En dan denk je het geregeld te hebben…

En dan denk je het geregeld te hebben…

En dan denk je het geregeld te hebben… 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

Van een ambtenaar kom je maar moeilijk af, zo is vaak het beeld, maar als een ambtenaar niet goed functioneert, of er is bijvoorbeeld sprake van verstoorde verhoudingen, dan kan het bevoegd gezag wel degelijk overgaan tot ontslag. Voorwaarde is wel dat voldaan wordt aan alle regels van zorgvuldigheid en motivering. Maar als dan het besluit tot ontslag valt, blijkt vaak pas na jarenlange procedures of het dossier op orde was, en mede daarom verdient het vaak de voorkeur met de ambtenaar te gaan praten over een vertrekregeling.

Iedere overlegsituatie is verschillend, maar toch komen in onderhandelingen vaak vaste punten naar voren. Een inkomensvangnet voor de ambtenaar staat tegenover de behoefte aan duidelijkheid en kostenbesparing voor de ambtelijk werkgever, bijvoorbeeld. Meestal hebben zowel overheidswerkgever als ambtenaar er het meeste belang bij hebben dat de ambtenaar zo snel mogelijk begeleid wordt naar ander werk en daarom bevatten vertrekregelingen vaak afspraken over voorzieningen die de kans op het vinden van ander werk zo groot mogelijk moeten maken. De kosten die daaraan vast zitten zijn de spreekwoordelijke kosten die voor de baat uitgaan.

Als in een goed overleg dan overeenstemming is bereikt, is het wel zaak om een en ander goed op papier te zetten zodat je je, in het bijzonder als overheidswerkgever, achteraf niet ervoor gesteld ziet dat door een onhandige formulering of gemakkelijke verwijzing risico’s geheel bij de werkgever zijn komen te liggen. Hoe het verkeerd kan uitpakken, komt duidelijk naar voren in de uitspraak van de Voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep van 27 september 2010, LJN:BO4393 (LJN-nummers zijn meestal te vinden op www.rechtspraak.nl).

In de kwestie die in deze uitspraak speelde, werden afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer over ontslag ‘op andere gronden’, een ontslaggrond die in bijna elke ambtelijke rechtspositie voor komt en een oplossing biedt voor een situatie waarin sprake is van verstoorde verhoudingen, gebrek aan vertrouwen en onoplosbare impasses.

Volgens vaste jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep moeten dergelijke afspraken worden aangemerkt als een nadere regeling inzake de uitoefening van de aan het bevoegd gezag toekomende ontslagbevoegdheid. Partijen zijn aan een dergelijke regeling gebonden op grond van het beginsel van de rechtszekerheid. Dit beginsel brengt voor het bestuursorgaan met zich dat het bij zijn besluitvorming de gemaakte afspraken in acht dient te nemen. Bij de uitleg van zo’n overeenkomst zijn niet uitsluitend de bewoordingen van hetgeen in de overeenkomst is bepaald van belang, maar ook de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan die bepalingen mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten (woorden ontleend aan de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 13 november 2008, LJN:BG5003).

Dat het niettemin zaak is om de afspraken duidelijk vast te leggen, en niet al te zeer te vertrouwen op de aanname dat het voor partijen toch wel duidelijk moet zijn geweest wat zij voor ogen hadden, maakt de uitspraak van 27 september 2010 duidelijk.

In de regeling die met de betreffende ambtenaar was gesloten, werd aan het ontslag op andere gronden de garantie gekoppeld op een uitkering ter hoogte van de som van de WW-uitkering en de bovenwettelijke werkeloosheidsregeling die in de betreffende sector geldt.

Over de verplichtingen van de aanstaande ex-ambtenaar werd niets ‘hard’ vastgelegd. De werkgever ging er van uit dat wel duidelijk was dat aan toekenning van de uitkering verplichtingen verbonden waren, waaronder inschrijven als werkzoekende bij het CWI en de verplichting te solliciteren. De werkgever vond, hier in het kort gezegd, dat door de verwijzing naar de WW en de bovenwettelijke uitkeringen uit het stelsel voortvloeide dat voor de ontslagen ambtenaar ook de verplichtingen uit de werkeloosheidswet golden.

De Voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep volgde de werkgever niet in deze gedachtegang. De rechter stelde eenvoudigweg dat de uitkering die aan de ambtenaar was toegekend qua hoogte en duur weliswaar overeen kwam met een gewone WW-uitkering en bovenwettelijke uitkering, maar dat daarmee nog niet duidelijk was dat die uitkering ook gestoeld was op die wettelijke regelingen noch dat de in die regelingen neergelegde rechten en verplichtingen automatisch op de ambtenaar van toepassing waren geworden.

Nu de ambtenaar betwistte dat met hem afspraken gemaakt waren over sollicitatieplicht en inschrijving bij CWI en de werkgever niet kon aantonen dat dergelijke afspraken wel gemaakt waren, kon de ambtenaar achterover gaan leunen en van zijn uitkering genieten.

