De school en de ouders van de leerlingen: ze kunnen niet zonder, maar zeker ook niet altijd met elkaar. Beiden dienen hetzelfde belang (dat van het kind), maar kunnen door verschillende inzichten, gewekte verwachtingen, onduidelijke communicatie of persoonlijke omstandigheden nog wel eens tegenover elkaar komen te staan. Dit jaar werd zelfs regelmatig in de krant bericht dat ouders steeds vaker juridische stappen tegen de school van hun kind ondernemen.
Passend onderwijs zorgt voor conflicten
Sinds de invoering van de wet passend onderwijs in 2014 mag van scholen worden verwacht dat ze het onderwijs voor leerlingen zo passend mogelijk maken. Oók voor leerlingen met een bijzondere zorgbehoefte. In de praktijk zien wij dat dit passend onderwijs een forse extra belasting van het onderwijspersoneel vergt en dat – ook wegens gebrek aan middelen en tijd – niet altijd aan de verwachtingen van ouders kan worden voldaan. Ook de invulling van het ontwikkelingsperspectief van de leerling kan tot discussie leiden. Sinds een wetswijziging op 1 augustus 2017 geldt bovendien dat het ontwikkelingsperspectief pas kan worden vastgesteld als met de ouders overeenstemming is bereikt over het handelingsdeel.
Daarnaast kunnen school en ouders ook een andere visie hebben over de begeleiding van een leerling en over de vraag wie daarin op welke wijze moet bijdragen. Gesteld kan immers worden dat ook van ouders mag worden verwacht dat zij een bijdrage aan het ‘passend onderwijs’ van hun kind leveren, bijvoorbeeld door hun kind na school extra rekensommen voor te leggen of, als het kind hoogbegaafd is, met hun kind (uitdagende) naschoolse activiteiten te ondernemen.
Goede communicatie draagt bij aan voorkomen conflicten
Aan conflicten ligt niet zelden een gebrekkige communicatie ten grondslag. Het is dan ook belangrijk dat de school ervoor zorgt dat ouders goed geïnformeerd worden en zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van hun kind. Niet alleen over cijfers en schooluitjes, maar bijvoorbeeld ook over de plotselinge, langdurige afwezigheid van een leerkracht. De school is overigens zelfs verplicht om de ouders goed te informeren. Zo volgt uit artikel 11 van de Wet op het primair onderwijs en uit artikel 23b van de wet op het voortgezet onderwijs, dat het bevoegd gezag, met inachtneming van het leerling- en onderwijsvolgsysteem waarin de vorderingen en resultaten van leerlingen worden vastgelegd, aan de ouders rapporteert over de vorderingen van hun kinderen.
De informatieverstrekking op zich is dus niet zo ingewikkeld. Het wordt doorgaans pas gecompliceerd als ouders, vaak na een echtscheiding, met elkaar in conflict zijn. Ouders moeten, ook als zij niet langer samenleven, relevante informatie over hun kind met elkaar delen en een niet met het gezag belaste ouder moet door de ander op de hoogte worden gesteld omtrent ‘gewichtige aangelegenheden met betrekking tot de persoon en het vermogen van het kind’ (artikel 377b lid 1 BW). Als de school weet dat de gescheiden ouders niet goed met elkaar communiceren, dan dienen beide ouders door de school van informatie te worden voorzien. Ten aanzien van de niet-gezaghebbende ouder is de school daartoe overigens pas verplicht als daartoe een verzoek van die ouder wordt ontvangen (artikel 1:377c BW). Volgens de Geschillencommissie passend onderwijs betreft de informatie die de school de niet-gezaghebbende ouder moet verstrekken de cognitieve en/of sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, zoals leerprestaties of medische kwesties. Hieronder valt bijvoorbeeld een schoolrapport, maar niet een uitnodiging voor een algemene ouderavond, een oudergesprek of het toesturen van een schoolfoto.
Al met al dient de school er, binnen de kaders van wet- en regelgeving en zonder deelnemer aan het conflict te worden, naar te streven beide ouders goed te bedienen. Het vaststellen van een protocol over de communicatie met en informatieverschaffing aan gescheiden ouders zal eraan bijdragen dat door alle medewerkers eenzelfde werkwijze wordt gehanteerd.
Verwijdering leerling is de laatste optie
Slechts in de meest extreme situaties kan een conflict met een ouder leiden tot verwijdering van de leerling. Verwijdering van een leerling is een bijzonder zware sanctie en kan pas serieus overwogen worden als alternatieve, lichtere maatregelen zijn beproefd en niet succesvol zijn gebleken. Op 3 oktober 2017 oordeelde de Geschillencommissie Passend onderwijs nog dat de aan een verwijderingsbesluit van een school ten grondslag gelegde feiten van onvoldoende gewicht waren. De school had een moeder onder meer verweten e-mails aan het managementteam te hebben verstuurd die ‘op onderdelen ongemotiveerd en kwetsend’ waren voor de directeur en de bestuurder. Hoewel het te begrijpen was dat de school hier actie tegen wilde ondernemen, stond dit gedrag van de moeder niet in verhouding tot het verwijderen van haar kind van de school (advies: 107797). Verder overwoog de commissie dat, hoewel de verstandhouding tussen de bestuurder en de moeder ernstig was beschadigd, de maatregel niet proportioneel was omdat er minder verstrekkende en niet beproefde alternatieven denkbaar waren, zoals het laten verlopen van contacten via de vader of een (tijdelijk) contactverbod of schoolpleinverbod voor de moeder.
