De ontslaggrond voor gemeente-ambtenaren die 65 zijn en daarna in dienst zijn gebleven of zijn gekomen, is betrekkelijk laagdrempelig, maar vergis u niet! Evenals bij de andere ontslaggronden geldt ook bij deze ontslaggrond dat de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals zorgvuldige voorbereiding, hoorplicht, afweging van alle betrokken belangen in acht moeten worden genomen.
De gemeente Lisse werd hier recentelijk op gewezen door de Voorzieningenrechter (Rb Den Haag 12 januari 2012, TAR 2012/53). Betrokkene was op basis van een vaste aanstelling in dienst bij de gemeente als beleidsmedewerker economie en toerisme/ bedrijfscontactfunctionaris. Mede door de door betrokkene ervaren werkdruk, werd een tweede beleidsmedewerker aangetrokken. Dit leidde uiteraard tot een taakverdeling. Betrokkene kon zich in deze taakverdeling niet vinden en verzette zich in eerste instantie. Betrokkene stelde echter geen rechtsmiddelen in tegen het definitieve besluit hierover.
De nieuwe beleidsmedewerker begon medio mei 2011 en in de zomer van 2011 vond een incident plaats tussen de twee beleidsmedewerkers, waarbij de nieuweling uitbarstte in verwijten aan het adres van betrokkene. Dit incident was aanleiding voor de gemeente om binnen een week een gesprek te voeren met betrokkene. Zij werd verantwoordelijk geacht voor de communicatie, omdat eerder negatieve signalen over haar waren ontvangen. De gemeente refereerde ook aan eerdere gesprekken met betrokkene hierover. Betrokkene stelde in een brief dat zij voor het incident nooit is aangesproken op haar communicatie, dat het incident is veroorzaakt door haar nieuwe collega, die immers uitbarstte en dat zij zich niet kon verweren als de gemeente niet met concrete voorbeelden komt.
Aan betrokkene is ontslag verleend op grond van art. 8:2a CAR/UWO. Dit artikel zegt dat de aanstelling van een medewerker die na de leeftijd van 65 in dienst van de gemeente is getreden (…), wordt beëindigd wanneer een van de partijen dat wenselijk acht.
‘Wenselijk’ geeft het bevoegd gezag echter nog geen vrijbrief. De Voorzieningenrechter stelt voorop dat de gemeente niet een heldere en consequente procedure heeft gevolgd. Zo blijkt uit een mail dat met betrokkene is afgesproken dat na het gesprek met haar naar aanleiding van het incident, het gezamenlijk functioneren van de beleidsmedewerkers zou worden aangezien om na vier weken te worden beoordeeld. Dit is niet gebeurd, waarom is niet duidelijk. Verder is in strijd met art. 4:8 Awb het ontslagbesluit niet voorafgegaan door een voornemen. Het eerste ontslagbesluit dateert van voor de datum waarop de voordracht tot ontslag in de college-vergadering is gebracht. Dat het eerste ontslagbesluit om die reden is ingetrokken maakt nog niet dat de voorbereiding zorgvuldig is te noemen.
Hoewel de ontslagbevoegdheid van art. 8:2a CAR/UWO een discretionaire bevoegdheid is en de rechterlijke toetsing dientengevolge terughoudend is, is de Voorzieningenrechter van oordeel dat de verwijten die betrokkene worden gemaakt onvoldoende worden onderbouwd, de opstelling van betrokkene naar de gemeente toe onderbelicht is gebleven en de gemeente in een niet zorgvuldige procedure te makkelijk gebruik heeft gemaakt van de ontslaggrond van art. 8:2a CAR/UWO.
Ook de ontslagverlening op grond van art. 8:2a CAR/UWO (het vaststellen van de wenselijkheid van de ontslaggrond) dient zich te bewegen binnen de grenzen van goed werkgeverschap, neergelegd in art. 125 ter van de Ambtenarenwet, en daarbij dienen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (in termen van zorgvuldige voorbereiding, hoorplicht, afweging van alle relevante feiten en omstandigheden) in acht te worden genomen, aldus de Voorzieningenrechter. Het is voor de Voorzieningenrechter niet duidelijk dat de gemeente zich hiervan in voldoende mate bewust is geweest. Zeker niet als daarbij in ogenschouw wordt genomen dat betrokkene meerdere malen is gewezen op haar zwakke rechtspositie, gezien het feit dat zij de leeftijd van 65 jaar was gepasseerd.
Een apart element in de uitspraak betrof de stelling namens betrokkene dat artikel 8:2a CAR/UWO niet van toepassing zou zijn, omdat betrokkene niet al 65 jaar was toen zij werd aangesteld. Volgens de voorzieningenrechter heeft verweerder echter voldoende aannemelijk gemaakt dat bij de invoeging van een nieuw tweede lid in artikel 8:2 in 2010 abusievelijk door de VNG is vergeten in artikel 8:2a een verwijzing te maken naar het derde in plaats van naar het tweede lid, zodat artikel 8:2a van de CAR/UWO, dat in de rechtspositieregeling van de gemeente Lisse is overgenomen, beoordeeld naar de kennelijke strekking van die bepaling, op betrokkene van toepassing is.
De Voorzieningenrechter wijst het verzoek om de voorlopige voorziening toe, omdat de gemeente niet in redelijkheid tot haar besluit kon komen en het bezwaar een redelijke kans van slagen heeft. Het besluit van 1 november 2011 wordt geschorst tot zes weken na de beslissing op bezwaar, en tot genoemde datum heeft betrokkene aanspraak op bezoldiging en pensioenopbouw, en kan de vacature niet door een ander worden ingevuld.
Contact over dit onderwerp

Onze mensen
Naar contact
Gerelateerd
Ontslag op staande voet na mishandeling van een cliënt? Bezint eer ge begint!
Artikel
lees meerGeen ‘slapende dienstverbanden’ in de sector Gemeenten en de sector Rijk?
Artikel
lees meerPartijbedoeling niet relevant bij kwalificatie arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerDe VOG-verklaring als essentieel onderdeel in de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerDe invloed van toekomstige reorganisaties op een beëindigingsovereenkomst
Artikel
lees meerDe cumulatiegrond: ‘Nul’ plus ‘iets dat niets is’ wordt niet meer dan dat ‘iets dat niets is’
Artikel
lees meerOnly a few pints a day keeps the doctor away
Artikel
lees meerIs Covid-19 van invloed op de omvang van de billijke vergoeding?
Artikel
lees meerPas op: onder het gemiddelde presteren is nog geen disfunctioneren!
Artikel
lees meerHet coronavirus en de overheid: arbeidsrechtelijke vragen
Artikel
lees meerAmbtenaren blijven bijzondere werknemers
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerToename van arbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOntslagrecht versoepeld? Eerste ontbinding op basis van de ‘cumulatiegrond’ een feit!
Artikel
lees meerFrauderende ambtenaar terecht op staande voet ontslagen
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerCode oranje en vakantierichtlijnen
Artikel
lees meerCorona-jurisprudentie: het vervolg
Artikel
lees meerEen deal over een dienstverband voor 01-01-2020 is een arbeidsovereenkomst maar geen geslaagde deal (bezint voor gij begint)
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerControle en ontslag van een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer
Artikel
lees meerTransitievergoeding bij herplaatsing van een langdurig arbeidsongeschikte medewerker
Artikel
lees meerUpdate Alcohol- en drugstesten: maak werk van ADM-beleid
Artikel
lees meerRecht op compensatie van de transitievergoeding voor diepslapers?
Artikel
lees meerHerplaatsingsonderzoek: oud en nieuw
Artikel
lees meerOntslag wegens handelen in strijd met kernwaarden
Artikel
lees meerWerkgever vernietigt arbeidsovereenkomst na bedrog psychotherapeut op CV
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerDe langverwachte eerste uitspraak over de i-grond
Artikel
lees meer(Overheids)werkgever: Vraag UWV tijdig om compensatie van uitbetaalde transitievergoedingen aan arbeidsongeschikte werknemers
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke klassiekers voor de werkvloer: Groen/Schoevers
Artikel
lees meerCursus Dossieropbouw voor de overheid in het arbeidsrecht
Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier in het arbeidsrecht
lees meerRegels voor het regelen: Masterclass vaststellingsovereenkomsten
In één middag op de hoogte over alles wat u moeten over het sluiten van een vaststellingsovereenkomst
lees meerLoondoorbetaling is geen beëindigingsvergoeding
Artikel
lees meerVereniging van bedrijfsartsen publiceert richtlijn Conflicten in de werksituatie
Artikel
lees meerOver disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerHet belang van urenregistratie
Artikel
lees meerCao Gemeenten: technische omzetting met verregaande (inhoudelijke) gevolgen?
Artikel
lees meerGewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW
Artikel
lees meerGeschillenbeslechting in de cao Gemeenten
Artikel
lees meerBovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding
Artikel
lees meerOver de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal
Artikel
lees meerCursus Disfunctioneren in het arbeidsrecht
Goed voorbereid op disfunctionerende medewerkers
lees meerUitgesproken: Klimaatbeheersing
Artikel
lees meerKantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag
Artikel
lees meerUitgesproken: Frans Naerebout
Artikel
lees meerCentrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus
Artikel
lees meerVerstoorde verhoudingen, toch geen ontslag
Artikel
lees meerIn beeld: het ontslagrecht na de normalisering
Artikel
lees meerGastcolumn: Bewijsvoering en opbouw dossier cruciaal bij ontslag
Artikel
lees meerSociale media: screening van sollicitanten en het gebruik door medewerkers
Artikel
lees meerDe ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz
Artikel
lees meerWwz-landschap verder ingekleurd
Artikel
lees meerDe WNT haalt geen streep door ‘passende regeling’ bij ontslag
Artikel
lees meerWet aanpak schijnconstructies (WAS)
Artikel
lees meerLaatste stand van zaken Wet werk en zekerheid
Artikel
lees meerNiet elke fout is een integriteitsschending
Artikel
lees meerJaarlijkse personeelsbeoordelingen bij gemeenten noodzakelijk per 1 januari 2016?
Artikel
lees meerSalarisverlaging slecht functionerende ambtenaren?
Artikel
lees meerGenormaliseerde integriteitsdiscussie
Artikel
lees meerFraude op school- let op de onverwijlde mededeling!
Artikel
lees meerHet katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule
Artikel
lees meerDe WWZ: de rol van de vakbonden en het “tailored fit-arbeidsrecht”
Artikel
lees meerSurfen onder werktijd
Artikel
lees meerTransitievergoedingen
Artikel
lees meerDe wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid
Artikel
lees meerLeidt loonbeslag tot strafontslag?
Artikel
lees meerDe ambtenarenrechtersformule
Artikel
lees meerOnrechtmatig verkregen bewijs
Artikel
lees meerHet COA en de CAO
Artikel
lees meerFlitsontslag
Artikel
lees meerMinder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?
Artikel
lees meerEen ‘wenselijk’ ontslag …
Artikel
lees meerEn dan denk je het geregeld te hebben…
Artikel
lees meerLinksom of rechtsom eruit?
Artikel
lees meerDe gunstigste ontslaggrond?
Artikel
lees meerStrafontslag vanwege beledigen werkgever
Artikel
lees meerSturen in interne verhoudingen niet voor bezwaar en beroep vatbaar
Artikel
lees meerOntzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit
Artikel
lees meerInstellen medisch onderzoek na ontslag
Artikel
lees meerVerplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict
Artikel
lees meerHeimelijk cameratoezicht
Artikel
lees meerOntslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie
Artikel
lees meerKlokkenluiden of onrechtmatig lekken
Artikel
lees meerVerbod op verrichten nevenfunctie
Artikel
lees meer