Ook de omstandigheid dat in de beëindigingovereenkomst was vastgelegd dat de ambtenaar outplacementfaciliteiten aangeboden zou krijgen en er afspraken werden gemaakt over de wijze van verrekening van nieuwe inkomsten bracht niet met zich dat voor hem allerlei verplichtingen gingen gelden. Daaruit kon hoogstens worden afgeleid dat het wel de bedoeling van partijen was dat betrokkene zich op een andere werkkring zou gaan richten. De verwachtingen die partijen over en weer mochten hebben konden echter niet tot een sollicitatieplicht voor de ambtenaar leiden: een hard gelag voor de werkgever!

Een soortgelijke casus als die in de uitspraak van 27 september 2010 kwam aan de orde in de uitspraak van de Rechtbank ’s-Gravenhage van 17 november 2010, LJN:BO4588. De rechtbank sprak in lijn met de uitspraak van 27 september 2010 in deze kwestie uit dat de uitkering bij een ontslag op andere gronden een uitkering ‘sui generis’ was die niet de WW-uitkering en de bovenwettelijke werkeloosheidsregeling als grondslag had, maar wel qua hoogte en duur van de uitkering daarmee gelijke tred houdt. Het gevolg was dat ook voor deze ambtenaar geen sollicitatieplicht gold omdat dat niet was afgesproken. Behalve dit zoet zat er echter ook zuur voor de ambtenaar in de uitspraak, want de ambtenaar kwam er na het sluiten van de regeling achter dat zijn pensioenopbouw niet tot zijn 65ste verjaardag doorliep, maar slechts tot de eerste dag van de maand volgende op die waarin hij 62 jaar zou worden. Net zozeer als dat er geen afspraken waren gemaakt over sollicitatieplicht, waren er ook geen aanvullende aanspraken gemaakt op het vlak van pensioen, waardoor de pensionopbouw rechtstreeks voortvloeide uit het Pensioenreglement van het ABP pensioenfonds. Sterker, de rechtbank sprak uit dat het bevoegd gezag het bezwaar van de ambtenaar voor zoverre dat betrekking had op de pensioenopbouw niet-ontvankelijk had moeten verklaren omdat het geen bevoegdheid heeft ten aanzien van de uitleg en toepassing van het Pensioenreglement. Misschien toch een lichtpuntje dus voor de werkgever: mogelijk is het pensioengat voor de betrokken ex-ambtenaar wel reden om weer werk te zoeken.

Er zijn ook uitspraken te noemen waarbij de rechter wel degelijk uitsprak dat in het geval van onduidelijkheid over een gesloten regeling gezocht moest worden naar wat partijen nu eigenlijk met de regeling bedoeld hadden, bijvoorbeeld in het geval van veranderende wet- en regelgeving waardoor uitgangspunten voor een regeling niet meer gelden. De uitspraken die ik hierboven heb genoemd maken echter duidelijk dat het opstellen van een minnelijke regeling nauw luistert en dat met name de veronderstelling dat iets wel geregeld is, gevaarlijk kan zijn.

Contact over dit onderwerp

Martijn Steuten

Martijn Steuten

Advocaat
Vestiging:
's-Hertogenbosch
Sector:
Overheid, Zorg
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht (militair)
Telefoon:
073 - 613 13 45
Mobiel:
06 48 98 00 10

Gerelateerd

Feitenonderzoeken en privacybescherming 150 150 Capra Advocaten

Feitenonderzoeken en privacybescherming

Artikel

lees meer
Verslag van presentaties arbeidsrecht voor Zorg aan Zet 150 150 Capra Advocaten

Verslag van presentaties arbeidsrecht voor Zorg aan Zet

Artikel

lees meer
Het belang van urenregistratie 150 150 Capra Advocaten

Het belang van urenregistratie

Artikel

lees meer
Brochure: De Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Brochure: De Wnra in de zorg

Brochure

lees meer
Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag 150 150 Capra Advocaten

Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag

Bijeenkomst in samenwerking met Zorg aan Zet

lees meer
Cursus Dossieropbouw 150 150 Capra Advocaten

Cursus Dossieropbouw

Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier

lees meer
Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW 150 150 Capra Advocaten

Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW

Artikel

lees meer
Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten 150 150 Capra Advocaten

Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten

Artikel

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal 150 150 Capra Advocaten

Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal

Artikel

lees meer
Masterclass Intimidatie op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Intimidatie op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief

Masterclass over intimidatie op de werkvloer binnen de zorg

lees meer
Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht

Goed voorbereid op disfunctionerende medewerkers

lees meer
Masterclass Vertrekregelingen 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Vertrekregelingen

Masterclass over beëindigingsregelingen binnen het publieke domein

lees meer
Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs

Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier

lees meer
Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs

Artikel

lees meer
Eerste Kamer neemt voorstel aanpassing Wet BIG aan 150 150 Capra Advocaten

Eerste Kamer neemt voorstel aanpassing Wet BIG aan

Artikel

lees meer
Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken 150 150 Capra Advocaten

Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken

Artikel

lees meer
Uitgesproken: Klimaatbeheersing 150 150 Capra Advocaten

Uitgesproken: Klimaatbeheersing

Artikel

lees meer
Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag

Artikel

lees meer
Uitgesproken: Frans Naerebout 150 150 Capra Advocaten

Uitgesproken: Frans Naerebout

Artikel

lees meer
Waarschuwing of toch een berisping? 150 150 Capra Advocaten

Waarschuwing of toch een berisping?

