Op 29 juni 2015 heeft de Centrale Raad van Beroep de eerste uitspraak gedaan over de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in de sector Gemeenten (ECLI:NL:CRVB:2015:1924, TAR 2015/120). Op basis van die wet mag een vertrekpremie van een topfunctionaris niet hoger zijn dan € 75.000,–, tenzij er een dwingend voorschrift is dat de ambtenaar meer aanspraken toekent. Het gaat dan bijvoorbeeld om een ontslag van een gemeentesecretaris, griffier of directeur van een openbaar lichaam in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Waar ging het in deze zaak om: voor een directeur van een bedrijf in de sociale werkvoorziening werd een uitkeringsregeling getroffen in verband met een ontslag wegens het ontstaan van een impasse in de arbeidsverhouding. Op grond van de rechtspositieregeling moet dat, maar is het aan het bevoegd gezag om te bepalen wat die regeling in het concrete geval inhoudt. Hoewel er sinds 1 juli 2008 geen verplicht minimum meer geldt, leert de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep dat in een normaal geval een uitkering moet worden gegarandeerd op het niveau van de WW, aangevuld met zowel de aanvullende als na-wettelijke uitkering op grond van de CAR/UWO. Hier was uitgerekend dat die uitkeringen samen het bevoegd gezag ruim € 700.000 zouden kunnen gaan kosten, dit nog afgezien van mogelijke discussie over de vraag of het niet meer zou moeten zijn. Na mediation kwamen partijen overeen de uitkeringsaanspraak in een keer af te kopen voor een bedrag van € 311.000,– bruto, waarin naast 30% van de uitkeringsrechten ook een bedrag was begrepen om de re-integratiefase af te kopen en een bedrag als compensatie voor pensioenschade.
Op het moment waarop deze afspraak werd gemaakt was de WNT slechts enkele maanden in werking en kon nog niet goed worden voorspeld hoe onder die nieuwe wet zou worden omgegaan met de afkoop van uitkeringsrechten. Toen bleek dat de accountant onder andere de afkoop in strijd achtte met de WNT, hebben partijen de afspraak gemaakt de reeds getroffen regeling in te trekken en aan de rechter te vragen een regeling zoals zij die zelf hadden bedacht alsnog vast te stellen. De WNT laat de rechter namelijk vrij een hogere beëindigingsvergoeding toe te kennen, als deze vindt dat € 75.000,– in het betreffende geval te mager is. De rechtbank in Den Bosch ging daarin mee en trof de regeling die partijen voor ogen stond, zij het dat de afkoop in haar visie beperkt had moeten blijven tot 30% van de uitkeringsrechten, plus een bedrag van € 75.000,–.
Van dit oordeel zijn beide partijen in hoger beroep gekomen. Daarbij werd kort gezegd aan de Raad de vraag voorgelegd of de rechtbank het afkoopbedrag ten onrechte lager heeft vastgesteld dan partijen hadden beoogd.
De Raad laat de uitspraak van de rechtbank in stand, maar bevestigt ook dat de WNT geen verandering heeft gebracht in de verplichting voor een overheidswerkgever om bij een ontslag wegens een impasse een passende regeling te treffen die in overeenstemming is met de regels die daarvoor zijn ontwikkeld in de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Dat oordeel sluit in dat ook hier de uitzondering van toepassing is op de hoofdregel van de WNT, die inhoudt dat in verband met een ontslag van een topfunctionaris geen beëindigingsvergoeding mag worden uitgekeerd die hoger is dan € 75.000,–. De CAR/UWO moet worden gevolgd, of dat nu leidt tot een uitkering die hoger is dan het maximum op basis van de WNT of niet, ook al is hier sprake van een regel die in zekere zin niet dwingend is geformuleerd en die het bestuursorgaan een bepaalde vrijheid laat bij de beoordeling wat in het concrete geval passend is. Volgens de Raad is hoofdstuk 10d in zoverre te beschouwen als een wettelijk voorschrift in de zin van de WNT, zo blijkt uit de uitspraak. Bovendien zegt de Raad heel duidelijk dat die uitkeringsrechten ingeval van een ontslag van een topfunctionaris in de sector Gemeenten kunnen worden afgekocht, dit ondanks het feit dat daarvoor geen uitdrukkelijke grondslag is te vinden in hoofdstuk 10d van de CAR/UWO of een andere wettelijke regeling. De minister die verantwoordelijk is voor de WNT zag dat allemaal heel anders, zo bleek tijdens de procedure, en heeft met verwijzing naar (onder meer) deze uitspraak al aangekondigd na te gaan denken hoe het nu verder moet.
De winst van deze uitspraak is dus dat de rechter er niet meer aan te pas hoeft te komen om voor een topfunctionaris in de sector Gemeenten een uitkeringsregeling te treffen die de grens van € 75.000,– te boven gaat. Dat mag op basis van de CAR/UWO, mits daarbij de uitgangspunten in acht worden genomen die in de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep zijn ontwikkeld. Als er naast de rechten die iemand met inachtneming van die jurisprudentie toekomen nog een extra bedrag wordt betaald in het kader van zo’n ontslag, geldt daarvoor in beginsel wel het maximum van € 75.000,–. Het bestuursorgaan mag (of liever: moet) daar zelf een standpunt over innemen, dat vervolgens door de rechter kan worden getoetst als de ambtenaar het met de opvatting van zijn werkgever niet eens is. Als het goed is smoort deze uitspraak discussie met de accountant over de vraag of zo’n regeling de ambtenaar meer mag opleveren dan € 75.000,– in de kiem, al zijn er wel aanwijzingen dat daar door sommigen toch nog anders over wordt gedacht.
De uitspraak is het bewijs dat ook in het bestuursrecht snel duidelijkheid kan komen te bestaan over een zaak waarin zowel het betrokken belang als de te beantwoorden rechtsvraag iets om het lijf hebben: het primaire besluit dateert van 11 juli 2014, de uitspraak van de rechtbank van 12 september 2014 en de einduitspraak in hoger beroep volgt nog binnen het jaar na de start. Of dat ook zo snel kan als er straks ‘genormaliseerd’ is staat nog maar te bezien.
Contact over dit onderwerp
Vincent van Cruijningen
Gerelateerd
- Alle
- Overheid Arbeidsverhoudingen Dossieropbouw en ontslag
- Overheid Arbeidsverhoudingen Beloning en Wnt
Uitschrijving uit het doelgroepregister = einde arbeidsovereenkomst?
Artikel
lees meerVast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerDe verhoogde zorgvuldigheidsnorm bij kwetsbare medewerkers
Artikel
lees meerVerliest een zieke werknemer die niet wil meewerken aan een vertrekregeling zijn recht op loon?
Artikel
lees meerHoezo een arbeidsconflict? Ik ben ziek.
Artikel
lees meerNieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten: zou iedere werkgever over een Arbeidsconflictenprotocol moeten beschikken?
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerWebinar Grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs en de zorg – AvdR
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerDronken gemeenteambtenaar ten onrechte ontslagen
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2022
Artikel
lees meerWat we kunnen leren van de zaak G. tegen Volt
Artikel
lees meerHeeft een werknemer met medische beperkingen recht op ander werk? Werkgevers, pas op!
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – februari 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerOntslag op staande voet en het belang van onverwijld handelen – AdvR TV
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2021
Artikel
lees meerNoot JAR Geen ontbinding op de e-grond ondanks strafrechtelijke veroordeling voor zware mishandeling van een collega
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2021
Artikel
lees meerMeToo versus ook gij
Artikel
lees meerBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2021
Artikel
lees meerNoot AB Hoger beroep over een kerstcadeau
Artikel
lees meerNoot AB Ontslag brandweerman in verband met lidmaatschap Hells Angels
Artikel
lees meerZeg werknemer, ben jij gevaccineerd?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2021
Artikel
lees meerNoot JAR Openen gevangenisdeuren voor pizzabezorger wel verwijtbaar, maar niet ernstig
Artikel
lees meerHet coronavirus en de overheid: arbeidsrechtelijke vragen
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2021
Artikel
lees meerNoot JAR De ambtelijke molens en de onverwijlde opzegging
Artikel
lees meerUpdate: Code oranje en vakantierichtlijnen
Artikel
lees meerWerknemer neemt ontslag op staande voet, vangt bot bij kantonrechter
Artikel
lees meerMag een werkgever voorwaarden verbinden aan de wedertewerkstelling van werknemer?
Artikel
lees meerDiefstal en mishandeling ≠ diefstal en/of mishandeling
Artikel
lees meerNoot JAR Passende uitkeringsregeling sector gemeenten
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts in de knel?
Artikel
lees meerGastcolumn: Voorkomen is beter dan genezen
Artikel
lees meerEen jaar later en 100 adviezen van het OMT verder: Covid-19
Artikel
lees meerMag ik een ongevaccineerde medewerker de toegang tot de werkplek weigeren? Of ontslaan?
Artikel
lees meerZiekte en disfunctioneren: een complexe combi
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren in de tweede helft van 2020
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerWeigering passende functie te aanvaarden? Dan geen transitievergoeding!
Artikel
lees meerFunctie-ontheffing bij de rijksoverheid
Artikel
lees meerRecht op een transitievergoeding? Hoe een rechter verdwaalt in de Wnra…
Artikel
lees meerAmbtenaar die herhaaldelijk liegt over afreizen naar een land met code oranje handelt ernstig verwijtbaar
Artikel
lees meerOntslag op staande voet na mishandeling van een cliënt? Bezint eer ge begint!
Artikel
lees meerGeen ‘slapende dienstverbanden’ in de sector Gemeenten en de sector Rijk?
Artikel
lees meerPartijbedoeling niet relevant bij kwalificatie arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerDe VOG-verklaring als essentieel onderdeel in de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerDe invloed van toekomstige reorganisaties op een beëindigingsovereenkomst
Artikel
lees meerOnly a few pints a day keeps the doctor away
Artikel
lees meerIs Covid-19 van invloed op de omvang van de billijke vergoeding?
