Grensarbeid, een complex verhaal, deel II

Grensarbeid, een complex verhaal, deel II

Grensarbeid, een complex verhaal, deel II 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

Een grensarbeider is iemand die werkzaamheden al dan niet in loondienst verricht in een bepaalde lidstaat maar in een andere lidstaat woont. In beginsel keert hij daarnaar dagelijks of ten minste eenmaal per week terug. In de grensstreken zijn er verschillende werkgevers, ook overheidswerkgevers, die medewerkers in dienst hebben die permanent aan de andere kant van de grens wonen. Na de gedane arbeid bij hun werkgever keren zij terug naar België of Duitsland. Grensarbeid behoeft overigens niet alleen betrekking te hebben op deze landen. Mij zijn voorbeelden bekend van ambtenaren die hun domicilie in Frankrijk hebben en eens per week naar hun Nederlandse werkgever afreizen, daar hun bedongen arbeid verrichten en daarna weer terug keren naar de Franse zon.

Mijn kantoorgenoot Martijn Steuten heeft in de vorige Capra Concreet al aandacht geschonken aan de complexe materie van grensarbeid. Hij is daarbij ingegaan op de gevolgen voor de grensarbeider als deze werkloos wordt. Hierna ga ik in op de situatie die ontstaat op het moment dat de grensarbeider zich ziek meldt. Het maakt hierbij niet uit of de grensarbeider op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaam is of als ambtenaar in dienst is van een overheidswerkgever. In de bespreking hierna ga ik uit van een ambtenaar die in dienst is bij een gemeente.

Grensarbeider en arbeidsongeschiktheid

De grensarbeider die ziek wordt krijgt te maken met twee sociale zekerheidsstelsels, dat van zijn woonland en dat van het land waar het bedrijf van zijn werkgever is gevestigd. Al sinds de oprichting van de EEG, de voorloper van de EU, hebben de lidstaten afspraken gemaakt over de coördinatie van deze sociale zekerheidsstelsels. Deze afspraken zijn verankerd in EU-verordeningen, thans de verordeningen 883/2004 en 987/2009, waarbij de laatste een nadere uitwerking is van de eerste. Daarnaast kennen rechtspositieregelingen, ik beperk mij tot de ambtenaren, veelal nog specifieke bepalingen die van toepassing zijn op de zieke medewerkers, alsmede verzuimprotocollen. Kortom, veel regels maar welke zijn nu van toepassing op de zieke grensarbeider en zijn werkgever?

Wie controleert het verzuim?

Die medewerker dient zich ziek te melden overeenkomstig het verzuimprotocol dat bij de werkgever van toepassing is. Vervolgens wordt de medewerker opgeroepen om bij de bedrijfsarts te verschijnen, zodat die een oordeel over de arbeids(on)geschiktheid kan geven en mogelijk al een aanbeveling doet om een spoedige re-integratie te bewerkstelligen. Wanneer de bedrijfsarts een oproep daartoe laat uitgaan, kunnen de eerste problemen ontstaan. De medewerker meldt aan zijn werkgever dat hij niet op het spreekuur van de bedrijfsarts wil of kan komen. Kan de werkgever eisen dat de medewerker wel op het spreekuur van de bedrijfsarts verschijnt? Nee, maar onder voorwaarden toch wel.

Grensarbeid in Europeesrechtelijk verband

De vraag die zich hier voordoet, is of de grensarbeider gedwongen kan worden om bij de bedrijfsarts van de arbodienst van de werkgever in Nederland te verschijnen. Over deze vraag heeft het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap (HvJ EG) zich al meer dan eens uitgesproken. In Paletta I (HvJ EG 1992, RSV 1993/227 en Rindone (HvJ EG 27 maart 1992, RSV 1988/169) heeft het HvJ EG uitleg gegeven over de vraag of voor de werkgever op grond van artikel 18, vijfde lid, Vo 574/72 de mogelijkheid openstaat om de grensarbeider te laten onderzoeken door een arts in het land waar de werkplek gevestigd is. Het Hof overwoog:

“Naar het oordeel van het Hof kan deze bepaling niet aldus worden uitgelegd, dat de belanghebbende kan worden verplicht voor de geneeskundige controle terug te keren naar de staat van het bevoegde orgaan, ofschoon hij arbeidsongeschikt is wegens ziekte. Een dergelijke verplichting zou onverenigbaar zijn met het vereiste respect voor de gezondheidstoestand van de medewerker. Het bevoegde orgaan kan de betrokken controle verrichten hetzij door een arts te zenden die de belanghebbende in het land van de woonplaats onderzoekt, hetzij door een beroep te doen op de diensten van een arts uit dit land. Ingeval de belanghebbende zich niet aan deze controle onderwerpt, is het bevoegde orgaan ingevolge de betrokken bepaling niet gebonden aan hetgeen het orgaan van de woonplaats heeft vastgesteld.“(ro. 21).