Artikel

lees meer
Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag 150 150 Capra Advocaten

Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag

Artikel

lees meer
In beeld: het ontslagrecht na de normalisering 150 150 Capra Advocaten

In beeld: het ontslagrecht na de normalisering

Artikel

lees meer
Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef 150 150 Capra Advocaten

Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef

Artikel

lees meer
De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz 150 150 Capra Advocaten

De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz

Artikel

lees meer
Wwz-landschap verder ingekleurd 150 150 Capra Advocaten

Wwz-landschap verder ingekleurd

Artikel

lees meer
Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief 150 150 Capra Advocaten

Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief

Artikel

lees meer
Wet aanpak schijnconstructies (WAS) 150 150 Capra Advocaten

Wet aanpak schijnconstructies (WAS)

Artikel

lees meer
Laatste stand van zaken Wet werk en zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Laatste stand van zaken Wet werk en zekerheid

Artikel

lees meer
Niet elke fout is een integriteitsschending 150 150 Capra Advocaten

Niet elke fout is een integriteitsschending

Artikel

lees meer
Salarisverlaging slecht functionerende ambtenaren? 150 150 Capra Advocaten

Salarisverlaging slecht functionerende ambtenaren?

Artikel

lees meer
Genormaliseerde integriteitsdiscussie 150 150 Capra Advocaten

Genormaliseerde integriteitsdiscussie

Artikel

lees meer
Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling! 150 150 Capra Advocaten

Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling!

Artikel

lees meer
Medisch specialisten – over communiceren en samenwerken 150 150 Capra Advocaten

Medisch specialisten – over communiceren en samenwerken

Artikel

lees meer
Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule 150 150 Capra Advocaten

Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule

Artikel

lees meer
Surfen onder werktijd 150 150 Capra Advocaten

Surfen onder werktijd

Artikel

lees meer
Transitievergoedingen 150 150 Capra Advocaten

Transitievergoedingen

Artikel

lees meer
De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid 150 150 Capra Advocaten

De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid

Artikel

lees meer
Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak

Artikel

lees meer
Ambulance defect door psychisch defect? 150 150 Capra Advocaten

Ambulance defect door psychisch defect?

Artikel

lees meer
Leidt loonbeslag tot strafontslag? 150 150 Capra Advocaten

Leidt loonbeslag tot strafontslag?

Artikel

lees meer
De ambtenarenrechtersformule 150 150 Capra Advocaten

De ambtenarenrechtersformule

Artikel

lees meer
Onrechtmatig verkregen bewijs 150 150 Capra Advocaten

Onrechtmatig verkregen bewijs

Artikel

lees meer
Het COA en de CAO 150 150 Capra Advocaten

Het COA en de CAO

Artikel

lees meer
Flitsontslag 150 150 Capra Advocaten

Flitsontslag

Artikel

lees meer
Minder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent? 150 150 Capra Advocaten

Minder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?

Artikel

lees meer
Een ‘wenselijk’ ontslag … 150 150 Capra Advocaten

Een ‘wenselijk’ ontslag …

Artikel

lees meer
En dan denk je het geregeld te hebben… 150 150 Capra Advocaten

En dan denk je het geregeld te hebben…

Artikel

lees meer
Linksom of rechtsom eruit? 150 150 Capra Advocaten

Linksom of rechtsom eruit?

Artikel

lees meer
De gunstigste ontslaggrond? 150 150 Capra Advocaten

De gunstigste ontslaggrond?

Artikel

lees meer
Appels 150 150 Capra Advocaten

Appels

Artikel

lees meer
Strafontslag vanwege beledigen werkgever 150 150 Capra Advocaten

Strafontslag vanwege beledigen werkgever

Artikel

lees meer
Ontzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit 150 150 Capra Advocaten

Ontzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit

Artikel

lees meer
Instellen medisch onderzoek na ontslag 150 150 Capra Advocaten

Instellen medisch onderzoek na ontslag

Artikel

lees meer
Verplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict 150 150 Capra Advocaten

Verplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict

Artikel

lees meer
Geen ontslag mogelijk ondanks ontbreken onderwijsbevoegdheid 150 150 Capra Advocaten

Geen ontslag mogelijk ondanks ontbreken onderwijsbevoegdheid

Artikel

lees meer
Heimelijk cameratoezicht 150 150 Capra Advocaten

Heimelijk cameratoezicht

Artikel

lees meer
Ontslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie 150 150 Capra Advocaten

Ontslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie

Artikel

lees meer
Klokkenluiden of onrechtmatig lekken 150 150 Capra Advocaten

Klokkenluiden of onrechtmatig lekken

Artikel

lees meer
Verbod op verrichten nevenfunctie 150 150 Capra Advocaten

Verbod op verrichten nevenfunctie

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl