Het Participatiefonds: modernisering en aanscherping van regels

Het Participatiefonds: modernisering en aanscherping van regels

Het Participatiefonds: modernisering en aanscherping van regels 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

Schoolbesturen zijn eigenrisicodrager voor de Werkloosheidswet. In het Primair Onderwijs kunnen besturen het Participatiefonds verzoeken de kosten die voortvloeien uit een werkloosheidsuitkering voor zijn rekening te nemen. Voor een vergoedingsverzoek worden in het reglement van het Participatiefonds 131 (!) gronden onderscheiden. Voor de vergoeding van de kosten van een werkloosheidsuitkering moet het schoolbestuur dan ook een stevige administratieve rompslomp op de koop toe nemen. En dit bij een gesloten ontslagstelsel met slechts een beperkt aantal ontslaggronden. Zou dat niet anders kunnen?

Plannen voor modernisering van het Participatiefonds

Er gloort hoop. De recente brief (6 november 2018) van de minister van Basis en Voortgezet Onderwijs en Media aan de Tweede Kamer bevat plannen om het Participatiefonds ingrijpend te moderniseren. De Minister zegt weliswaar dat de systematiek vrij overzichtelijk oogt, maar onderkent tegelijkertijd dat de uitkomst van een vergoedingsverzoek onvoorspelbaar is geworden. Hij wijt dit aan de complexiteit van het reglement. Ook bestaat er twijfel of de kosten van een ontslag wel terecht op het collectief worden afgewenteld, twijfel dus aan de juistheid van de vergoedingsverzoeken. De modernisering moet onder meer leiden tot een “afgeslankt reglement met een financiële prikkel ter beperking van instroom in een uitkering”, en tot een lagere vergoeding aan schoolbesturen (50%). Het is verder de bedoeling dat schoolbesturen aantonen dat zij zich voorafgaand aan een ontslag hebben ingespannen om werkloosheid van de betreffende leerkracht te voorkomen. De financiële prikkel voor de besturen bestaat uit de verhoging van de vergoeding tot 90% als het schoolbestuur daadwerkelijk aantoont inspanningen te hebben gepleegd om werkloosheid te voorkomen. Dit zal echter niet voor alle categorieën vergoedingsverzoeken gaan gelden. Met name niet voor die categorieën waarbij de onvermijdbaarheid van het ontslag niet of slechts moeilijk kan worden aangetoond, bijvoorbeeld in het geval een vaststellingsovereenkomst wordt afgesloten.

Hogere kosten voor scholen

De plannen worden nog verder uitgewerkt. Het lijkt er echter nu al op dat de kosten voor schoolbesturen in geval van werkloosheid zullen toenemen. Of de modernisering  in de toekomst  dan ook tot verbetering leidt, zal dus nog moeten blijken. Wat betreft de kosten ziet het er somber uit. Dit zal alleen anders zijn indien het Participatiefonds er in zal slagen substantieel meer werkloze leerkrachten aan nieuw werk te helpen en het aantal uitkeringen als gevolg daarvan zal dalen.

Op korte termijn al gevolgen voor bijzonder onderwijs

Ook de korte termijn oogt somber. Besturen in het bijzonder onderwijs moeten per 1 januari 2019 rekening houden met een aanscherping van de eisen van het fonds bij de toetsing van een vergoedingsverzoek na ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter. Deze aanscherping geldt niet voor het openbaar onderwijs. Dat er sowieso verschillen bestaan in de grondslag van vergoedingsverzoeken tussen bijzonder en openbaar onderwijs, is gelegen in de civielrechtelijke, respectievelijk bestuursrechtelijke, basis van de arbeidsverhouding tussen het schoolbestuur en de leerkracht. Dit onderscheid vervalt overigens na de voorziene inwerkingtreding van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) per 1 januari 2020, waarna de vergoedingsverzoeken die op het bijzonder onderwijs zijn toegesneden, ook voor het openbaar onderwijs zullen gelden.

Aanpassing van artikel 4:3

Terug naar de aanscherping van het reglement, en wel naar artikel 4:3. De nieuwe tekst van dit artikel maakt duidelijk dat alléén een ontbinding op tegenspraak aan dit vergoedingsverzoek ten grondslag gelegd kan worden. Het huidige artikel 4:3 wordt veelal gebruikt voor een situatie die daarvoor niet is bedoeld, aldus het Participatiefonds. Volgens het fonds is de aanscherping nodig om te voorkomen “dat vergoedingen onterecht ten laste van het collectief plaatsvinden en uiteindelijk een premieverhogend effect hebben”.
De praktijk van de zogenaamde ‘pro forma’ ontbinding die binnen het bijzonder primair onderwijs ook na invoering van de WWZ gangbaar bleef, zal hiermee dan ook ten einde komen. Voor zover die pro forma procedure slechts diende om te maskeren dat het ontslagdossier onvoldragen was, is het vanaf 1 januari a.s. dus beslist noodzakelijk om te zorgen voor een voldoende onderbouwing van een ontslag om in aanmerking te kunnen komen voor de vergoeding van de kosten van werkloosheid. Het belang van een goed dossier kan dan ook niet genoeg benadrukt worden. Dit geldt voor alle ontslaggronden en voor alle vergoedingsverzoeken.