Deze uitspraak heeft mede ook ten grondslag gelegen aan de bepalingen over ziekte en vaststelling daarvan in de nieuwe verordeningen Vo 883/2004 en 987/2009 die op 1 mei 2010 van kracht zijn geworden. Bij de verdere bespreking van dit onderwerp richt ik mij op artikel 27 van Vo 987/2009, omdat dit artikel een nadere uitleg geeft voor artikel 21 Vo 883/2004.

In de meeste lidstaten is in de wet- en regelgeving voorgeschreven dat de medewerker bij arbeidsongeschiktheid een verklaring van de behandelend arts overlegt. Artikel 27, lid 1 tot en met 4 van Verordening 987/2009 schrijft voor hoe een dergelijk voorschrift moet worden uitgevoerd als de betrokkene in een andere lidstaat woont of verblijft. In Nederland geven de behandelende artsen geen verklaringen van arbeidsongeschiktheid af. Dit is in Nederland voorbehouden aan bedrijfsartsen en ingeval van een deskundigenoordeel geeft het UWV een oordeel over de arbeids(on)geschiktheid. Buitenlandse verzekerden die in Nederland wonen of verblijven en in een nadere lidstaat werken, moeten zich bij ziekte daarom melden bij het UWV voor de in lid 3 voorgeschreven procedure.

De eerste drie leden van artikel 27 hebben voor de Nederlandse situatie slechts beperkte praktische betekenis. In Nederland is de werkgever verplicht het loon door te betalen gedurende de eerste twee jaren van arbeidsongeschiktheid. De werkgever is voor die functie het bevoegde orgaan in de zin van artikel 1q van Verordening (EG) 883/2004 en gebonden aan de bepalingen van het EU-recht. Hierin wordt bepaald dat tijdens ziekte de doorbetalingsregels gelden van het werkland.

De wijze waarop de werkgever de arbeidsongeschiktheid van de werknemer controleert, staat niet in de wet. Dit wordt namelijk per bedrijf of bedrijfstak geregeld. Omdat de eerste drie leden van artikel 27 alleen betrekking hebben op bij de wet voorgeschreven verplichtingen, hebben deze bepalingen voor de relatie werkgever en werknemer weinig relevantie. Bijvoorbeeld voor gemeenten zijn deze regels vastgelegd in hoofdstuk 7 van de CAR/UWO en een eventueel verzuimprotocol dat binnen een gemeente wordt gehanteerd.

Controle in het woonland dus, tenzij…

In de hierboven aangehaalde arresten legt het Europese Hof van Justitie het EU-recht zo uit dat de zieke grensarbeider niet verplicht kan worden voor controles bij arbeidsongeschiktheid naar de bevoegde lidstaat, in casu Nederland te komen. De gemeente kan de zieke medewerker die zich in een andere lidstaat bevindt – dit kan dus ook iemand zijn die op vakantie is in het buitenland – niet verplichten om naar de bevoegde lidstaat te komen, maar kan het wel vragen. Mensen die net over de grens wonen, hebben daartegen meestal geen bezwaar en geven er soms zelfs de voorkeur aan. Het is dan wel een voorwaarde dat de zieke medewerker nadrukkelijk instemt met controle in Nederland. Dit moet hij altijd schriftelijk bevestigen. Geadviseerd wordt daarom om met medewerkers die over de grens gaan wonen afspraken te maken over het verschijnen op het spreekuur bij de bedrijfsarts van de arbodienst. Deze afspraken zijn beter aan het begin van de arbeidsverhouding te maken dan wanneer de medewerker zich ziek meldt.