Artikel
lees meerPas op: onder het gemiddelde presteren is nog geen disfunctioneren!
Artikel
lees meerDe NOW-regeling en loonkosten van uitzendkrachten
Artikel
lees meerToename van arbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOntslagrecht versoepeld? Eerste ontbinding op basis van de ‘cumulatiegrond’ een feit!
Artikel
lees meerCode oranje en vakantierichtlijnen
Artikel
lees meerDe beëindigingsvergoeding van de topfunctionaris: de toezichthouder teruggefloten
Artikel
lees meerWat houdt de NOW-regeling 2.0 in?
Artikel
lees meerDe eerste ‘coronacrisis’-uitspraken zijn een feit
Artikel
lees meerEen deal over een dienstverband voor 01-01-2020 is een arbeidsovereenkomst maar geen geslaagde deal (bezint voor gij begint)
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerControle en ontslag van een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer
Artikel
lees meerTransitievergoeding bij herplaatsing van een langdurig arbeidsongeschikte medewerker
Artikel
lees meerUpdate Alcohol- en drugstesten: maak werk van ADM-beleid
Artikel
lees meerRecht op compensatie van de transitievergoeding voor diepslapers?
Artikel
lees meerCRvB-jurisprudentie blijft relevant voor ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerHerplaatsingsonderzoek: oud en nieuw
Artikel
lees meerMisverstanden over ABP-pensioen
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOntslag wegens handelen in strijd met kernwaarden
Artikel
lees meerWerkgever vernietigt arbeidsovereenkomst na bedrog psychotherapeut op CV
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerDe langverwachte eerste uitspraak over de i-grond
Artikel
lees meerEen blog, een zoenende matroos, en een arbeidsrechtelijk (bijna) voorwaardelijk ontslag
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meer(Overheids)werkgever: Vraag UWV tijdig om compensatie van uitbetaalde transitievergoedingen aan arbeidsongeschikte werknemers
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke klassiekers voor de werkvloer: Groen/Schoevers
Artikel
lees meerInterim-bestuurder: Beloning en WNT
Artikel
lees meerEen leerzame ontbinding van een tijdelijke arbeidsovereenkomst
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerNu al een interessante uitspraak over publiek arbeidsrecht
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerLoondoorbetaling is geen beëindigingsvergoeding
Artikel
lees meerVereniging van bedrijfsartsen publiceert richtlijn Conflicten in de werksituatie
Artikel
lees meerOver disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerHet belang van urenregistratie
Artikel
lees meerCao Gemeenten: technische omzetting met verregaande (inhoudelijke) gevolgen?
Artikel
lees meerGeschillenbeslechting in de cao Gemeenten
Artikel
lees meerOver de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal
Artikel
lees meerUitgesproken: Klimaatbeheersing
Artikel
lees meerKantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag
Artikel
lees meerUitgesproken: Frans Naerebout
Artikel
lees meerCentrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus
Artikel
lees meerIn beeld: het ontslagrecht na de normalisering
Artikel
lees meerGastcolumn: Bewijsvoering en opbouw dossier cruciaal bij ontslag
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerDe geschorste topfunctionaris
Artikel
lees meerSociale media: screening van sollicitanten en het gebruik door medewerkers
Artikel
lees meerDe ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz
Artikel
lees meerWwz-landschap verder ingekleurd
Artikel
lees meerDe WNT haalt geen streep door ‘passende regeling’ bij ontslag
Artikel
lees meerNiet elke fout is een integriteitsschending
Artikel
lees meerSalarisverlaging slecht functionerende ambtenaren?
Artikel
lees meerDe reparatie van de WNT
Artikel
lees meerHet katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule
Artikel
lees meerUitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerDe WWZ: de rol van de vakbonden en het “tailored fit-arbeidsrecht”
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens: werk in uitvoering
Artikel
lees meerLeidt loonbeslag tot strafontslag?
Artikel
lees meerDe ambtenarenrechtersformule
Artikel
lees meerOntslaguitkering gewone functionaris ook openbaar maken op grond van de WNT
Artikel
lees meerOnrechtmatig verkregen bewijs
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerFlitsontslag
Artikel
lees meerMinder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?
Artikel
lees meerEen ‘wenselijk’ ontslag …
Artikel
lees meerEn dan denk je het geregeld te hebben…
Artikel
lees meerStrafontslag vanwege beledigen werkgever
Artikel
lees meerSturen in interne verhoudingen niet voor bezwaar en beroep vatbaar
Artikel
lees meerOntzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit
Artikel
lees meerInstellen medisch onderzoek na ontslag
Artikel
lees meerVerplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict
Artikel
lees meerHeimelijk cameratoezicht
Artikel
lees meerOntslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie
Artikel
lees meerKlokkenluiden of onrechtmatig lekken
Artikel
lees meerVerbod op verrichten nevenfunctie
Artikel
lees meerWet openbaarmaking topinkomens
Artikel
lees meerArbeidsvoorwaarden waterschappen
Artikel
lees meerWet normering topinkomens in de semipublieke sector
Artikel
lees meer