De medewerkers in het onderwijs hebben in de week van 21 t/m 25 september 2015 in “de week tegen pesten 2015” aandacht kunnen besteden aan het fenomeen pesten. In zo’n themaweek wordt op diverse manieren ingegaan op de problematiek van het pesten, dat van alle tijden is en dat in alle lagen van de maatschappij voorkomt. Pesten wordt door de Landelijke Klachten Commissie Onderwijs gedefinieerd als: “het systematisch en langdurig uitoefenen van psychologisch of fysiek geweld door een of meerdere personen ten opzichte van een persoon, die niet (langer) in staat is zichzelf te verdedigen”. Het vormt in het onderwijs een massief probleem, omdat het pestgedrag plaatsvindt in een omgeving waarin kinderen noodgedwongen in een groep met elkaar om moeten gaan. Daarnaast is het in spelsituaties niet altijd helder of het vertoonde gedrag als spel is op te vatten, inclusief het testen van elkaar, of als het kleineren en denigreren van iemand. Gelet op de soms ingrijpende gevolgen die pesten kan hebben, is het goed dat uitgebreid aandacht aan dit fenomeen wordt besteed, en aan de manieren om pestgedrag te onderkennen en tegen te gaan. Op bijna alle scholen is inmiddels een pestprotocol aanwezig waarin regels zijn opgenomen die moeten zorgen voor een sociaal-veilige omgeving op de school. Wat binnen het onderwijs minder vaak aandacht krijgt, maar evengoed een groot probleem kan opleveren, is het pesten van leerkrachten/docenten door leerlingen.
Pesten van docenten
Hoewel een docent geacht wordt om te kunnen gaan met ongewenst gedrag van leerlingen, komt het niet zelden voor dat dergelijk gedrag veel invloed heeft op het welbevinden van de medewerker. Het moeten ondergaan van ongewenst, of pestgedrag door een groep leerlingen, een enkele leerling, of zelfs een hele klas, is niet bevorderlijk voor het sociale aanzien en voor de wijze van functioneren van de docent. Voorbeelden van het pesten van docenten zijn het uitschelden en kleineren van de docent, het weigeren gehoor te geven aan een opdracht van de docent (zoals het pakken van een boek, het noteren van het huiswerk, het afzetten van een pet, of het verlaten van de klas). Door dergelijk gedrag wordt uiteindelijk de autoriteit van de docent verder ondermijnd. Het komt zelfs voor dat een leerling fysiek geweld gebruikt tegen een docent en dat een filmpje daarvan via het internet wordt verspreid.
In sommige gevallen zullen dit soort incidenten nog kunnen worden geschaard onder het gebrek aan ervaring of een slechte dag van de docent. Leerlingen benutten (of misbruiken) in die gevallen de ruimte die door de docent wordt geboden. Als dergelijke voorvallen zich gaan herhalen en steeds ergere vormen aannemen, dan kan sprake zijn van disfunctioneren, maar het kan ook gaan om pestgedrag dat zich richt tegen de docent als persoon. Aan de hierboven genoemde definitie van pesten wordt dan in vele opzichten voldaan. Er is dan sprake van ‘systematisch en langdurig’, ‘psychologisch of fysiek geweld’, gericht tegen een persoon die niet (langer) in staat is zichzelf te verdedigen.
Gebrek in functioneren
Gebrek aan gezag en autoriteit in de klas kan komen door een functioneringsprobleem. Door de betreffende docent te begeleiden kan dit worden aangepakt. Zeker wanneer het rumoer in de klas veroorzaakt wordt doordat de docent het klassenmanagement niet op orde heeft en dus niet op adequate wijze in de groepsprocessen ingrijpt, zal begeleiding in veel gevallen uitkomst kunnen bieden. Met feedback op zijn klassenmanagement zal de docent beter in staat zijn op te treden om het ongewenste (pest-)gedrag te laten stoppen. Als het gedrag zich echter richt op persoonskenmerken van de docent, zoals ras, geloofsovertuiging of seksuele geaardheid, of fysieke kenmerken als haarkleur, bril of kleding, dan kan het gaan om echt pesten. Wat kan hier, los van het aanpakken van het functioneringsprobleem, aan worden gedaan?