De gemeente kan in zijn verzuimprotocol vastleggen op welke wijze de zieke medewerker zich dient ziek te melden indien hij in het buitenland woont of verblijft. Daarnaast kan worden vastgelegd op welke wijze de verzuimcontrole c.q. –begeleiding zal plaatsvinden. Ook voor de medewerker die op vakantie ziek wordt en zijn verlofdagen claimt, kunt u verlangen dat deze medewerker een verklaring overlegt waaruit blijkt dat hij inderdaad ziek is (geweest). Gemeenten dienen dit in hun verzuimprotocol op te nemen omdat in de wet of de CAR/UWO daarover niets is geregeld. De gemeente kan het orgaan van de woonplaats/verblijfplaats ook vragen de controle uit te voeren: de werknemer is verplicht hieraan mee te werken. Het orgaan dat de controle uitvoert, informeert het bevoegde orgaan, de werkgever, in casu de gemeente. Nu is het echter in Nederland zodanig geregeld dat medische beoordelingen bij de bedrijfsarts terecht komen die aan de hand van de verkregen informatie de werkgever adviseert ten aanzien van de arbeids(on)geschiktheid van de medewerker.

Uitleg enkele begrippen

Hiervoor en in de besproken regelgeving zijn de termen “orgaan” en “bevoegd orgaan” gebruikt en dat vraagt om een nadere uitleg. Beide termen zijn gedefinieerd in artikel 1 van Vo 883/2004. Het bevoegde orgaan is het orgaan waar de medewerker is verzekerd op het tijdstip dat hij om prestaties verzoekt. In de onderhavige kwestie verzoekt betrokkene om doorbetaling van zijn bezoldiging terwijl hij geen arbeidsprestatie levert omdat hij meent dat hij ziek is. In dit geval is de werkgever het bevoegde orgaan, deze moet immers bij arbeidsongeschiktheid de bezoldiging van betrokkene doorbetalen. De term “orgaan” moet in het kader van deze bespreking gezien worden als het orgaan dat op grond van buitenlands recht bevoegd is vast te stellen of betrokkene inderdaad arbeids(on)geschikt is.

Maar wie keurt nu, en op grond waarvan?

Dat een grensarbeider niet naar het spreekuur behoeft te komen van de bedrijfsarts, betekent niet dat de gemeente moet afwachten tot het moment dat betrokkene zich weer beter meldt. De gemeente kan ook een arts in de woon- of verblijfplaats aanwijzen die een verklaring over de gezondheidstoestand moet afgeven. Deze arts moet daar op grond van het buitenlandse recht (artikel 27, vijfde lid Vo 987/2009) wel toe bevoegd zijn, hij moet naar buitenlands recht een “orgaan” zijn als hierboven bedoeld.

Op grond van artikel 27, zesde lid Vo 987/2009, kunt u ook een andere arts daartoe opdracht geven, die daartoe bevoegd is en in de directe omgeving van de medewerker praktijk houdt. De medewerker is verplicht daaraan mee te werken. Onder de oude verordeningen diende een medewerker zich binnen drie dagen te vervoegen bij een (huis)arts voor controle, maar deze bepaling is in de nieuwe verordening vervallen. Wanneer een medewerker zich bij ziekte voor de eerste maal moet wenden tot een orgaan voor controle mag worden voorgeschreven door de bevoegde staat. Voor een grensarbeider die in Nederland werkt en in het buitenland woont, is de bevoegde staat Nederland. Nu dit niet in de wet is geregeld, en ook niet in de CAR/UWO, mag de gemeente op grond van artikel 7:2 CAR/UWO nadere regels stellen. De gemeente kan in zijn verzuimprotocol opnemen dat betrokkene zich de eerste ziektedag meldt bij de (huis)arts om de arbeids(on)geschiktheid vast te stellen. De werkgever kan ook de bedrijfsarts vanuit Nederland naar de woon- of verblijfplaats sturen, maar dan vindt deze boordeling plaats op de wijze zoals staat omschreven in de wetgeving van de lidstaat waar de medewerker woont. Hiermee wordt bedoeld dat de bedrijfsarts zich dient te houden aan medische protocollen die bijvoorbeeld in België of Duitsland van kracht zijn.

En verder? Re-intgratie!

