten en verplichtingen van voormalige wethouders
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg
Artikel
lees meerMag Raad van Toezicht eigen beloning verhogen?
Artikel
lees meerMedisch specialist valt niet onder de Wet normering topinkomens
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerColumn: Alternatieve feitenonderzoeken?
Artikel
lees meerDe geschorste topfunctionaris
Artikel
lees meerDe integere zorgbestuurder?
Artikel
lees meerCapra Select: arbeidsrechtelijke actualiteiten in de zorg
Nieuws
lees meerFeitenonderzoeken: geen sinecure
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerActualiteiten WNT in de zorgsector
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit Gedeputeerde Staten en dagelijks bestuur waterschappen
Artikel
lees meerDe reparatie van de WNT
Artikel
lees meerUitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerHet bewustwordingsgesprek
Artikel
lees meerGeslaagde bijeenkomst Voorbij het ambt
Artikel
lees meerHet ambt voorbij: de rechten en verplichtingen van een gewezen politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerUitnodiging bijeenkomst 10 april 2014 ‘Voorbij het ambt’
Artikel
lees meerNetwerkbijeenkomsten ‘het ambt van raadslid’
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens: werk in uitvoering
Artikel
lees meerDe gemeenteraadsverkiezingen komen eraan
Artikel
lees meerEen beetje meer integer graag!
Artikel
lees meerUitbreiding tijdsbestedingsnorm wethouder versus tijdelijke waarneming in collegeverband
Artikel
lees meerOntslaguitkering gewone functionaris ook openbaar maken op grond van de WNT
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerDe voorbeeldfunctie van de bestuurder
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerWijzigingen rechtspositie politieke ambtsdragers
Artikel
lees meerRechtspositionele mogelijkheden versus politieke wenselijkheden en andersom
Artikel
lees meerWet openbaarmaking topinkomens
Artikel
lees meerWet normering topinkomens in de semipublieke sector
Artikel
lees meer