Pestprotocol
Het pestprotocol is uitsluitend gericht op situaties waarbij primair leerlingen betrokken zijn. Voor de medewerkers van de school geldt dit protocol niet, althans zij zijn niet de doelgroep van het protocol, zeker niet in de relatie docent – leerling. Die relatie veronderstelt dat er machtsongelijkheid bestaat tussen een docent en een leerling waarbij de docent degene is met de meeste invloed/macht. Tegen die achtergrond ligt het niet in de rede dat docenten een beroep doen op de bescherming en de maatregelen die vootrvloeien uit een dergelijk protocol. En hoewel misschien het protocol naar analogie kan worden toegepast, lijkt dat voor docenten geen aantrekkelijke optie. Je moet dan als docent met je pesters het gesprek aangaan en je zult je kwetsbaar op moeten stellen tegenover leerlingen. Wie beschermt in dergelijke gevallen dan de docent?
Dat pestgedrag van leerlingen een serieus probleem kan zijn, blijkt wel uit de omstandigheid dat nog steeds docenten afhaken met psychische problemen, veroorzaakt door de druk van het moeten werken met groepen leerlingen die het gezag van de docent niet meer aanvaarden (hoewel dat in veel gevallen een functioneringsprobleem zal zijn). Daarnaast moet de druk die ouders tegenwoordig uitoefenen op docenten niet worden onderschat. Ook dat is een element dat het vak van docent fors kan verzwaren. Nu zal het gedrag van ouders niet snel als pestgedrag kunnen worden gekwalificeerd, maar een stapeling van verschillende incidenten met diverse ouders in een reeks van jaren heeft vanzelfsprekend hetzelfde effect als een emmer die langzaam volloopt en de docent doet besluiten zijn baan op te zeggen.
Arbeidsongeschiktheid: psychische klachten
Pestgedrag kan ook leiden tot arbeidsongeschiktheid. Wanneer een docent zich dagelijks in een situatie moet begeven waarin hij zich niet meer prettig voelt, kan dat psychische klachten veroorzaken en tot een ziekmelding leiden. Juist daar waar sprake is van een verminderde psychische weerbaarheid van een docent, is het extra moeilijk om voor een klas te staan met ongemotiveerde leerlingen.
Re-integratie
Een re-integratietraject, gericht op terugkeer in de functie, zal onder dergelijke omstandigheden niet snel succesvol zijn, als de docent een vrees heeft ontwikkeld om voor de klas te staan. Het probleem is dat veel onderwijsorganisaties te weinig alternatieve mogelijkheden hebben voor functies die geen lesactiviteiten kennen om binnen de organisatie tot een geslaagde re-integratie te kunnen komen. In het primair onderwijs wordt er vaak voor gekozen om een arbeidsongeschikte leerkracht gedurende de re-integratieperiode taken en werkzaamheden als onderwijsassistent te laten verrichten. Dit levert slechts een tijdelijke oplossing op: het verschil in bezoldiging tussen de functie van leerkracht en de functie van onderwijsassistent is zo groot (drie tot vier schalen), dat een herplaatsing in een functie als onderwijsassistent in veel gevallen niet passend is. Door dat salarisverschil wordt dan in onvoldoende mate de restverdiencapaciteit benut.
Ontslag op staande voet
Pestgedrag door leerlingen kan overigens ook tot andere, zeer vergaande, consequenties leiden. Wie kent niet de kwestie die in juni 2014 speelde, toen een leraar van een VMBO-college op staande voet werd ontslagen door zijn school, nadat hij tijdens een excursie een leerling die tot viermaal toe weigerde gehoor te geven aan een opdracht, bij de arm pakte en naar de voorkant van de bus geleidde? De docent werd op staande voet ontslagen, omdat hij volgens de school buitenproportioneel geweld had gebruikt tegen de leerling bij het naar voren leiden in de bus. Dat de leerling de docent verschillende keren had uitgescholden en geweigerd had redelijke opdrachten op te volgen en bovendien zich verzet had toen hij uiteindelijk naar voren werd geleid was voor de kantonrechter wel relevant. De kantonrechter die mocht oordelen over het verzoek van de docent tot loondoorbetaling vond het gedrag van de leerling van groot belang en hij oordeelde dat geen sprake was van het gebruik van buitensporig geweld door de docent (Rb Midden-Nederland, 2 september 2014, ECLI:NL:RBMNE:2014:3839). Deze kwestie laat al zien hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn wanneer een docent, tot het uiterste getergd, het laat komen tot fysiek contact met een leerling die hem heeft gepest. De rechter moet zich dan vervolgens uitspreken over de vraag of de grenzen van de professionele houding van de docent zijn overschreden, en of daarmee op een adequate manier is gereageerd. Voor een docent, die naar eer en geweten heeft gehandeld en die zich, voorafgaand aan een uitval of een incident met fysieke aanraking al enorm “getest”, zo niet gepest voelt door de leerling of leerlingen, kan het een zeer frustrerende ervaring zijn. Van een sociaal veilige omgeving voor de docent kan in zo’n situatie zeker niet worden gesproken. Vanzelfsprekend is hier ook de rol van de directie van belang: in hoeverre schaart de directie zich achter de docent, of juist helemaal niet? Een goed inzicht in de feiten en omstandigheden is onontbeerlijk, juist als er vanuit diverse belangen druk op de directie wordt uitgeoefend. De vraag is dan hoe de directie zoiets aanpakt. Een beroep op het pestprotocol komt de docent namelijk niet toe, omdat dit protocol niet voor hem is geschreven.
Ik kom daarmee terug op mijn eerdere opmerking dat een pestprotocol vooral geschreven is ten behoeve van de leerlingen en aan de medewerkers geen ondersteuning biedt. Het is daarom ook van belang dat het onderwerp pesten onderdeel uitmaakt van een breder beleid, dat gericht is op sociaal-veiligheidsbeleid binnen de school. Daaronder wordt dus niet alleen begrepen sociale veiligheid voor de leerlingen, maar ook voor de medewerkers die dagelijks werken met deze leerlingen. Wat mij betreft verdienen deze medewerkers ook bescherming. Aanpassing van pestprotocollen helpt daarbij, maar met name het bieden van een luisterend oor en van voldoende ondersteuning door de werkgever is heel belangrijk.
Het is een taak van eenieder om de signalen van pesten in de schoolorganisatie te onderkennen en daar wat mee te doen. Niet alleen voor leerlingen kunnen de gevolgen verstrekkend zijn, maar ook voor de docenten kan pestgedrag ingrijpende gevolgen hebben.
Ad Kerkhof
Contact over dit onderwerp

Ad Kerkhof
Gerelateerd
- All
- Onderwijs Arbeidsverhoudingen Dossieropbouw en ontslag
- Onderwijs Leerlingen, studenten en ouders
Passend onderwijs: de themapagina toelaatbaarheidsverklaring is vernieuwd
Artikel
read moreDe kleren van …
Artikel
read moreAppelleren is riskeren: waarom een goed dossier belangrijk is
Artikel
read moreRechtsbescherming studenten in het MBO – eerste rechtspraak ABRvS
Artikel
read moreCAO akkoord Nederlandse Universiteiten
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
read moreExamenstunt met graffiti: leerling onterecht geweerd van Walibi-uitje, gala en diploma-uitreiking
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2024
Artikel
read moreHoofdlijnenakkoord: wat betekent dit voor het onderwijs?
Artikel
read moreHet ‘kennen of kunnen’-criterium: over onderwijsrecht en Awb
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – april 2024
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2023
Artikel
read moreHet ABC van de Awb en meer …
Artikel
read moreHelp! Roddel via een Gossip Girl-account over een docent of leerling. Wat nu?
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
read moreOntslag op staande voet wegens stiekem uitje naar de Efteling
Artikel
read moreContinuïteit onderwijs in gevaar door inperking tijdelijke contracten
Artikel
read moreWijziging van de Awb – wat betekent dit voor het MBO?
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
read moreStudenten in het MBO – rechtsbescherming
Artikel
read moreExperiment zorg en onderwijs: maatwerk in het (voortgezet) speciaal onderwijs
Artikel
read more(Criteria) aanvraag toelaatbaarheidsverklaring speciaal voortgezet onderwijs
Artikel
read moreGeen billijke vergoeding na een beëindiging dienstverband met wederzijds goedvinden
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2023
Artikel
read moreVerliest een zieke werknemer die niet wil meewerken aan een vertrekregeling zijn recht op loon?