Bijzondere aandacht verdient het vierde lid van artikel 27 van de VO 987/2009. Hierin is vastgelegd wat van de medewerker verwacht mag worden in het kader van de re-integratie. In dit artikel wordt verwezen naar wetgeving waaraan de werkgever is gebonden in het kader van re-integratie. Deze verplichtingen voor de werkgever brengt ook verplichtingen met zich voor de medewerker. Op grond van Nederlandse wetgeving is een zieke werknemer verplicht mee te werken aan zijn re-integratie. Deze verplichting geldt volgens artikel 27, lid 4 van Vo 987/2009 ook als de betrokkene woont of verblijft in een andere lidstaat. Uitwerking van de Nederlandse wetgeving is voor de gemeente geregeld in hoofdstuk 7 CAR/UWO en de daar weer op gebaseerde verzuimprotocollen. De Nederlandse wetgeving en de daarop gebaseerde CAR/UWO kunnen dan ook niet los van elkaar gezien worden. De werkgever kan de werknemer oproepen om deel te nemen aan re-integratieactiviteiten. Dit heeft in de eerste plaats betrekking op activiteiten in de lidstaat waar de betrokkene woont- of verblijft. In voorkomende gevallen kan de werknemer ook opgeroepen worden naar de bevoegde lidstaat (het land waar de medewerker werkt), in dit geval Nederland. De beperking tot ‘in voorkomende gevallen’ verwijst enerzijds naar het aanwezig zijn van een verplichting mee te werken en anderzijds naar de beperking dat de werknemer niet kan worden gedwongen naar Nederland te reizen als zijn gezondheidstoestand dat niet toelaat.

Tot slot is in deze van belang te vermelden dat in het achtste lid van artikel 27 Vo987/2009 is opgenomen dat medische bevindingen uit de lidstaat van de woon- of verblijfplaats, dezelfde juridische waarde hebben als verklaringen die in de bevoegde lidstaat zijn opgesteld. Dit betekent dat medische verklaringen van een Belgisch of Duits orgaan, dezelfde juridische waarde hebben als een verklaring die door de bedrijfsarts is opgesteld. Dus wanneer de huisarts van betrokkene stelt dat hij arbeidsongeschikt is en dat oordeel wordt door de Krankenkasse (Duitsland) of de Mutaliteit (België) aan de bedrijfsarts bevestigd, dan dient de bedrijfsarts, en dus ook de werkgever daarvan uit te gaan.

Contact over dit onderwerp

Jos de Rover

Jos de Roover

Advocaat
Vestiging:
's-Hertogenbosch
Sector:
Overheid
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht, Participatiewet, Aanbestedingsrecht, Normalisering
Telefoon:
073 - 613 13 45
Mobiel:
06 41 66 02 66

Gerelateerd

Brochure: De Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Brochure: De Wnra in de zorg

Brochure

lees meer
Cursus Actualiteiten en verdieping WIA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Actualiteiten en verdieping WIA

Cursus van 1 dagdeel over de ins en outs van de WIA

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar 150 150 Capra Advocaten

Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar

Na deze cursus weet u de weg binnen de WIA

lees meer
Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA

De rechten, plichten en voordelen als u eigenrisicodrager bent

lees meer
Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs

Artikel

lees meer
De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Rechten en verplichtingen van voormalige wethouders 150 150 Capra Advocaten

Rechten en verplichtingen van voormalige wethouders

Artikel

lees meer
Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat? 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?

Artikel

lees meer
Iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde 150 150 Capra Advocaten

Iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde

Artikel

lees meer
Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt? 150 150 Capra Advocaten

Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?

Artikel

lees meer
Afspraak is afspraak 150 150 Capra Advocaten

Afspraak is afspraak

Artikel

lees meer
Zorg, onderwijs en ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Zorg, onderwijs en ambtenaar?

Artikel

lees meer
Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet 150 150 Capra Advocaten

De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet

Artikel

lees meer
Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen 150 150 Capra Advocaten

Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen

Artikel

lees meer
Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO? 150 150 Capra Advocaten

Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO?

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid

Artikel

lees meer
De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar 150 150 Capra Advocaten

De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures

Artikel

lees meer
Wet aanpak schijnconstructies (WAS) 150 150 Capra Advocaten

Wet aanpak schijnconstructies (WAS)

Artikel

lees meer
Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd? 150 150 Capra Advocaten

Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd?