Overige bepalingen hoofdstuk 4 blijven van kracht

Het voorgaande wil natuurlijk niet zeggen dat een vergoedingsverzoek alleen wordt toegewezen in het geval van een ontbinding van de arbeidsovereenkomst op tegenspraak. De overige grondslagen voor een vergoedingsverzoek die genoemd zijn in hoofdstuk 4 van het reglement blijven immers onverminderd van kracht. Ook de grondslagen die uitgaan van ‘wederzijds goedvinden’. Dit wederzijds goedvinden veronderstelt voorafgaand overleg over het einde van het dienstverband. Daar is natuurlijk niets mis mee. Sterker nog, het is voor beide partijen vaak gunstiger om na overleg afscheid van elkaar te nemen dan om een juridische procedure te voeren voor de kantonrechter. Ook voor dit overleg geldt dat een goed dossier van waarde is, voor het slagen van het vergoedingsverzoek dat volgt na het ontslag is het echter beslist een voorwaarde.

Neem contact op bij twijfels over het dossier

Bij twijfel of het dossier voldoende ‘sterk’ is, adviseert Capra Advocaten om dit tijdig te laten toetsen. Zo wordt bevorderd dat de juiste rechtspositionele keuzes worden gemaakt, de meest passende  ontslagroute wordt gevolgd en de afwijzing van een eventueel vergoedingsverzoek wordt voorkomen. Neem hiervoor contact op met de onderwijsspecialisten van Capra Advocaten.

Contact over dit onderwerp

Paula Berends-Schellens

Paula Berends-Schellens

Advocaat
Vestiging:
Den Haag
Sector:
Onderwijs, Overheid
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht, Onderwijsrecht, Sociale Zekerheidsrecht
Telefoon:
070 - 364 81 02
Mobiel:
06 48 43 17 15

Gerelateerd

Het belang van urenregistratie 150 150 Capra Advocaten

Het belang van urenregistratie

Artikel

lees meer
Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW 150 150 Capra Advocaten

Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW

Artikel

lees meer
Cursus Actualiteiten en verdieping WIA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Actualiteiten en verdieping WIA

Cursus van 1 dagdeel over de ins en outs van de Wwz

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar 150 150 Capra Advocaten

Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar

Na deze cursus weet u de weg binnen de WIA

lees meer
Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht

Goed voorbereid op disfunctionerende medewerkers

lees meer
Masterclass Vertrekregelingen 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Vertrekregelingen

Masterclass over beëindigingsregelingen binnen het publieke domein

lees meer
Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs

Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier

lees meer
Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA

De rechten, plichten en voordelen als u eigenrisicodrager bent

lees meer
Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs

Artikel

lees meer
Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken 150 150 Capra Advocaten

Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken

Artikel

lees meer
Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag

Artikel

lees meer
De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat? 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?

Artikel

lees meer
Waarschuwing of toch een berisping? 150 150 Capra Advocaten

Waarschuwing of toch een berisping?

Artikel

lees meer
Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag 150 150 Capra Advocaten

Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag

Artikel

lees meer
In beeld: het ontslagrecht na de normalisering 150 150 Capra Advocaten

In beeld: het ontslagrecht na de normalisering

Artikel

lees meer
Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt? 150 150 Capra Advocaten

Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?

Artikel

lees meer
Afspraak is afspraak 150 150 Capra Advocaten

Afspraak is afspraak

Artikel

lees meer
Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef 150 150 Capra Advocaten

Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef

Artikel

lees meer
Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet 150 150 Capra Advocaten

De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet

Artikel

lees meer
Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO? 150 150 Capra Advocaten

Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO?

Artikel

lees meer
De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz 150 150 Capra Advocaten

De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz

Artikel

lees meer
Wwz-landschap verder ingekleurd 150 150 Capra Advocaten

Wwz-landschap verder ingekleurd

Artikel

lees meer
Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief 150 150 Capra Advocaten

Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief

Artikel

lees meer
De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar 150 150 Capra Advocaten

De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures

Artikel

lees meer
Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd? 150 150 Capra Advocaten

Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd?

