Inmiddels is het alweer enkele weken geleden dat het Regeerakkoord 2017-2021 werd gepresenteerd. Nu het stof is neergedaald, is het goed om eens kritisch te bekijken welke veranderingen er zijn aangekondigd voor het ambtenarenrecht en het civiele arbeidsrecht. Hierna zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij.
De ‘normalisering’
Voor de overheidswerkgevers is het natuurlijk allereerst van belang om te weten dat in het regeerakkoord klip en klaar wordt gesteld dat de ‘normalisering’ doorgaat. Voor een goede doorstroom tussen publieke en private banen is het namelijk van belang, zo valt op pagina 8 van het akkoord te lezen, dat werknemers bij bedrijven en de overheid gelijk worden behandeld.
Op dit moment wordt er nog steeds vanuit gegaan dat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 in werking zal treden.
Weer grote veranderingen in het civiele arbeidsrecht
Voor veel overheidswerkgevers zijn de ontwikkelingen in het civiele arbeidsrecht nu nog niet van groot belang. De verwachting is immers dat tot 1 januari 2020 het ambtenarenrecht op de rechtspositie van de medewerkers van toepassing is. Na de ‘normalisering’ van de rechtspositie van de ambtenaren geldt het civiele arbeidsrecht echter ook voor hen. Daarom is het goed om nu oog te hebben voor de ontwikkelingen in het civiele arbeidsrecht.
Het is een publiek geheim dat de WWZ niet op alle onderdelen geslaagd is. Vooraf was er al grote kritiek en die kritiek is na de invoering alleen maar toegenomen. Het is daarom geen verrassing dat in het regeerakkoord wordt aangekondigd dat de WWZ op een aantal onderdelen wordt teruggedraaid. Vanuit de wens om een nieuwe balans aan te brengen op de arbeidsmarkt, bevat het regeerakkoord plannen om het civiele arbeidsrecht opnieuw te wijzigen. Het regeerakkoord moet natuurlijk eerst nog worden omgezet in wetgeving. Maar hierna zetten wij de belangrijkste plannen voor u op een rij:
– Sinds de invoering van de WWZ kan de arbeidsovereenkomst niet meer op grond van ‘gewijzigde omstandigheden’ door de rechter worden ontbonden. De rechter mag de arbeidsovereenkomst tegenwoordig alleen nog maar ontbinden als sprake is van één (of meer) van de specifiek in de wet genoemde ontslaggronden (en aan alle daarvoor geldende voorwaarden wordt voldaan). Daarbij mogen geen onvoldragen gronden bij elkaar worden opgeteld. Een functioneringsprobleem zonder goed dossier en een impasse zonder goede pogingen om weer tot elkaar te komen, die in de praktijk kunnen leiden tot een onwerkbare situatie, rechtvaardigen samen dus nog geen ontbinding.
Het is de bedoeling dat dit gaat veranderen. In het regeerakkoord is vastgelegd dat de rechter in zo’n geval de afweging moet kunnen maken of het van een werkgever verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten of dat ontslag gerechtvaardigd is op basis van de cumulatie van omstandigheden.
Voor de werknemers staat hier tegenover dat de rechter in zo’n geval een extra vergoeding kan toekennen van maximaal de helft van de transitievergoeding – bovenop de transitievergoeding.
– Daar waar medewerkers nu pas aanspraak kunnen maken op een transitievergoeding als zij ten minste twee jaar in dienst zijn, hebben zij straks (als het regeerakkoord op dit punt wordt omgezet in wetgeving) al van meet af aan recht op een transitievergoeding. Hier staat tegenover dat de opbouw van de transitievergoeding verandert. Per dienstjaar wordt een derde maandsalaris opgebouwd, ook als de medewerker meer dan tien jaar in dienst is. Daarnaast worden de mogelijkheden verruimd om scholingskosten in mindering te brengen op de transitievergoeding. En er komen nog meer compensatiemaatregelen, vooral voor de MKB-ers.
– De periode waarna elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd overgaan in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt verruimd van twee naar drie jaar. Saillant detail hierbij is dat de termijn van drie jaar ook gold vóór de invoering van de WWZ. De mogelijkheden om van de wettelijke tussenpoosregeling af te wijken worden ook verruimd.
– De proeftijdregeling wordt eveneens verruimd. Als de werkgever de werknemer direct bij de start van het dienstverband een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aanbiedt, mag hij daarin een proeftijd opnemen van maar liefst vijf maanden. En voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd met een duur van meer dan twee jaar moet een maximale (wettelijke) proeftijd gaan gelden van drie maanden (in plaats van twee maanden).
– Voor kleine werkgevers tot 25 werknemers wordt de loondoorbetalingsperiode bij ziekte verkort van twee jaar naar één jaar. De verantwoordelijkheid voor de loondoorbetaling en een aantal re-integratieverplichtingen komt tijdens het tweede jaar bij het UWV te liggen.
De collectieve kosten van het tweede ziektejaar worden gedekt via een uniforme lastendekkende premie die betaald moet worden door alle kleine werkgevers.
– Vermeldenswaardig is ook de ambitie ten aanzien van payrolling. Payrolling als zodanig kan volgens de regeringspartijen blijven staan, maar dit moet zo worden vormgegeven dat het een instrument wordt om de werkgever te ‘ontzorgen’. Payrolling mag niet meer worden ingezet om te concurreren op arbeidsvoorwaarden. Hier is aan toegevoegd dat uitzendwerk en detachering als zodanig niet ter discussie staan. In de WWZ werd al aan de aantrekkingskracht van payrolling getornd. Als het regeerakkoord op dit punt wordt uitgevoerd, verwachten wij dat payrolling voor werkgevers nog meer van zijn aantrekkingskracht zal verliezen.
Het bovenstaande vormt een ambitieuze agenda en het is natuurlijk afwachten of deze plannen daadwerkelijk worden omgezet in wetgeving. Veel werkgevers en beoefenaars van het civiele arbeidsrecht begroeten de plannen in elk geval met enthousiasme, met meer enthousiasme dan destijds de WWZ is verwelkomd. We kunnen in elk geval concluderen dat ook het civiele arbeidsrecht de komende jaren geen rustig bezit zal zijn.
Wilt u meer weten over de normalisering of andere plannen?
Voor meer informatie over de plannen in het regeerakkoord en de mogelijke gevolgen daarvan voor de praktijk kunt u contact opnemen met Jacobien Frederix-Gianotten of uw vaste contactpersoon bij Capra Advocaten.
Contact over dit onderwerp
Jacobien Frederix-Gianotten
Gerelateerd
- Alle
- Arbeidsrecht
- Overheid Arbeidsverhoudingen
- Zorg Arbeidsverhoudingen
- Onderwijs Arbeidsverhoudingen
- Ambtenarenrecht
Uitschrijving uit het doelgroepregister = einde arbeidsovereenkomst?
Artikel
lees meerOnderhandelingen voor de nieuwe CAO Gemeenten/SGO gaan weer van start!
Artikel
lees meer15-20 klachten van AOIS over hoofdopleider, maar ontbinding tóch afgewezen
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – november 2024
Artikel
lees meerDaar zakt me de broek van af… een uitspraak over wangedrag in de zorg
Artikel
lees meerArbeidsongeschikte werknemer onbereikbaar. Wat nu?
Artikel
lees meerActieve openbaarmaking komt eraan! Hoe gaan we daarmee om?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2024
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtelijke worsteling met diversiteit
Artikel
lees meerHet uur U nadert: vanaf 1 januari 2025 meer risico’s bij het inhuren van zzp’ers. Is uw organisatie er al klaar voor?
Artikel
lees meerIs bevoegd ook bekwaam? Over dilemma’s in de zorg.
Artikel
lees meerVast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle – 14 november 2024
Kennisbijeenkomst 14 november 2024
lees meerEuropees Hof verbiedt ongelijkheid in overwerktarieven tussen voltijd- en deeltijdwerkers
Artikel
lees meerMediation is vrijwillig…, of toch niet?
Artikel
lees meerWat te doen met zzp’ers nu de Belastingdienst volledig gaat handhaven?
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerCAO akkoord Nederlandse Universiteiten
Artikel
lees meerVerslaafd: een verklaring maar geen excuus?
Artikel
lees meerAangifte doen als zorgverlener: denk aan het medisch beroepsgeheim!
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
lees meerArbeidsongeschiktheid en de re-integratieverplichtingen van de werkgever
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht – 31 oktober 2024
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerLeeftijdsdiscriminatie of toch niet?
Artikel
lees meerVoors en tegens van vormen van bestuurlijke samenwerking in de overheidssector
Artikel
lees meerSanctioneren bij niet-integer gedrag: weet u wat u moet doen?
Artikel
lees meerZich gedragen als een goed ambtenaar
Artikel
lees meerUitbreiding bevoegdheden ondernemingsraad
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – juli 2024
Artikel
lees meerZes keer is nog steeds geen scheepsrecht: mogen voorwaarden worden gesteld aan mediation?
Artikel
lees meerHet stakingsrecht in de zorg
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht – 29 augustus 2024
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerVerslag presentatie Mark van de Laar tijdens voorjaarscongres Verenso op 13 juni 2024
Artikel
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerArbeidsrecht en de Onderwijssector, over ongeschiktheid anders dan
Artikel
lees meerZiekmelding geen vereiste voor recht op loondoorbetaling tijdens ziekte
Artikel
lees meerSociale veiligheid op de provinciale werkvloer
Artikel
lees meerEen verworven recht, kan een arbeidsvoorwaarde zo maar ontstaan?
Artikel
lees meerGeheime camera’s in de zorg
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2024
Artikel
lees meerLunchwebinar: Aandachtspunten grensoverschrijdend gedrag bij Provincies
Lunchwebinar 20 juni 2024
lees meerHoofdlijnenakkoord: wat betekent dit voor het onderwijs?
Artikel
lees meerDe verhoogde zorgvuldigheidsnorm bij kwetsbare medewerkers
Artikel
lees meerHet uitsluiten van bewijs als gevolg van een privacyschending
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – mei 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2024
Artikel
lees meerHet ‘kennen of kunnen’-criterium: over onderwijsrecht en Awb
Artikel
lees meerAlgemene Rekenkamer: Rapportage focus op inhuur van docenten
Artikel
lees meerLunchwebinar: Grensoverschrijdend gedrag in de zorg
Lunchwebinar 22 april 2024
lees meerAVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?
Artikel
lees meerBeloofd is beloofd
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – april 2024
Artikel
lees meerWoo-verzoek en de Archiefwet: Procesbelang bij afwezigheid van informatie?
Artikel
lees meerOpleidingsverplichtingen en studiekostenbedingen
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – april 2024
Artikel
lees meerEen ‘belangrijke’ organisatiewijziging volgens de Wet op de ondernemingsraden
Artikel
lees meerAdvieskosten van een MR: wie betaalt de rekening?
Artikel
lees meerLunchwebinar: de Cao Rijk 2024-2025 in hapklare brokken aangeRIJKt
Lunchwebinar 22 april 2024
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Bosch – 16 mei 2024
Kennisbijeenkomst 28 maart 2024
lees meerGrensoverschrijdend gedrag binnen het ziekenhuis
Artikel
lees meerEen nieuwe cao voor de provincies!
Artikel
lees meerWangedrag van de ambtenaar
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – maart 2024
Artikel
lees meerIntegriteit is van alle tijden, ook in het onderwijs
Artikel
lees meerOndanks meerdere meldingen forse ontslagvergoeding voor muziekdocent
Artikel
lees meerAnnotatie JIN Hoofddoek zorgt voor hoofdbrekers
Artikel
lees meerNieuwe regeling aanspraken dienstongevallen veiligheidsregio’s
Artikel
lees meer1% ziek, dat mag toch niet?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 28 maart 2024
lees meerGrensoverschrijdend gedrag vertonen als medisch specialist = einde oefening. Of toch niet?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – januari 2024
Artikel
lees meerAnnotatie JIN Vrijheid van meningsuiting
Artikel
lees meerNoot JAR bij uitspraak Hoge Raad over een ontslag op staande voet en een strafrechtelijk sepot
Artikel
lees meerHet primaat van de politiek en medezeggenschap
Artikel
lees meerEen melding grensoverschrijdend gedrag. En dan?
Artikel
lees meerOpzegverbod in het onderwijs bij langdurige arbeidsongeschiktheid – de kantonrechter legt de cao uit
Artikel
lees meerZijn alle wijzigingen van de WGR al in uw gemeenschappelijke regeling geïmplementeerd?
Artikel
lees meerNieuwe Cao Werken voor Waterschappen
Artikel
lees meerDe opzegtermijn en de opzegging door werknemer
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – december 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2023
Artikel
lees meerLunchwebinar: de Cao Gemeenten/SGO 2024-2025 in hapklare brokken
Lunchwebinar 18 december 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht
Kennisbijeenkomst 25 januari 2024
lees meerLunchwebinar: Wat te doen met een melding van grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs?
Lunchwebinar 14 maart 2024
lees meerDe bedrijfsarts als getuige: verschoningsrecht bepaald niet absoluut
Artikel
lees meerOnderhandelingsakkoord nieuwe Cao Gemeenten en Cao SGO 2024
Artikel
lees meerReorganisaties en generieke functiebeschrijvingen; een lastige combinatie
Artikel
lees meerTijdelijke urenuitbreidingen in het onderwijs en de ketenregeling
Artikel
lees meerEigenrisicodragen WGA – neem de regie!
Artikel
lees meerRechtbank Oost-Brabant: OR vangt bot: Cao Gemeenten laat geen ruimte meer voor lokaal verlof
Artikel
lees meerHR-Rechtspunt – podcast : Niet meewerken aan re-integratieverplichting en ontslag
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – oktober 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2023
Artikel
lees meerRVU-regeling en non-activiteit
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 7 september 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag
Kennisbijeenkomst 7 september 2023
lees meerEerste Kamer verwerpt initiatiefwetsvoorstel ‘Wet werken waar je wilt’
Artikel
lees meerDe klokkenluider van de ‘Amstre dame’
Artikel
lees meerOntslag op staande voet wegens stiekem uitje naar de Efteling
Artikel
lees meer