Artikel

lees meer
De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht 150 150 Capra Advocaten

De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht

Artikel

lees meer
Het grote risico van het eigen risico 150 150 Capra Advocaten

Het grote risico van het eigen risico

Artikel

lees meer
Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie? 150 150 Capra Advocaten

Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie?

Artikel

lees meer
De redelijkheid en het UWV 150 150 Capra Advocaten

De redelijkheid en het UWV

Artikel

lees meer
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Wetsvoorstel Werk en Zekerheid

Artikel

lees meer
Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW? 150 150 Capra Advocaten

Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts bedreigd 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts bedreigd

Artikel

lees meer
Is RSI (of CANS) een hersenschim? 150 150 Capra Advocaten

Is RSI (of CANS) een hersenschim?

Artikel

lees meer
De Ziektewet is gewijzigd 150 150 Capra Advocaten

De Ziektewet is gewijzigd

Artikel

lees meer
De arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager 150 150 Capra Advocaten

De arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager

Artikel

lees meer
Overheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten 150 150 Capra Advocaten

Overheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten

Artikel

lees meer
Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden! 150 150 Capra Advocaten

Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden!

Artikel

lees meer
Capra Maastricht: grenzeloze advisering 150 150 Capra Advocaten

Capra Maastricht: grenzeloze advisering

Artikel

lees meer
Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW 150 150 Capra Advocaten

Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW

Artikel

lees meer
Wijziging in de AOW per 1 april 2012 150 150 Capra Advocaten

Wijziging in de AOW per 1 april 2012

Artikel

lees meer
Kortere uitkeringsduur voor Rijksambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Kortere uitkeringsduur voor Rijksambtenaren

Artikel

lees meer
Een nieuwe maat (man/vrouw)? 150 150 Capra Advocaten

Een nieuwe maat (man/vrouw)?

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal, deel II 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal, deel II

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal

Artikel

lees meer
De (niet) terugkerende wethouder 150 150 Capra Advocaten

De (niet) terugkerende wethouder

Artikel

lees meer
Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV) 150 150 Capra Advocaten

Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV)

Artikel

lees meer
Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en? 150 150 Capra Advocaten

Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en?

Artikel

lees meer
CAO Ambulancezorg 150 150 Capra Advocaten

CAO Ambulancezorg

Artikel

lees meer
De gunstigste ontslaggrond? 150 150 Capra Advocaten

De gunstigste ontslaggrond?

Artikel

lees meer
Opbouw verlofaanspraken tijdens ziekte 150 150 Capra Advocaten

Opbouw verlofaanspraken tijdens ziekte

Artikel

lees meer
Het advies van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Het advies van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Oproep werkhervatting na hersteldmelding 150 150 Capra Advocaten

Oproep werkhervatting na hersteldmelding

Artikel

lees meer
Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie 150 150 Capra Advocaten

Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie

Artikel

lees meer
Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling 150 150 Capra Advocaten

Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling

Artikel

lees meer
Wijzigingen CAR/UWO en SAW: de ervaringen in het eerste jaar 150 150 Capra Advocaten

Wijzigingen CAR/UWO en SAW: de ervaringen in het eerste jaar

Artikel

lees meer
Preventie werkt! 150 150 Capra Advocaten

Preventie werkt!

Artikel

lees meer
Eigenrisicodrager voor de WGA 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisicodrager voor de WGA

Artikel

lees meer
Instellen medisch onderzoek na ontslag 150 150 Capra Advocaten

Instellen medisch onderzoek na ontslag

Artikel

lees meer
Schadevergoeding bij overschrijding redelijke termijn 150 150 Capra Advocaten

Schadevergoeding bij overschrijding redelijke termijn

Artikel

lees meer
Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte 150 150 Capra Advocaten

Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte

Artikel

lees meer
Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval 150 150 Capra Advocaten

Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval

Artikel

lees meer
Situatieve arbeidsongeschiktheid 150 150 Capra Advocaten

Situatieve arbeidsongeschiktheid

Artikel

lees meer
Verbod op verrichten nevenfunctie 150 150 Capra Advocaten

Verbod op verrichten nevenfunctie

Artikel

lees meer
De Commissie Bakker en de CAR/UWO 150 150 Capra Advocaten

De Commissie Bakker en de CAR/UWO

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl