Sinds 1 januari 2013 is de wet van kracht die de bezoldiging en de beëindigingsvergoeding van topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector aan banden legt. Die wet is geen rustig bezit. De afgelopen jaren is er door de wetgever voortdurend aan gesleuteld en op 1 juli aanstaande zal de wet in werking treden die beoogt (opnieuw) de nodige vereenvoudigingen en verbeteringen van kracht te laten worden: de Evaluatiewet WNT. Een van die verbeteringen is het inkorten van de citeertitel van een wet die – naar de gangbare afkorting – in de praktijk al kortweg werd aangehaald als Wet normering topinkomens (WNT). De benaming ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke- en semipublieke sector’ mag u dus binnenkort vergeten.
Veranderingen in WNT met terugwerkende kracht
De meest in het oog springende inhoudelijke veranderingen krijgen met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 effect:
Algeheel verbod op variabele beloningen vervalt
Allereerst vervalt het algehele verbod op variabele beloningen, zoals winstdelingen en bonussen. Dergelijke bezoldigingscomponenten zijn vanaf het kalenderjaar 2017 toegestaan, mits de totale bezoldiging van de topfunctionaris onder het toepasselijke bezoldigingsmaximum blijft.
Aanpassing van twee uitzonderingen op hoofdregels WNT
Twee andere belangrijke veranderingen die te rekenen van 1 januari 2017 van kracht worden, regelen twee uitzonderingen op de hoofdregels van de WNT.
Meer uitzonderingen op maximale beëindigingsvergoeding
De eerste uitzondering heeft betrekking op de maximale beëindigingsvergoeding van € 75.000,–. Dat maximum geldt nu niet in een situatie waarin de topfunctionaris aanspraak heeft op een uitkering die rechtstreeks, dwingend en eenduidig voortvloeit uit een algemeen verbindend verklaarde CAO of een wettelijk voorschrift en ook niet als de uitkering voortvloeit uit een oordeel van een tot toetsing geroepen rechter. Omdat de begrenzing van deze uitzondering in de praktijk blijkt te knellen, heeft de wetgever deze uitzondering uitgebreid tot alle van toepassing zijnde collectieve regelingen die zijn overeengekomen met verenigingen van werknemers of ambtenaren die bevoegd zijn afspraken te maken over arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat vanaf 1 juli aanstaande, maar met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar, ook aanspraken die de topfunctionaris kan ontlenen aan een sociaal plan van het maximum op grond van de WNT zijn uitgezonderd, mits dat plan het resultaat is van onderhandelingen tussen sociale partners en niet (slechts) van overleg tussen WOR-bestuurder en de ondernemingsraad. De eis dat een CAO die dergelijke aanspraken bevat algemeen verbindend verklaard moet zijn, komt daarnaast te vervallen.
Aanpassing regels rondom van-werk-naar-werk-traject
De tweede uitzondering heeft betrekking op de regel dat de bezoldiging over een periode waarin de topfunctionaris zijn taken niet vervult om te kunnen deelnemen aan een van-werk-naar-werk-traject, niet wordt meegeteld bij het bedrag van de beëindigingsvergoeding. De voorwaarde is nu dat dit VWNW-traject rechtstreeks, dwingend en eenduidig voortvloeit uit een algemeen verbindend verklaarde CAO of een wettelijk voorschrift. Naar huidig recht vloeit dat voort uit de Beleidsregels WNT 2017. Kortweg is daarin vastgelegd dat het inkomen van de topfunctionaris tijdens zo’n VWNW-traject niet meetelt als beëindigingsvergoeding, maar als bezoldiging in de zin van de WNT. Voor zover dat inkomen de maximale bezoldiging voor een topfunctionaris niet te boven gaat, is dus ook naar huidig recht geen sprake van onverschuldigde betaling. In de situatie waarin de aanspraak op deelname aan het VWNW-traject niet rechtstreeks, dwingend en eenduidig voortvloeit uit een algemeen verbindend verklaarde CAO of wettelijk voorschrift, kwalificeert de betaling van salaris tijdens een periode van non-activiteit op grond van de huidige regels als beëindigingsvergoeding (en die mag niet hoger zijn dan € 75.000,–). De Evaluatiewet WNT hevelt deze regel over van de beleidsregels naar de wet en breidt de uitzondering uit tot niet algemeen verbindend verklaarde CAO’s en andere collectieve regelingen waarop de individuele topfunctionaris geen invloed heeft. Ook een aanvullende lokale afspraak, gemaakt met een vertegenwoordiging van vakcentrales, die bijvoorbeeld is vastgelegd in een sociaal statuut, kan een topfunctionaris dus binnenkort een aanspraak op doorbetaling van salaris toekennen die niet wordt meegeteld bij de maximaal uit te betalen beëindigingsvergoeding.
Wijzigingen in de WNT die op 1 januari 2018 ingaan
De Evaluatiewet WNT kent ook een aantal wijzigingen die van kracht worden op 1 januari 2018. Dit betreft met name regels die zijn bedoeld om ontwijking van de wet tegen te gaan.
Definitie gewezen topfunctionaris vervalt
Zo kent de WNT per 1 januari van het komend jaar niet langer het begrip ‘gewezen topfunctionaris’; medewerkers die onder de reikwijdte van de WNT vallen en die uit hun topfunctie worden ontheven blijven voor de WNT topfunctionaris gedurende vier jaren na het moment waarop zij zijn geplaatst in een niet-topfunctie. Dat betekent dat de regels van de WNT bij een topfunctionaris die na 1 januari 2018 uit die functie wordt ontheven en bij dezelfde instelling in een andere functie aan de slag blijft, nog gedurende vier jaren van toepassing blijven.
Invoering anti-cumulatiebepaling
Daarnaast introduceert de Evaluatiewet WNT een bepaling die het optellen van de bezoldiging tot boven het wettelijke maximum bij functionarissen die een topfunctie hebben bij verschillende WNT-instellingen tegengaat. Vanaf 1 januari 2018 maximeert de WNT de totale bezoldiging uit functies als leidinggevende topfunctionaris bij verschillende WNT-instellingen namelijk tot het algemeen bezoldigingsmaximum, dat voor 2017 is vastgesteld op € 181.000,–. Voor een bepaalde categorie topfunctionarissen geldt een uitzondering.
Nog geen aanpassing van kring van personen die onder WNT vallen
De kring van personen die onder de WNT vallen, wijzigt door de Evaluatiewet WNT niet. Het voorstel dat daarop ziet is nog in de voorfase van parlementaire behandeling onder de naam Wet uitbreiding personele reikwijdte WNT (WNT-3) en zal –zo het in beide Kamers wordt aangenomen- naar verwachting niet binnenkort in werking treden. De Raad van State heeft op 13 april 2017 advies uitgebracht over dit wetsvoorstel.
Een uitgebreider overzicht van de wijzigingen van de Evaluatiewet WNT is te vinden op www.topinkomens.nl.
Contact over dit onderwerp
Vincent van Cruijningen
Gerelateerd
- Alle
- Overheid Arbeidsverhoudingen Beloning en Wnt
- Onderwijs Arbeidsverhoudingen Beloning en Wnt
- Rechtspositie bestuurders
- Zorg Arbeidsverhoudingen Beloning en Wnt
Vast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerCAO akkoord Nederlandse Universiteiten
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2024
Artikel
lees meerIntegriteit politiek ambtsdragers: heikel onderwerp
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – april 2024
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – augustus 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – januari 2023
Artikel
lees meerJurisprudentie Onderwijs – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – november 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2022
Artikel
lees meerAppa-uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid van (ex-bestuurders); een onderschat risico
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – juli 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – mei 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart 2022
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – februari 2022
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2021
Artikel
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – december 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2021
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerPersoonlijk belang wethouder bij besluit over omgevingsvergunning?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – september 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – juni 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2021
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – maart en april 2021
Artikel
lees meerEen Corona-zorgbonus is geen afdwingbaar recht voor werknemers
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Onderwijs – januari en februari 2021
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren in de tweede helft van 2020
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOver samenloop van vakantieverlof en zwangerschaps- en bevallingsverlof in het VO
Artikel
lees meerDe NOW-regeling en loonkosten van uitzendkrachten
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerDe beëindigingsvergoeding van de topfunctionaris: de toezichthouder teruggefloten
Artikel
lees meerPrejudiciële vragen aan Hoge Raad over niet genoten verlof in het VO tijdens zwangerschapsverlof
Artikel
lees meerWat houdt de NOW-regeling 2.0 in?