Artikel
read moreHoezo een arbeidsconflict? Ik ben ziek.
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2023
Artikel
read moreNiet toegelaten tot MBO-opleiding – nu een klacht, straks bezwaar
Artikel
read moreNieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten: zou iedere werkgever over een Arbeidsconflictenprotocol moeten beschikken?
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – januari 2023
Artikel
read moreJurisprudentie Onderwijs – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2022
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – november 2022
Artikel
read moreOntslag werkneemster ROC na publicatie kritisch boek
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2022
Artikel
read moreDronken gemeenteambtenaar ten onrechte ontslagen
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – juli 2022
Artikel
read moreLunchwebinars: ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
Drie korte webinars van 15 minuten over het onderwerp ‘ongewenste omgangsvormen in het onderwijs
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2022
Artikel
read moreWat we kunnen leren van de zaak G. tegen Volt
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2022
Artikel
read moreHeeft een werknemer met medische beperkingen recht op ander werk? Werkgevers, pas op!
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2021
Artikel
read moreMeToo versus ook gij
Artikel
read moreBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2021
Artikel
read moreZeg werknemer, ben jij gevaccineerd?
Artikel
read moreHet coronavirus en de onderwijssector: arbeidsrechtelijke vragen
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – juni 2021
Artikel
read moreWerknemer neemt ontslag op staande voet, vangt bot bij kantonrechter
Artikel
read moreMag een werkgever voorwaarden verbinden aan de wedertewerkstelling van werknemer?
Artikel
read moreDiefstal en mishandeling ≠ diefstal en/of mishandeling
Artikel
read moreDe bedrijfsarts in de knel?
Artikel
read moreGastcolumn: Voorkomen is beter dan genezen
Artikel
read moreHoera, de scholen gaan weer open?
Artikel
read moreVerwijdering leerling: het belang van een goed dossier…
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – maart en april 2021
Artikel
read moreMag ik een ongevaccineerde medewerker de toegang tot de werkplek weigeren? Of ontslaan?
Artikel
read moreErnstig verwijtbaar handelen en het recht op een transitievergoeding deel II
Artikel
read moreZiekte en disfunctioneren: een complexe combi
Artikel
read moreJurisprudentie selectie Onderwijs – januari en februari 2021
Artikel
read moreWeigering passende functie te aanvaarden? Dan geen transitievergoeding!
Artikel
read moreRecht op een transitievergoeding? Hoe een rechter verdwaalt in de Wnra…
Artikel
read moreOntslag op staande voet na mishandeling van een cliënt? Bezint eer ge begint!
Artikel
read moreGeen ‘slapende dienstverbanden’ in de sector Gemeenten en de sector Rijk?
Artikel
read morePartijbedoeling niet relevant bij kwalificatie arbeidsovereenkomst
Artikel
read moreDe VOG-verklaring als essentieel onderdeel in de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst
Artikel
read moreDe invloed van toekomstige reorganisaties op een beëindigingsovereenkomst
Artikel
read moreOnly a few pints a day keeps the doctor away
Artikel
read moreIs Covid-19 van invloed op de omvang van de billijke vergoeding?
Artikel
read morePas op: onder het gemiddelde presteren is nog geen disfunctioneren!
Artikel
read moreSelectie van jurisprudentie voor het onderwijs 3e kwartaal 2020
Artikel
read moreKantonrechter Amsterdam: tussentijds beëindigen van een tijdelijke urenuitbreiding is niet toegestaan
Artikel
read moreErnstig verwijtbaar handelen en het recht op een transitievergoeding
Artikel
read moreOntslagrecht versoepeld? Eerste ontbinding op basis van de ‘cumulatiegrond’ een feit!
Artikel
read moreReorganiseren na normaliseren (TAR juni 2020)
Artikel
read moreSelectie van jurisprudentie voor het onderwijs 2e kwartaal 2020
Artikel
read moreIntegriteit in het onderwijs lastig?
Artikel
read moreSchorsing leerkracht tijdens onderzoek toegestaan?
Artikel
read moreControle en ontslag van een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer
Artikel
read moreTransitievergoeding bij herplaatsing van een langdurig arbeidsongeschikte medewerker
Artikel
read moreGeen transitievergoeding verschuldigd – overgangsrecht WAB
Artikel
read moreUpdate Alcohol- en drugstesten: maak werk van ADM-beleid
Artikel
read moreRecht op compensatie van de transitievergoeding voor diepslapers?
Artikel
read moreSelectie van jurisprudentie voor het onderwijs 1e kwartaal 2020
Artikel
read moreHerplaatsingsonderzoek: oud en nieuw
Artikel
read moreOntslag wegens handelen in strijd met kernwaarden
Artikel
read moreWerkgever vernietigt arbeidsovereenkomst na bedrog psychotherapeut op CV
Artikel
read moreDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
read moreDe langverwachte eerste uitspraak over de i-grond
Artikel
read more(Overheids)werkgever: Vraag UWV tijdig om compensatie van uitbetaalde transitievergoedingen aan arbeidsongeschikte werknemers
Artikel
read moreArbeidsrechtelijke klassiekers voor de werkvloer: Groen/Schoevers
Artikel
read moreEen machtsstrijd tussen onderwijsbestuurders
Artikel
read moreSelectie van jurisprudentie voor het onderwijs 3e kwartaal 2019
Artikel
read moreVereniging van bedrijfsartsen publiceert richtlijn Conflicten in de werksituatie
Artikel
read moreOver disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte
Artikel
read moreFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2019
Artikel
read moreHet belang van urenregistratie
Artikel
read moreRechtspositionele maatregelen voorafgaand aan de normalisering
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2018
Artikel
read moreHet Participatiefonds: modernisering en aanscherping van regels
Artikel
read moreVier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2018
Artikel
read moreScheldende docente behoudt toch recht op bovenwettelijke uitkering
Artikel
read moreDe Leerplichtwet en het Sociaal Medisch Advies
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2018
Artikel
read moreEen veilige schoolomgeving? Twee uitspraken
Artikel
read moreKantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 1e kwartaal 2018
Artikel
read moreGelden voor onderwijswerkgevers zwaardere eisen als het gaat om duidelijk, consequent en controleerbaar handelen?
Artikel
read moreVan school verwijderd: is dat een straf?
Artikel
read moreCentrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2017
Artikel
read moreWaarschuwing of toch een berisping?
Artikel
read moreDe verstandhouding tussen school en ouders
Artikel
read moreSelectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2017
Artikel
read moreIn beeld: het ontslagrecht na de normalisering
Artikel
read moreGastcolumn: Bewijsvoering en opbouw dossier cruciaal bij ontslag
Artikel
read moreEen vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef
Artikel
read moreSociale media: screening van sollicitanten en het gebruik door medewerkers
Artikel
read moreDe ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz
Artikel
read moreWwz-landschap verder ingekleurd
Artikel
read morePesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief
Artikel
read moreOngeschiktheidsontslag in het onderwijs: zorg dat het dossier op orde is
Artikel
read moreNiet elke fout is een integriteitsschending
Artikel
read moreHet katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule
Artikel
read moreDe WWZ: de rol van de vakbonden en het “tailored fit-arbeidsrecht”
Artikel
read morePassend onderwijs: leuker kunnen we het niet maken …
Artikel
read moreParent power of ouderlijke onmacht?
Artikel
read morePassend onderwijs in de praktijk: Verantwoordelijkheid van een school bij aanmelding van een leerling
Artikel
read moreLeidt loonbeslag tot strafontslag?
Artikel
read moreVan schoolbank naar beklaagdenbank
Artikel
read moreFlitsontslag
Artikel
read moreMinder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?
Artikel
read moreEn dan denk je het geregeld te hebben…
Artikel
read moreSturen in interne verhoudingen niet voor bezwaar en beroep vatbaar
Artikel
read moreOntzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit
Artikel
read moreInstellen medisch onderzoek na ontslag
Artikel
read moreVerplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict
Artikel
read moreGeen ontslag mogelijk ondanks ontbreken onderwijsbevoegdheid
Artikel
read moreHeimelijk cameratoezicht
Artikel
read moreOntslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie
Artikel
read moreVerbod op verrichten nevenfunctie
Artikel
read more