De no-riskpolis; een korte bespiegeling van een stukje Ziektewet

De no-riskpolis; een korte bespiegeling van een stukje Ziektewet

De no-riskpolis; een korte bespiegeling van een stukje Ziektewet 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

De inhoud van artikel 29b Ziektewet (ZW) wordt, samengevat, wel aangeduid als de no-riskpolis. Deze bewoordingen klinken geruststellend. Het doel van de bepaling komt daarmee overeen. De voorziening moet de werkgever namelijk over de streep trekken om een (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte medewerker in dienst te nemen of te houden. De vraag is natuurlijk of dat in de praktijk ook zo werkt.

Artikel 29b ZW en het recht op een ZW-uitkering

Artikel 29b ZW bepaalt dat de werknemer in aanmerking voor een ZW-uitkering komt als:
– het recht op een WIA-uitkering is vastgesteld;
– de dienstbetrekking daarna bij zijn eigen werkgever of elders wordt voortgezet;
– en de werknemer vervolgens binnen vijf jaar (weer) uitvalt wegens ziekte.
De werkgever moet in zo’n situatie in principe het loon gedurende maximaal 104 weken doorbetalen, maar door de ZW-uitkering wordt  die verplichting sterk verzacht. De werkgever hoeft namelijk alleen het verschil tussen het hogere loon en de ZW-uitkering te betalen.

No-riskpolis ook zonder WIA-uitkering

De no-riskpolis geldt ook voor de werknemer die minder dan 35% arbeidsongeschikt is, geen WIA-uitkering ontvangt, niet bij zijn eigen werkgever meer aan het werk is maar bij een andere werkgever in dienst is getreden. Mocht de werknemer bij die nieuwe werkgever uitvallen, dan ontstaat voor hem het recht op een ZW-uitkering. De werkgever mag deze uitkering  met het loon verrekenen. De no-riskpolis geldt dus niet voor alle werknemers die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn. Op deze zogenaamde 35-minners kom ik hierna nog terug.

No-riskpolis binnen het ambtenarenrecht

De no-riskpolis geldt binnen de ambtenarenrechtelijke dienstbetrekking onverkort. Een voorbeeld uit de praktijk betreft de milieu-inspecteur die bij een gemeente is uitgevallen, minder dan 35% arbeidsongeschikt is, vervolgens bij een omgevingsdienst in dienst treedt en daar binnen een periode van vijf jaar opnieuw uitvalt. Of de beleidsmedewerker die een WGA-uitkering ontvangt en bij een provincie werkzaam is, binnen dezelfde provincie wordt herplaatst en vervolgens binnen vijf jaar weer  uitvalt. In beide gevallen komt de betrokkene in aanmerking voor een ZW-uitkering die de werkgever met het loon kan verrekenen. De no-risk polis zorgt ook hier voor een tegemoetkoming aan de werkgever. Maar toch biedt de no-riskpolis niet in alle gevallen een  geruststellende zekerheid voor de werkgever.

Geen no-riskpolis voor bij eigen werkgever herplaatste ambtenaar die minder dan 35% arbeidsongeschikt is

Een succesvol bij de eigen werkgever herplaatste ambtenaar die minder dan 35% arbeidsongeschikt is en opnieuw uitvalt, komt niet in aanmerking voor een ZW-uitkering. De werkgever dient in deze situatie opnieuw gedurende 104 weken de bezoldiging door te betalen en zich uiteraard weer volledig in te spannen om betrokkene te re-integreren. Dat dit geen theorie is, maar harde praktijk wordt mede veroorzaakt door de ontslagbescherming die ambtenaren genieten die 35% of minder arbeidsongeschikt zijn. Zo is in tal van rechtspositieregelingen bepaald dat de ambtenaar die na 104 weken ziekte door het UWV minder dan 35% arbeidsongeschikt wordt geacht, wordt herplaatst, tenzij een zwaarwegend dienstbelang zich daartegen verzet (zie onder meer artikel 37a, lid 2  ARAR; artikel 94, lid 5 BARP; artikel 8.5, lid 3 SAW). Ook binnen het civiele arbeidsrecht zorgt het ontbreken van de no-riskpolis voor zogenaamde 35-minners die bij de eigen werkgever in dienst blijven voor gelijksoortige problemen.