Artikel

lees meer
Niet elke fout is een integriteitsschending 150 150 Capra Advocaten

Niet elke fout is een integriteitsschending

Artikel

lees meer
De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht 150 150 Capra Advocaten

De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht

Artikel

lees meer
Genormaliseerde integriteitsdiscussie 150 150 Capra Advocaten

Genormaliseerde integriteitsdiscussie

Artikel

lees meer
Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling! 150 150 Capra Advocaten

Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling!

Artikel

lees meer
Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule 150 150 Capra Advocaten

Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule

Artikel

lees meer
Het grote risico van het eigen risico 150 150 Capra Advocaten

Het grote risico van het eigen risico

Artikel

lees meer
Surfen onder werktijd 150 150 Capra Advocaten

Surfen onder werktijd

Artikel

lees meer
Transitievergoedingen 150 150 Capra Advocaten

Transitievergoedingen

Artikel

lees meer
De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid 150 150 Capra Advocaten

De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid

Artikel

lees meer
Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak

Artikel

lees meer
Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie? 150 150 Capra Advocaten

Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie?

Artikel

lees meer
De redelijkheid en het UWV 150 150 Capra Advocaten

De redelijkheid en het UWV

Artikel

lees meer
Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW? 150 150 Capra Advocaten

Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?

Artikel

lees meer
Leidt loonbeslag tot strafontslag? 150 150 Capra Advocaten

Leidt loonbeslag tot strafontslag?

Artikel

lees meer
Is RSI (of CANS) een hersenschim? 150 150 Capra Advocaten

Is RSI (of CANS) een hersenschim?

Artikel

lees meer
Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden! 150 150 Capra Advocaten

Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden!

Artikel

lees meer
Capra Maastricht: grenzeloze advisering 150 150 Capra Advocaten

Capra Maastricht: grenzeloze advisering

Artikel

lees meer
Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW 150 150 Capra Advocaten

Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW

Artikel

lees meer
Flitsontslag 150 150 Capra Advocaten

Flitsontslag

Artikel

lees meer
Minder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent? 150 150 Capra Advocaten

Minder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?

Artikel

lees meer
Wijziging in de AOW per 1 april 2012 150 150 Capra Advocaten

Wijziging in de AOW per 1 april 2012

Artikel

lees meer
Een nieuwe maat (man/vrouw)? 150 150 Capra Advocaten

Een nieuwe maat (man/vrouw)?

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal, deel II 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal, deel II

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal

Artikel

lees meer
Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV) 150 150 Capra Advocaten

Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV)

Artikel

lees meer
Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en? 150 150 Capra Advocaten

Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en?

Artikel

lees meer
En dan denk je het geregeld te hebben… 150 150 Capra Advocaten

En dan denk je het geregeld te hebben…

Artikel

lees meer
Linksom of rechtsom eruit? 150 150 Capra Advocaten

Linksom of rechtsom eruit?

Artikel

lees meer
De gunstigste ontslaggrond? 150 150 Capra Advocaten

De gunstigste ontslaggrond?

Artikel

lees meer
Het advies van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Het advies van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Appels 150 150 Capra Advocaten

Appels

Artikel

lees meer
Oproep werkhervatting na hersteldmelding 150 150 Capra Advocaten

Oproep werkhervatting na hersteldmelding

Artikel

lees meer
Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie 150 150 Capra Advocaten

Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie

Artikel

lees meer
Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling 150 150 Capra Advocaten

Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling

Artikel

lees meer
Preventie werkt! 150 150 Capra Advocaten

Preventie werkt!

Artikel

lees meer
Eigenrisicodrager voor de WGA 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisicodrager voor de WGA

Artikel

lees meer
Ontzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit 150 150 Capra Advocaten

Ontzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit

Artikel

lees meer
Instellen medisch onderzoek na ontslag 150 150 Capra Advocaten

Instellen medisch onderzoek na ontslag

Artikel

lees meer
Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte 150 150 Capra Advocaten

Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte

Artikel

lees meer
Verplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict 150 150 Capra Advocaten

Verplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict

Artikel

lees meer
Geen ontslag mogelijk ondanks ontbreken onderwijsbevoegdheid 150 150 Capra Advocaten

Geen ontslag mogelijk ondanks ontbreken onderwijsbevoegdheid

Artikel

lees meer
Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval 150 150 Capra Advocaten

Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval

Artikel

lees meer
Situatieve arbeidsongeschiktheid 150 150 Capra Advocaten

Situatieve arbeidsongeschiktheid

Artikel

lees meer
Heimelijk cameratoezicht 150 150 Capra Advocaten

Heimelijk cameratoezicht

Artikel

lees meer
Ontslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie 150 150 Capra Advocaten

Ontslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie

Artikel

lees meer
Verbod op verrichten nevenfunctie 150 150 Capra Advocaten

Verbod op verrichten nevenfunctie

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl