Inmiddels is het alweer enkele weken geleden dat het Regeerakkoord 2017-2021 werd gepresenteerd. Nu het stof is neergedaald, is het goed om eens kritisch te bekijken welke veranderingen er zijn aangekondigd voor het ambtenarenrecht en het civiele arbeidsrecht. Hierna zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij.
De ‘normalisering’
Voor de overheidswerkgevers is het natuurlijk allereerst van belang om te weten dat in het regeerakkoord klip en klaar wordt gesteld dat de ‘normalisering’ doorgaat. Voor een goede doorstroom tussen publieke en private banen is het namelijk van belang, zo valt op pagina 8 van het akkoord te lezen, dat werknemers bij bedrijven en de overheid gelijk worden behandeld.
Op dit moment wordt er nog steeds vanuit gegaan dat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 in werking zal treden.
Weer grote veranderingen in het civiele arbeidsrecht
Voor veel overheidswerkgevers zijn de ontwikkelingen in het civiele arbeidsrecht nu nog niet van groot belang. De verwachting is immers dat tot 1 januari 2020 het ambtenarenrecht op de rechtspositie van de medewerkers van toepassing is. Na de ‘normalisering’ van de rechtspositie van de ambtenaren geldt het civiele arbeidsrecht echter ook voor hen. Daarom is het goed om nu oog te hebben voor de ontwikkelingen in het civiele arbeidsrecht.
Het is een publiek geheim dat de WWZ niet op alle onderdelen geslaagd is. Vooraf was er al grote kritiek en die kritiek is na de invoering alleen maar toegenomen. Het is daarom geen verrassing dat in het regeerakkoord wordt aangekondigd dat de WWZ op een aantal onderdelen wordt teruggedraaid. Vanuit de wens om een nieuwe balans aan te brengen op de arbeidsmarkt, bevat het regeerakkoord plannen om het civiele arbeidsrecht opnieuw te wijzigen. Het regeerakkoord moet natuurlijk eerst nog worden omgezet in wetgeving. Maar hierna zetten wij de belangrijkste plannen voor u op een rij:
– Sinds de invoering van de WWZ kan de arbeidsovereenkomst niet meer op grond van ‘gewijzigde omstandigheden’ door de rechter worden ontbonden. De rechter mag de arbeidsovereenkomst tegenwoordig alleen nog maar ontbinden als sprake is van één (of meer) van de specifiek in de wet genoemde ontslaggronden (en aan alle daarvoor geldende voorwaarden wordt voldaan). Daarbij mogen geen onvoldragen gronden bij elkaar worden opgeteld. Een functioneringsprobleem zonder goed dossier en een impasse zonder goede pogingen om weer tot elkaar te komen, die in de praktijk kunnen leiden tot een onwerkbare situatie, rechtvaardigen samen dus nog geen ontbinding.
Het is de bedoeling dat dit gaat veranderen. In het regeerakkoord is vastgelegd dat de rechter in zo’n geval de afweging moet kunnen maken of het van een werkgever verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten of dat ontslag gerechtvaardigd is op basis van de cumulatie van omstandigheden.
Voor de werknemers staat hier tegenover dat de rechter in zo’n geval een extra vergoeding kan toekennen van maximaal de helft van de transitievergoeding – bovenop de transitievergoeding.
– Daar waar medewerkers nu pas aanspraak kunnen maken op een transitievergoeding als zij ten minste twee jaar in dienst zijn, hebben zij straks (als het regeerakkoord op dit punt wordt omgezet in wetgeving) al van meet af aan recht op een transitievergoeding. Hier staat tegenover dat de opbouw van de transitievergoeding verandert. Per dienstjaar wordt een derde maandsalaris opgebouwd, ook als de medewerker meer dan tien jaar in dienst is. Daarnaast worden de mogelijkheden verruimd om scholingskosten in mindering te brengen op de transitievergoeding. En er komen nog meer compensatiemaatregelen, vooral voor de MKB-ers.
– De periode waarna elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd overgaan in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt verruimd van twee naar drie jaar. Saillant detail hierbij is dat de termijn van drie jaar ook gold vóór de invoering van de WWZ. De mogelijkheden om van de wettelijke tussenpoosregeling af te wijken worden ook verruimd.