Dat een nieuwe uitval in sommige situaties alsnog leidt tot het toekennen van een WIA uitkering, maakt het risico voor de werkgever niet anders. De bezoldiging moet toch worden doorbetaald. De herplaatste ambtenaar die 35% of minder arbeidsongeschikt is en alsnog vanwege dezelfde oorzaak binnen vijf jaar boven het percentage van 35 uitkomt, ontvangt weliswaar direct een WGA-uitkering (artikel 55, lid 1 onder b WIA), maar die uitkering neemt de verplichting om de bezoldiging door te betalen niet weg. Voor de betrokkene brengt dit mee dat zijn uitkering in de meeste gevallen pas na verloop van tijd tot uitbetaling komt. De bezoldiging wordt immers door het UWV verrekend met de uitkering (artikel 61, lid 1 WIA). Dit geldt ook als de betrokkene in aanmerking komt voor een IVA-uitkering (artikel 52, lid 1 WIA).

Het vorenstaande is alleen anders in het geval de dienstbetrekking  van de ambtenaar ná het eerste oordeel van het UWV bij 104 weken ziekte omtrent de arbeidsongeschiktheid, niet als nieuw bedongen arbeid heeft te gelden. Dat dit maar zeer sporadisch voorkomt mag wel blijken uit de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep d.d. 25 maart 2015 en 7 oktober 2015. Er dient namelijk overtuigend te worden gemotiveerd dat de werkzaamheden van de betrokken ambtenaar feitelijk niet zijn gewijzigd. Het gaat hierbij om zeer kleine marges.

De no-riskpolis stelt in beperkte mate gerust

De no-riskpolis stelt dus maar in beperkte mate gerust. Ten aanzien van bij de eigen werkgever herplaatste ambtenaren die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn geldt voor de werkgever juist een risico van extra kosten, omdat de tweede periode van ziekte eveneens volledig voor zijn rekening komt. Dat een werkgever reserves heeft bij de herplaatsing van deze ambtenaar is dus heel goed voorstelbaar. Voorafgaande aan dit besluit dient hij zich dan ook bewust te zijn van de extra risico’s die herplaatsing met zich brengt. Vraag uw Capra advocaat dan ook tijdig om advies als deze situatie zich voordoet.

Cursus WIA Actualiteiten

Het vorenstaande is een mooi voorbeeld van het ruimere zicht dat nodig is voor kwesties rond ziekte en arbeidsongeschiktheid. Er moet verder gekeken worden dan alleen naar de eigen rechtspositieregeling. De Ziektewet, de WIA, maar ook het Inkomensbesluit sociale zekerheidswetten spelen een rol bij de toepassing van de no-riskpolis en de vraag welke risico’s voor de werkgever verbonden zijn aan het herplaatsen van ambtenaren die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn in een andere dienstbetrekking. Later in dit jaar komen Jacobien Frederix en Paula Berends in de cursus WIA Actualiteiten uitvoerig terug op deze wet- en regelgeving, de no-riskpolis en de relevantie van nieuw bedongen arbeid. Hier kunt u meer informatie over deze cursus lezen. Vóór die tijd kunt u natuurlijk uw vragen over dit onderwerp ook aan uw advocaat bij Capra Advocaten stellen of bij ondergetekende.