Artikel
lees meerDe eerste ‘coronacrisis’-uitspraken zijn een feit
Artikel
lees meerCRvB-jurisprudentie blijft relevant voor ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerMisverstanden over ABP-pensioen
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerEen blog, een zoenende matroos, en een arbeidsrechtelijk (bijna) voorwaardelijk ontslag
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerInterim-bestuurder: Beloning en WNT
Artikel
lees meerEen leerzame ontbinding van een tijdelijke arbeidsovereenkomst
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerNu al een interessante uitspraak over publiek arbeidsrecht
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerLoondoorbetaling is geen beëindigingsvergoeding
Artikel
lees meerSelectie van jurisprudentie voor de zorg 3e kwartaal 2019
Artikel
lees meerWNT verhindert uitbetaling van niet-opgenomen vakantiedagen
Artikel
lees meerConsultatie: ‘Wet tegengaan ontwijking WNT’ (in de zorg)
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2019
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2018
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2018
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2018
Artikel
lees meerZorgbestuurders niet groepsgewijs uitgezonderd voor WNT
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 1e kwartaal 2018
Artikel
lees meerRechten en verplichtingen van voormalige wethouders
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2017
Artikel
lees meerAfspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg
Artikel
lees meerSelectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2017
Artikel
lees meerMag Raad van Toezicht eigen beloning verhogen?
Artikel
lees meerIs een rector een topfunctionaris in de zin van de WNT?
Artikel
lees meerMedisch specialist valt niet onder de Wet normering topinkomens
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerColumn: Alternatieve feitenonderzoeken?
Artikel
lees meerDe geschorste topfunctionaris
Artikel
lees meerDe integere zorgbestuurder?
Artikel
lees meerCapra Select: arbeidsrechtelijke actualiteiten in de zorg
Nieuws
lees meerFeitenonderzoeken: geen sinecure
Artikel
lees meerDe WNT haalt geen streep door ‘passende regeling’ bij ontslag
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerActualiteiten WNT in de zorgsector
Artikel
lees meerRisicoanalyse integriteit Gedeputeerde Staten en dagelijks bestuur waterschappen
Artikel
lees meerDe reparatie van de WNT
Artikel
lees meerUitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerHet bewustwordingsgesprek
Artikel
lees meerGeslaagde bijeenkomst Voorbij het ambt
Artikel
lees meerHet ambt voorbij: de rechten en verplichtingen van een gewezen politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerUitnodiging bijeenkomst 10 april 2014 ‘Voorbij het ambt’
Artikel
lees meerNetwerkbijeenkomsten ‘het ambt van raadslid’
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens: werk in uitvoering
Artikel
lees meerDe gemeenteraadsverkiezingen komen eraan
Artikel
lees meerEen beetje meer integer graag!
Artikel
lees meerUitbreiding tijdsbestedingsnorm wethouder versus tijdelijke waarneming in collegeverband
Artikel
lees meerOntslaguitkering gewone functionaris ook openbaar maken op grond van de WNT
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerDe voorbeeldfunctie van de bestuurder
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerWijzigingen rechtspositie politieke ambtsdragers
Artikel
lees meerRechtspositionele mogelijkheden versus politieke wenselijkheden en andersom
Artikel
lees meerWet openbaarmaking topinkomens
Artikel
lees meerArbeidsvoorwaarden waterschappen
Artikel
lees meerWet normering topinkomens in de semipublieke sector
Artikel
lees meer