– De proeftijdregeling wordt eveneens verruimd. Als de werkgever de werknemer direct bij de start van het dienstverband een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aanbiedt, mag hij daarin een proeftijd opnemen van maar liefst vijf maanden. En voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd met een duur van meer dan twee jaar moet een maximale (wettelijke) proeftijd gaan gelden van drie maanden (in plaats van twee maanden).
– Voor kleine werkgevers tot 25 werknemers wordt de loondoorbetalingsperiode bij ziekte verkort van twee jaar naar één jaar. De verantwoordelijkheid voor de loondoorbetaling en een aantal re-integratieverplichtingen komt tijdens het tweede jaar bij het UWV te liggen.
De collectieve kosten van het tweede ziektejaar worden gedekt via een uniforme lastendekkende premie die betaald moet worden door alle kleine werkgevers.
– Vermeldenswaardig is ook de ambitie ten aanzien van payrolling. Payrolling als zodanig kan volgens de regeringspartijen blijven staan, maar dit moet zo worden vormgegeven dat het een instrument wordt om de werkgever te ‘ontzorgen’. Payrolling mag niet meer worden ingezet om te concurreren op arbeidsvoorwaarden. Hier is aan toegevoegd dat uitzendwerk en detachering als zodanig niet ter discussie staan. In de WWZ werd al aan de aantrekkingskracht van payrolling getornd. Als het regeerakkoord op dit punt wordt uitgevoerd, verwachten wij dat payrolling voor werkgevers nog meer van zijn aantrekkingskracht zal verliezen.
Het bovenstaande vormt een ambitieuze agenda en het is natuurlijk afwachten of deze plannen daadwerkelijk worden omgezet in wetgeving. Veel werkgevers en beoefenaars van het civiele arbeidsrecht begroeten de plannen in elk geval met enthousiasme, met meer enthousiasme dan destijds de WWZ is verwelkomd. We kunnen in elk geval concluderen dat ook het civiele arbeidsrecht de komende jaren geen rustig bezit zal zijn.
Wilt u meer weten over de normalisering of andere plannen?
Voor meer informatie over de plannen in het regeerakkoord en de mogelijke gevolgen daarvan voor de praktijk kunt u contact opnemen met Jacobien Frederix-Gianotten of uw vaste contactpersoon bij Capra Advocaten.
Contact over dit onderwerp

Jacobien Frederix-Gianotten
Gerelateerd
- Alle
- Arbeidsrecht
- Onderwijs Arbeidsverhoudingen
- Overheid Arbeidsverhoudingen
- Zorg Arbeidsverhoudingen
- Ambtenarenrecht
Webinar – Grensoverschrijdend gedrag: het gaat toch mis en nu
Artikel
lees meerWerkgever schendt zorgplicht – aansprakelijk voor schade als gevolg van Covidbesmetting
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag – 23 maart 2023
Kennisbijeenkomst 23 maart 2023
lees meerNa (aangekondigde) stakingen toch akkoord Cao Gemeenten en Cao SGO 2023
Artikel
lees meerVasthouden aan het ‘eigen gelijk’ kan je duur komen te staan.
Artikel
lees meerHoe los je een structureel lerarentekort op?
Artikel
lees meerNiet toegelaten tot MBO-opleiding – nu een klacht, straks bezwaar
Artikel
lees meerNieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten: zou iedere werkgever over een Arbeidsconflictenprotocol moeten beschikken?
Artikel
lees meerHELP! Een melding over ongewenst gedrag! Wat nu?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle – 16 maart 2023
Kennisbijeenkomst 16 maart 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten ‘s-Hertogenbosch – 20 april 2023
Kennisbijeenkomst 2 februari 2023
lees meerJurisprudentie Zorg – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie Onderwijs – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerStakende werknemers en ambtenaren. Hoe ga je hier als werkgever mee om?
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerWet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur (tweede tranche)
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – december 2022
Artikel
lees meerDilemma voor gemeenschappelijke regelingen: het invoeren van een zienswijzemogelijkheid bij besluiten
Artikel
lees meerOntvlechting Reinier Haga Groep, het enquêterecht in de zorg
Artikel
lees meerHarmoniseren van arbeidsvoorwaarden: een mysterie ontrafeld
Artikel
lees meerPersoonlijke beleidsopvattingen onder de Woo
Artikel
lees meerVereenvoudigde behandeling WIA: eenvoudiger én sneller
Artikel
lees meerWebinar Grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs en de zorg – AvdR
Artikel
lees meerSleutelfuncties, wat kun je er nog mee?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht – 2 februari 2023
Kennisbijeenkomst 2 februari 2023
lees meerWet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur: nieuwe integriteitsregels en geheimhoudingsregeling
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – november 2022
Artikel
lees meerGrensoverschrijdend gedrag binnen de zorg: wat kunt ú doen?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – november 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2022
Artikel
lees meerAanpak Ministerie van OC&W tegen discriminatie en racisme
Artikel
lees meerOntslag werkneemster ROC na publicatie kritisch boek
Artikel
lees meerSamenwerken, ook als het anders moet.