Paula Berends

Contact over dit onderwerp

Paula Berends-Schellens

Paula Berends-Schellens

Advocaat
Vestiging:
Den Haag
Sector:
Onderwijs, Overheid
Expertteam:
Arbeidsrecht, Ambtenarenrecht, Onderwijsrecht, Sociale Zekerheidsrecht
Telefoon:
070 - 364 81 02
Mobiel:
06 48 43 17 15

Gerelateerd

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2019 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2019

Artikel

lees meer
Brochure: De Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Brochure: De Wnra in de zorg

Brochure

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2018 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2018

Artikel

lees meer
Cursus Actualiteiten en verdieping WIA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Actualiteiten en verdieping WIA

Cursus van 1 dagdeel over de ins en outs van de WIA

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar 150 150 Capra Advocaten

Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar

Na deze cursus weet u de weg binnen de WIA

lees meer
Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA

De rechten, plichten en voordelen als u eigenrisicodrager bent

lees meer
Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs

Artikel

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2018 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2018

Artikel

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2018 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 2e kwartaal 2018

Artikel

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 1e kwartaal 2018 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 1e kwartaal 2018

Artikel

lees meer
De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Rechten en verplichtingen van voormalige wethouders 150 150 Capra Advocaten

Rechten en verplichtingen van voormalige wethouders

Artikel

lees meer
Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat? 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?

Artikel

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2017 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 4e kwartaal 2017

Artikel

lees meer
Selectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2017 150 150 Capra Advocaten

Selectie Jurisprudentie Onderwijs 3e kwartaal 2017

Artikel

lees meer
Iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde 150 150 Capra Advocaten

Iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde

Artikel

lees meer
Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt? 150 150 Capra Advocaten

Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?

Artikel

lees meer
Afspraak is afspraak 150 150 Capra Advocaten

Afspraak is afspraak

Artikel

lees meer
Zorg, onderwijs en ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Zorg, onderwijs en ambtenaar?

Artikel

lees meer
Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet 150 150 Capra Advocaten

De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet

Artikel

lees meer
Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen 150 150 Capra Advocaten

Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen

Artikel

lees meer
Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO? 150 150 Capra Advocaten

Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO?

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid

Artikel

lees meer
De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar 150 150 Capra Advocaten

De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures

Artikel

lees meer
Wet aanpak schijnconstructies (WAS) 150 150 Capra Advocaten

Wet aanpak schijnconstructies (WAS)

Artikel

lees meer
Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd? 150 150 Capra Advocaten

Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd?

Artikel

lees meer
De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht 150 150 Capra Advocaten

De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht

Artikel

lees meer
Het grote risico van het eigen risico 150 150 Capra Advocaten

Het grote risico van het eigen risico

Artikel

lees meer
Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie? 150 150 Capra Advocaten

Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie?

Artikel

lees meer
De redelijkheid en het UWV 150 150 Capra Advocaten

De redelijkheid en het UWV

Artikel

lees meer
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Wetsvoorstel Werk en Zekerheid

Artikel

lees meer
Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW? 150 150 Capra Advocaten

Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts bedreigd 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts bedreigd

Artikel

lees meer
Is RSI (of CANS) een hersenschim? 150 150 Capra Advocaten

Is RSI (of CANS) een hersenschim?

Artikel

lees meer
De Ziektewet is gewijzigd 150 150 Capra Advocaten

De Ziektewet is gewijzigd

Artikel

lees meer
De arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager 150 150 Capra Advocaten

De arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager

Artikel

lees meer
Overheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten 150 150 Capra Advocaten

Overheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten

Artikel

lees meer
Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden! 150 150 Capra Advocaten

Veranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden!

Artikel

lees meer
Capra Maastricht: grenzeloze advisering 150 150 Capra Advocaten

Capra Maastricht: grenzeloze advisering

Artikel

lees meer
Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW 150 150 Capra Advocaten

Kabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW

Artikel

lees meer
Wijziging in de AOW per 1 april 2012 150 150 Capra Advocaten

Wijziging in de AOW per 1 april 2012

Artikel

lees meer
Kortere uitkeringsduur voor Rijksambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Kortere uitkeringsduur voor Rijksambtenaren

Artikel

lees meer
Een nieuwe maat (man/vrouw)? 150 150 Capra Advocaten

Een nieuwe maat (man/vrouw)?

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal, deel II 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal, deel II

Artikel

lees meer
Grensarbeid, een complex verhaal 150 150 Capra Advocaten

Grensarbeid, een complex verhaal

Artikel

lees meer
De (niet) terugkerende wethouder 150 150 Capra Advocaten

De (niet) terugkerende wethouder

Artikel

lees meer
Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV) 150 150 Capra Advocaten

Opbouw van verlof tijdens ziekte (deel IV)

Artikel

lees meer
Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en? 150 150 Capra Advocaten

Ziek op de laatste werkdag van het dienstverband. Nou en?

Artikel

lees meer
CAO Ambulancezorg 150 150 Capra Advocaten

CAO Ambulancezorg

Artikel

lees meer
De gunstigste ontslaggrond? 150 150 Capra Advocaten

De gunstigste ontslaggrond?

Artikel

lees meer
Opbouw verlofaanspraken tijdens ziekte 150 150 Capra Advocaten

Opbouw verlofaanspraken tijdens ziekte

Artikel

lees meer
Het advies van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Het advies van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Oproep werkhervatting na hersteldmelding 150 150 Capra Advocaten

Oproep werkhervatting na hersteldmelding

Artikel

lees meer
Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie 150 150 Capra Advocaten

Stand van zaken jurisprudentie loonsanctie

Artikel

lees meer
Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling 150 150 Capra Advocaten

Ontslagbescherming tijdelijke aanstelling

Artikel

lees meer
Wijzigingen CAR/UWO en SAW: de ervaringen in het eerste jaar 150 150 Capra Advocaten

Wijzigingen CAR/UWO en SAW: de ervaringen in het eerste jaar

Artikel

lees meer
Preventie werkt! 150 150 Capra Advocaten

Preventie werkt!

Artikel

lees meer
Eigenrisicodrager voor de WGA 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisicodrager voor de WGA

Artikel

lees meer
Instellen medisch onderzoek na ontslag 150 150 Capra Advocaten

Instellen medisch onderzoek na ontslag

Artikel

lees meer
Schadevergoeding bij overschrijding redelijke termijn 150 150 Capra Advocaten

Schadevergoeding bij overschrijding redelijke termijn

Artikel

lees meer
Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte 150 150 Capra Advocaten

Ziekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte

Artikel

lees meer
Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval 150 150 Capra Advocaten

Verhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval

Artikel

lees meer
Situatieve arbeidsongeschiktheid 150 150 Capra Advocaten

Situatieve arbeidsongeschiktheid

Artikel

lees meer
Verbod op verrichten nevenfunctie 150 150 Capra Advocaten

Verbod op verrichten nevenfunctie

Artikel

lees meer
De Commissie Bakker en de CAR/UWO 150 150 Capra Advocaten

De Commissie Bakker en de CAR/UWO

Artikel

lees meer

Blijf op de hoogte

Onze nieuwsbrief Capra Concreet verschijnt ongeveer 10 keer per jaar. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van arbeidsverhoudingen binnen de sectoren overheid, onderwijs en zorg. In de Capra Concreet leest u over interessante jurisprudentie en wetswijzigingen op het gebied van het ambtenarenrecht, arbeidsrecht, bestuurlijke samenwerking en andere actuele thema’s die voor u van belang kunnen zijn.

Vestiging Den Haag
Laan Copes van Cattenburch 56
2585 GC ‘s-Gravenhage
Telefoon 070-364 81 02
Fax 070-361 78 47
s-gravenhage@capra.nl

Vestiging ‘s-Hertogenbosch
Bastion Vught 1
5211 CZ ‘s-Hertogenbosch
Telefoon 073-613 13 45
Fax 073-614 82 16
s-hertogenbosch@capra.nl

Vestiging Zwolle
Terborchstraat 12
8011 GG Zwolle
Telefoon 038-423 54 14
Fax 038-423 47 84
zwolle@capra.nl

Vestiging Maastricht
Spoorweglaan 7
6221 BS Maastricht
Telefoon 043-7 600 600
Fax 043-7 600 609
maastricht@capra.nl