Roep professionele hulp in om vastgelopen conflicten te ontrafelen
Hoewel zowel de school als de ouders het belang van het kind willen dienen, kan er op verschillende momenten gedurende de schooltijd van een kind wrijving tussen partijen ontstaan. Doorgaans valt dit op te lossen door een goed en open gesprek. Indien dat niet helpt, kan een school eenzijdig maatregelen treffen, waarbij uiteraard niet direct een onnodig zwaar middel mag worden ingezet. Mocht het toch niet lukken de vastgelopen verhouding tussen ouder en school te ontrafelen, neem dan voor advies contact op met een van de onderwijsspecialisten van Capra.
Contact over dit onderwerp
Gerelateerd
- Alle
- Advies & bijstand
- Onderwijs Leerlingen, studenten en ouders
- Procesvoering
Arbeidsongeschikte werknemer onbereikbaar. Wat nu?
Artikel
lees meerVast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerCAO akkoord Nederlandse Universiteiten
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
lees meerLeeftijdsdiscriminatie of toch niet?
Artikel
lees meerUitbreiding bevoegdheden ondernemingsraad
Artikel
lees meerExamenstunt met graffiti: leerling onterecht geweerd van Walibi-uitje, gala en diploma-uitreiking
Artikel
lees meerEen verworven recht, kan een arbeidsvoorwaarde zo maar ontstaan?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2024
Artikel
lees meerHoofdlijnenakkoord: wat betekent dit voor het onderwijs?
Artikel
lees meerHet ‘kennen of kunnen’-criterium: over onderwijsrecht en Awb
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – april 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2023
Artikel
lees meerHet ABC van de Awb en meer …
Artikel
lees meerHelp! Roddel via een Gossip Girl-account over een docent of leerling. Wat nu?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
lees meerOntslag op staande voet wegens stiekem uitje naar de Efteling
Artikel
lees meerContinuïteit onderwijs in gevaar door inperking tijdelijke contracten
Artikel
lees meerWijziging van de Awb – wat betekent dit voor het MBO?
Artikel
lees meerDe Wet open overheid in de zorgsector
Artikel
lees meerSchending van privacy – reden voor ontslag?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
lees meerStudenten in het MBO – rechtsbescherming
Artikel
lees meerExperiment zorg en onderwijs: maatwerk in het (voortgezet) speciaal onderwijs
Artikel
lees meer(Criteria) aanvraag toelaatbaarheidsverklaring speciaal voortgezet onderwijs
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2023
Artikel
lees meerNiet toegelaten tot MBO-opleiding – nu een klacht, straks bezwaar
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – januari 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie Onderwijs – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – november 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – juli 2022
Artikel
lees meerLunchwebinars: ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
Drie korte webinars van 15 minuten over het onderwerp ‘ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – juni 2021
Artikel
lees meerHoera, de scholen gaan weer open?
Artikel
lees meerVerwijdering leerling: het belang van een goed dossier…
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart en april 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – januari en februari 2021
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerEen machtsstrijd tussen onderwijsbestuurders
Artikel
lees meerSelectie van jurisprudentie voor het onderwijs 3e kwartaal 2019
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2019
Artikel
lees meerRechtspositionele maatregelen voorafgaand aan de normalisering
Artikel
lees meerAanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord
Artikel
lees meerAdvies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG
Artikel
lees meerScan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra
Artikel
lees meerDe Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten
Artikel
lees meerDe Leerplichtwet en het Sociaal Medisch Advies
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2018
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 1e kwartaal 2018
Artikel
lees meerEigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?
Artikel
lees meerVan school verwijderd: is dat een straf?
Artikel
lees meerDe quotumregeling arbeidsbeperkten wordt geactiveerd
Artikel
lees meerRechtsbescherming onder de Wnra
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2017
Artikel
lees meerWaarschuwing of toch een berisping?
Artikel
lees meerZwijgen is zilver, spreken is goud?
Artikel
lees meerHet recht op vergetelheid in het onderwijs
Artikel
lees meerDe verstandhouding tussen school en ouders
Artikel
lees meerMaakt normalisering een einde aan procedures over beoordelingen?
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2017
Artikel
lees meerIn beeld: het ontslagrecht na de normalisering
Artikel
lees meerIedereen is gelijk, maar niet hetzelfde
Artikel
lees meerVerboden onderscheid naar leeftijd; uitvoering Generatiepact een stap te ver!?
Artikel
lees meerGeen sector-cao maar een eigen cao? De Wnra biedt ruimte voor ‘maatwerk’!
Artikel
lees meerWet normalisering rechtspositie ambtenaren: nieuwe ontwikkelingen en vervolgstappen
Artikel
lees meerBoetes en datalekken op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
Artikel
lees meerHet medisch beroepsgeheim onder druk
Artikel
lees meerDe Wet openbaarheid van bestuur
Artikel
lees meerPesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief
Artikel
lees meerPassend onderwijs: leuker kunnen we het niet maken …
Artikel
lees meerParent power of ouderlijke onmacht?
Artikel
lees meerPassend onderwijs in de praktijk: Verantwoordelijkheid van een school bij aanmelding van een leerling
Artikel
lees meerVan schoolbank naar beklaagdenbank
Artikel
lees meerTe vroeg in gebreke gesteld: geen dwangsom
Artikel
lees meerAanbesteden; een goed begin is het halve werk
Artikel
lees meer