Artikel
lees meerEen corrupte arts: liever als werknemer of als vrijgevestigde?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – oktober 2022
Artikel
lees meerIntegriteit, niet in beton gegoten, bespreek het!
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle – 17 november 2022
Kennisbijeenkomst 19 mei
lees meerAanzegvergoeding steeds verschuldigd bij niet-inachtneming schriftelijkheidseis
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – september 2022
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag 20 oktober
Kennisbijeenkomst 20 oktober
lees meerCAO Gemeenten 2023: inzet gemeentelijke werkgevers
Artikel
lees meerNiet nakoming re-integratieverplichtingen
Artikel
lees meerUpdate UWV Werkwijzer Poortwachter
Artikel
lees meerEen operatieve ingreep: medisch of cosmetisch?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerVan tijdelijk naar tijdelijk: een loopbaan binnen de Universiteit
Artikel
lees meerControleren en respecteren: monitoren als werkgever versus het privacyrecht van de werknemer
Artikel
lees meerVerhaal van de opleidingskosten voor een BIG-(her)registratie na 1 augustus 2022?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – augustus 2022
Artikel
lees meerDronken gemeenteambtenaar ten onrechte ontslagen
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – juli 2022
Artikel
lees meerOpzegging arbeidsovereenkomst na toestemming UWV wegens reorganisatie – video
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – juli 2022
Artikel
lees meerGrensoverschrijdend gedrag en ernstige verwijtbaarheid
Artikel
lees meerAmbtenaar oude stijl? Hoe zit het met de transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – juni 2022
Artikel
lees meerStoomcursus Arbeidsrecht bij de gemeente en GR
Stoomcursus Arbeidsrecht bij de gemeente en GR
lees meerFAQ-sheet Vakantie
Artikel
lees meerVakantie en ziekte
Artikel
lees meerVervallen en verjaren van (boven)wettelijke vakantie-uren
Artikel
lees meerHarmonisatie van bovenwettelijk verlof Cao Gemeenten en Cao SGO
Artikel
lees meerInwerkingtreding Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
Artikel
lees meerDe medisch specialist
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2022
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke uitspraken in de zorgsector – podcast
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – mei 2022
Artikel
lees meerLunchwebinars: ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
Drie korte webinars van 15 minuten over het onderwerp ‘ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag 23 juni
Kennisbijeenkomst 23 juni
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2022
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht 16 juni
Digitale kennisbijeenkomst 16 juni
lees meerStiekem opnemen van gesprekken leidt tot einde arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle 2 juni (Groningen)
Kennisbijeenkomst 19 mei
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – april 2022
Artikel
lees meerWijziging Wet gemeenschappelijke regelingen: versterking politieke verantwoording
Artikel
lees meerEigenrisicodragerschap in het primair onderwijs: een kostbare aangelegenheid?
Artikel
lees meerDe corrigerende tik, is die nog van deze tijd?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – maart 2022
Artikel
lees meerEen veilige werk- en leeromgeving – wie zorgt waarvoor?
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke uitspraken in de zorgsector – podcast
Artikel
lees meerOntslag op staande voet wegens werkweigering
Artikel
lees meerWat we kunnen leren van de zaak G. tegen Volt
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – februari 2022
Artikel
lees meerHeeft een werknemer met medische beperkingen recht op ander werk? Werkgevers, pas op!
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Maastricht 31 maart 2022
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerCorona : relevante onderwerpen
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Zwolle 3 maart 2022
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerArbeidsrechtelijke uitspraken in de zorgsector – podcast
Artikel
lees meerHet beroepsgeheim van de bedrijfsarts volgens de tuchtrechter
Artikel
lees meerGovernancecode Zorg 2022 – Aandacht voor belangenverstrengeling en medezeggenschap
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – februari 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Zorg – januari 2022
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts en het tuchtrecht in 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie Zorg – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meer