De meeste (sectorale) ambtelijke rechtspositieregelingen kennen een gesloten systeem van ontslaggronden. De regeling kent dan een hoofdstuk ontslag, en daarin staan de diverse ontslaggronden genoemd. De werkgever die een ambtenaar wil ontslaan moet een van die gronden kiezen: ongeschiktheid wegens ziekte, functionele ongeschiktheid, reorganisatie of een andere die in dat hoofdstuk wordt genoemd. Voor de ambtenaar kan het financieel nogal wat uitmaken op welke grond hij wordt ontslagen. In de meeste overheidssectoren krijgt de ambtenaar die wegens reorganisatie wordt ontslagen een betrekkelijk ruimhartige uitkering, de ambtenaar die wordt ontslagen wegens functionele ongeschiktheid een minder ruimhartige en de ambtenaar die bij wijze van disciplinaire straf wordt ontslagen helemaal niets.
De ambtenarenrechter toetst dan of die grond van toepassing is en zo ja, of de werkgever in redelijkheid van zijn daarmee gegeven ontslagbevoegdheid gebruik heeft kunnen maken. De rechter kijkt, als hij van mening is dat ontslag op de gehanteerde grond zijn toets niet kan doorstaan, niet eigener beweging of misschien een andere ontslaggrond wel had kunnen worden toegepast. De werkgever mag overigens wel een primaire en een subsidiaire ontslaggrond hanteren, en hij kan ook, als bijvoorbeeld in eerste aanleg het door hem verleende strafontslag herroepen is, hangende zijn hoger beroep een besluit voor zover vereist nemen, waarbij dan bijvoorbeeld ontslag wegens verstoorde verhoudingen wordt verleend. In zulke gevallen beziet de rechter eerst of de primaire ontslaggrond respectievelijk het oorspronkelijke ontslag zijn toets kan doorstaan, en als dat niet het geval is of de subsidiaire grond dan wel het nieuwe ontslag voor zover vereist dat wel kan.
De geslotenheid van het ontslagsysteem wordt verder getemperd doordat vrijwel alle ambtelijke rechtspositieregelingen een artikel kennen dat bepaalt dat de ambtenaar ook op andere gronden dan de in het hoofdstuk dat het ontslag regelt met name genoemde kan worden ontslagen. Dat lijkt de deur open te zetten voor ontslag op elke redelijke grond, maar daar heeft de Centrale Raad van Beroep al lang geleden een rem op gezet, door te bepalen dat toepassing van dit artikel altijd moet zijn gebaseerd op de wijze van functievervulling van de ambtenaar. Toepassing van deze grond wordt door de ambtenarenrechter toegelaten als sprake is van ernstig en duurzaam verstoorde verhoudingen of een zogenaamde impasse. Dat laatste houdt in dat plaatsing van de ambtenaar in enige functie in de ambtelijke organisatie binnen een redelijke termijn onmogelijk is, bijvoorbeeld doordat de ambtenaar blijvend situatief ongeschikt moet worden geacht.
Tot een jaar of vijf geleden bepaalden vrijwel alle rechtspositieregelingen dat de ambtenaar bij een ontslag “op andere gronden” moest worden verzekerd van een uitkering die gelet op de omstandigheden die tot zijn ontslag hadden geleid redelijk was, en die in elk geval minimaal gelijk moest zijn aan de uitkering waarop hij aanspraak zou hebben gehad als hij wegens reorganisatie zou zijn ontslagen. Ook nu nog gaan veel sectorale regelingen daarvan uit.
Daar valt uit een oogpunt van ontslagbescherming wat voor te zeggen, want een dergelijke bepaling maakt dat een werkgever niet lichtvaardig tot op andere gronden zal overgaan. Er valt ook wel wat tegen deze systematiek aan te voeren. Vaak heeft de ambtenaar die wegens verstoorde verhoudingen wordt ontslagen een fors aandeel in de verstoring gehad, en het is een beetje raar dat zo iemand dan ten minste een even goede ontslagregeling moet hebben als de ambtenaar die altijd plichtsgetrouw en opgewekt zijn werk heeft verricht en wordt getroffen door een reorganisatie.
Zelfs als een rechtspositieregeling niet bepaalde dat bij ontslag op andere gronden minimaal dezelfde uitkering toegekend moest worden als bij een reorganisatieontslag, dan moest de overheidswerkgever dat tot voor kort toch doen. Sinds het eind van de vorige eeuw heeft de Centrale Raad van Beroep namelijk in tal van uitspraken vastgelegd dat, omdat de meeste ambtelijke rechtspositieregelingen nu eenmaal een dergelijke minimumgarantie kenden, die garantie ook gold als die niet in de toepasselijke rechtspositieregeling stond. Dat dit juridisch helemaal niet zo´n goede redenering is weet ik ook wel, maar de Raad hanteerde haar toch, laatstelijk op 2 augustus 2012 in een zaak van een ontslagen gemeenteambtenaar.
In een uitspraak van 14 februari 2013, CRvB 12/2152 AW, heeft de Raad een ommezwaai gemaakt. Ook deze uitspraak betrof het ontslag van een gemeenteambtenaar. De sectorale regeling voor de gemeente, de CAR/UWO, kent sinds 2008 geen minimumgarantie meer als hierboven bedoeld. De CAR/UWO bepaalt enkel dat de werkgever bij een ontslag op andere gronden de inhoud van hoofdstuk 10d CAR/UWO, dat de uitkeringen van ambtenaren bij werkloosheid regelt, betrekt voor zover dit redelijk en billijk is (zou er wel eens iets zijn wat redelijk is, maar toch niet billijk, vraag je je af. Maar goed.). En daarmee is niet zoveel gezegd, want niet alleen geeft die tekst de bevoegdheid aan de werkgever om af te wijken van dat hoofdstuk als het volgens hem niet redelijk is het onverkort toe te passen (in de hoop dat de rechter dat met hem eens zal zijn), ook toepassing van het hoofdstuk dwingt de werkgever in elk geval tot een keuze, met name doordat krachtens dit hoofdstuk de ambtenaar die wegens reorganisatie wordt ontslagen een aanvulling op zijn WW-uitkering krijgt en een nawettelijke uitkering, maar de ambtenaar die wegens functionele ongeschiktheid wordt ontslagen in beginsel alleen een aanvulling op de WW.
Anders dan een half jaar daarvoor heeft de Raad aanleiding gezien om, zoals hij het zelf zegt een nadere invulling te geven aan de passage “voor zover dit redelijk en billijk is”. De Raad oordeelde dat de ambtenaar zonder goede grond had gesteld dat zijn vertrouwen in zijn leidinggevenden weg was en hij niet meer met ze kon werken, en zonder goede grond was blijven weigeren om zelfs maar in gesprek te gaan over mogelijkheden om het vertrouwen te herstellen. Ten einde raad had de werkgever maar ontslag op andere gronden verleend, en daarbij helemaal geen bovenwettelijke uitkering toegekend (wel een bedrag voor outplacement, overigens). De Raad achtte het gedrag van de ambtenaar dermate verwijtbaar dat hij de weigering om de ambtenaar een nawettelijke uitkering toe te kennen in stand liet. Wel bepaalde hij dat de ambtenaar een aanvullende uitkering op de WW werd toegekend als bedoeld in hoofdstuk 10d CAR/UWO.
Wat zijn de gevolgen van deze uitspraak? Voor die overheidssectoren waar in de rechtspositieregeling is geregeld dat de ambtenaar bij een ontslag op andere gronden minimaal dezelfde uitkering moet worden toegekend als die welke hij bij reorganisatieontslag zou hebben ontvangen verandert er natuurlijk niets. Voor sectoren in wier rechtspositieregeling die minimumgarantie niet is opgenomen geldt dat voortaan in bepaalde gevallen een lagere uitkering kan worden toegekend dan bij reorganisatieontslag het geval zou zijn geweest. Maar hoe bont moet de ambtenaar het daarvoor maken? In elk geval moet het ontslag in overwegende mate aan de ambtenaar te wijten zijn. Dat blijkt niet alleen uit deze uitspraak, waarin de Raad uitdrukkelijk stelt dat de ambtenaar zijn houding te verwijten valt en dat daarom de werkgever op goede gronden heeft geoordeeld dat hem geen nawettelijke uitkering behoefde te worden toegekend, het blijkt ook uit de hieronder te bespreken uitspraken van de Raad van 28 februari 2013. Maar mag de ambtenaar ook een regeling als die welke hij bij een reorganisatieontslag zou hebben gekregen worden onthouden als het ontslag net iets meer aan hem te wijten is dan aan zijn werkgever? Ik denk het niet. De Raad veroordeelt de opstelling van de ambtenaar in krasse termen. Hij spreekt van zijn onbuigzame houding en onnavolgbare gedrag (ik denk trouwens dat de Raad met onnavolgbare onbegrijpelijke bedoelt). Maar ook uit de uitspraken van 28 februari 2013 valt dat af te leiden.
En wat is de ondergrens aan de aanspraken die de ambtenaar bij een ontslag op andere gronden moeten worden toegekend? Voor de ambtenaar op wie de CAR/UWO van toepassing is lijken mij dat de aanspraken die hij bij een ontslag wegens functionele ongeschiktheid zou hebben gehad. Ik leid dat af uit het feit dat de Raad de ambtenaar in zijn uitspraak van 14 februari 2013 wel een aanvullende uitkering, als onderscheiden van een bovenwettelijke, toekent. Hoofdstuk 10d CAR/UWO kent een aanvullende en een bovenwettelijke uitkering. De ambtenaar die wegens functionele aanvullende ongeschiktheid wordt ontslagen heeft daar aanspraak op, en de ambtenaar die wegens reorganisatie wordt ontslagen heeft dat ook, maar die heeft ook nog eens aanspraak op een bovenwettelijke uitkering. Vermoedelijk – de Raad zegt het niet – heeft hij in de omstandigheid dat de CAR/UWO de werkgever verplicht aansluiting te zoeken bij de bepalingen van hoofdstuk 10d, voor zover dit redelijk en billijk is aanleiding gevonden om te oordelen dat de aanvullende uitkering in elk geval moet worden toegekend, omdat dit een soort minimale aanspraak ingevolge dit hoofdstuk is. Maar de tekst van de betreffende bepaling dwingt daar, zoals we al zagen, niet toe. Het is dus nog steeds mogelijk dat in extreme gevallen wordt geoordeeld dat zelfs geen aanspraak op een aanvullende uitkering bestaat. En hoe zit dat met sectoren die de werkgever niet eens verplichten ergens aansluiting bij te zoeken? Ik denk dat er nog wel interessante uitspraken over deze materie zullen komen.
Dan zijn we bij de uitspraken van de Raad van 28 februari 2013 met LJN-nummers BZ2043 en BZ2044. De Raad vindt die uitspraken zelf zo belangrijk dat hij ze apart op rechtspraak.nl heeft aangekondigd en van een samenvatting voorzien. En ze brengen inderdaad iets volstrekt nieuws.
Tot nu toe was het zo dat de ambtenaar die werd ontslagen op andere gronden altijd recht had op de uitkeringsaanspraken die hij bij ontslag wegens reorganisatie zou hebben gehad, en dat hem meer diende te worden toegekend als de werkgever een overwegend aandeel had in de omstandigheden die tot zijn ontslag hadden geleid. De werkgever die zelf al oordeelde dat hij zo een overwegend aandeel had, was in beginsel vrij in de keuze van de aard van de compensatie daarvoor. Dat kon een langere uitkeringsduur zijn, of een hoger uitkeringspercentage, of een bedrag voor outplacement, of een extra pensioenvoorziening, of een bedrag ineens, of een combinatie van deze. Als de werkgever zelf niet onderkende dat hij zo een overwegend aandeel had, maar de Centrale Raad dat wel vond, bepaalde die meestal dat de ambtenaar naast de uitkering die hij bij reorganisatieontslag zou hebben ontvangen een bedrag ineens diende te worden toegekend. Niet altijd, overigens. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de Raad van 9 december 2010 met nummer 09/4683 AW, waarin de Raad de uitkeringsduur verlengde.
Die veelkleurigheid alleen al maakte het moeilijk een duidelijke lijn in de jurisprudentie van de Raad te ontdekken. Wel was de Raad altijd op twee punten glashelder: bij de toe te kennen “plus” op de uitkeringsaanspraken ging het niet om volledige schadevergoeding, maar om compensatie van het aandeel van de werkgever, en de kantonrechtsformule mocht niet worden toegepast.
In zijn uitspraken van 28 februari 2013 handhaaft de Raad zijn vaste jurisprudentie dat voor een regeling waarbij de ambtenaar, naast de uitkeringsaanspraken die hij bij reorganisatieontslag zou hebben gehad, een vergoeding wordt toegekend, slechts sprake is als de werkgever een overwegend aandeel in de situatie die tot het ontslag noopt heeft gehad, en herhaalt hij dat de “plus” geen volledige schadevergoeding is, maar compensatie van het aandeel van de werkgever, en dat de kantonrechtersformule niet kan worden toegepast. Over dat laatste punt zegt hij in beide uitspraken dat hij al herhaaldelijk heeft overwogen dat die niet kon worden toegepast, omdat ambtelijke rechtspositieregelingen veelal een ruimere compensatie bieden bij loonderving dan voor reguliere werknemers het geval is, maar ik ken eigenlijk geen andere uitspraken van de Raad waar dat als reden voor het niet toepassen van de kantonrechtersformule wordt gegeven.
Vervolgens maakt de Raad een onderscheid naar de mate van het overwegend aandeel van de werkgever. Daarbij dient, aldus de uitspraken, een onderscheid te worden gemaakt naar drie bandbreedtes: 51 tot 65%, 65 tot 80% en 80 tot 100%, corresponderend met de factor van 0,5, 0,75 en 1.
Het is verder redelijk, aldus de Raad, om bij de vaststelling van de hoogte van de vergoeding rekening te houden met de hoogte van het maandsalaris en de duur van het dienstverband. Voor het eerste geeft de Raad als reden dat de ontslagvergoeding strekt tot gedeeltelijke compensatie van het te verwachten inkomensverlies, en voor het tweede dat de verantwoordelijkheid van de werkgever voor de ambtenaar toeneemt naarmate het dienstverband langer duurt en de relatie hechter is geworden. Met het oog op de voor ambtenaren geldende bovenwettelijke voorzieningen, waaronder de nawettelijke uitkering, bestaat aanleiding een matiging aan te brengen van 50%.
Dit leidt tot de volgende formule: bruto maandsalaris (inclusief vakantietoeslag) x (aantal dienstjaren : 2) x 0,5, 0,75 of 1. En daarmee hebben we in het ambtenarenrecht dus onze eigen ambtenarenrechtersformule.
Voor het meewegen van andere factoren dan de hierboven genoemde, als kansen op de arbeidsmarkt, de gezondheidstoestand van de ambtenaar of reputatieschade bestaat, aldus de Raad, in beginsel geen aanleiding. Wel tekent hij hierbij aan niet uit te sluiten dat een ontslagen ambtenaar in voorkomende gevallen op andere wijze tegemoet moet worden gekomen door bijvoorbeeld het faciliteren van outplacement. De kosten daarvan mogen niet worden afgetrokken van de berekende vergoeding. Ten slotte merkt de Raad op dat de omstandigheid dat een betrokkene als gevolg van maatregelen van de werkgever tijdelijk niet werkzaam is geweest, maar wel salaris heeft ontvangen, behoudens uitzonderlijke omstandigheden evenmin tot aftrek kan leiden.
De Raad heeft met deze uitspraken een handreiking gegeven aan de lagere rechtspraak, en aan ambtenaren en hun werkgevers die onderhandelen over hun ontslag. Dat laatste lukt natuurlijk nooit helemaal, omdat het zelden of nooit voorkomt dat de ambtenaar en zijn werkgever het eens zijn over de mate van hun respectieve aandeel in de situatie die tot ontslag heeft geleid, maar ik denk dat de rechtspraktijk met deze uitspraken goed uit de voeten kan. Partijen en rechtbanken kennen nu in elk geval goeddeels de kaders waaraan zij dienen te houden. De verdeling in procenten suggereert natuurlijk een mate van exactheid die in zaken als deze eigenlijk niet bestaat, maar er valt goed mee te werken.
De formule lijkt mij zeker niet onredelijk. Een kleine berekening leert dat de ambtenaar die (inclusief vakantietoeslag) € 5.000,– per maand verdiende en vijf jaren in dienst was voor hij werd ontslagen op grond van een verstoring van de verhoudingen die voor 90% aan de werkgever te wijten was, een bedrag van € 12.500,– moet worden toegekend naast zijn uitkering. Daar doen de meeste werkgevers het wel voor, denk ik. Laten we maar eens kijken wat de rechtspraktijk hiermee gaat doen.
De nieuwe formule laat nog wel wat vragen open. In beide uitspraken spreekt de Raad uitdrukkelijk van het bruto maandsalaris inclusief vakantietoeslag, en niet van de bezoldiging. Dat lijkt erop te wijzen dat de eindejaarsuitkering en eventuele toelagen niet behoeven te worden meegeteld. Maar in één van de uitspraken (die met LJN-nummer BZ2044) bepaalt de Raad dat de formule dient te worden berekend aan de hand van het bruto maandsalaris inclusief de toelage verzwarende omstandigheden van 10% en inclusief vakantietoeslag. Een volgende uitspraak zal hierin duidelijkheid moeten brengen.
De nieuwe formule kent geen plafond. De ambtenaar met veertig dienstjaren kan een heel erg hoge vergoeding krijgen, ook als hij nog maar een jaar van zijn pensioen verwijderd is. Ik denk niet dat dit de bedoeling is, maar ook hier geldt dat we nog wel een uitspraak kunnen verwachten die dat punt opheldert.
De vraag zou gesteld kunnen worden of hier met dienstjaren dienstjaren bij de werkgever die het ontslag verleent of dienstjaren als gedefinieerd in de toepasselijke rechtspositieregeling (voor het ARAR zijn ABP-dienstjaren in overheidsdienst en voor de CAR/UWO dienstjaren in de sector gemeente) wordt bedoeld, maar ik denk eigenlijk dat dit wel duidelijk is. De overweging over de verantwoordelijkheid van de werkgever die groter wordt naarmate het dienstverband langer duurt maakt wel duidelijk dat het hier om dienstjaren bij de werkgever die het ontslag verleent gaat.
En wat te denken van de overweging van de Raad dat de omstandigheid dat de ambtenaar door maatregelen van de werkgever tijdelijk niet werkzaam is geweest, maar wel salaris heeft ontvangen, niet tot aftrek kan leiden? Betekent dit dat de omstandigheid dat de ambtenaar die door eigen toedoen niet werkzaam is geweest maar wel salaris heeft ontvangen, bijvoorbeeld doordat hij zich uit boosheid ziek meldde, situatief arbeidsongeschikt werd geacht en elk gesprek over een oplossing van het conflict weigerde, wel tot verlaging van de vergoeding kan leiden? Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat in een dergelijk geval veeleer zal worden geoordeeld dat de mate waarin het ontslag aan de werkgever moet worden geweten daardoor kleiner wordt.
Wat zal er eigenlijk gebeuren met die ontslagkwesties die nu nog onder de rechter zijn, waarbij de werkgever de compensatie voor een door hem erkend overwegend aandeel in een andere vorm heeft gegoten dan een bedrag ineens? De tijd zal het leren.
Tot slot vermeld ik nog drie kanttekeningen die in de discussie binnen Capra over deze uitspraken zijn gemaakt.
De eerste betreft de overweging van de Raad dat de kansen van de ontslagen ambtenaar op de arbeidsmarkt geen rol mogen spelen bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding. Hiermee lijkt de Raad afstand te nemen van een voorzichtige ontwikkeling in het civiele arbeidsrecht, met name op het stuk van kennelijk onredelijk ontslag. De Raad legt niet uit waarom de kans op de arbeidsmarkt geen rol mag spelen. Ik denk dat de Raad de formule vooral niet te ingewikkeld heeft willen maken, en dat lijkt mij een heel goede reden.
De tweede betreft de matiging van 50% van het aantal dienstjaren, die de Raad motiveert met een verwijzing naar de voor ambtenaren geldende bovenwettelijke voorzieningen. Een kantoorgenoot van mij merkte terecht op dat die voorzieningen per sector nogal verschillen. Een rijksambtenaar die na veertig dienstjaren op 58-jarige leeftijd wordt ontslagen heeft aanspraak op een uitkering tot na de pensioengerechtigde leeftijd, en een gemeenteambtenaar in dezelfde situatie op een uitkering tot hij de leeftijd bereikt van 62 jaar en 9 maanden. Hij wierp de vraag op of dat niet tot een verschil in de berekening van de vergoeding zou moeten leiden. Ik denk dat het antwoord op die vraag ontkennend luidt, hoezeer ik ook met mijn collega meevoel. We moeten namelijk bedenken dat we het hier hebben over een compensatie van het aandeel van de werkgever, en niet over een volledige schadevergoeding.
En verder geldt dat het onderscheid in uitkeringsaanspraken ook geldt bij bijvoorbeeld een reorganisatieontslag, en bij zulke ontslagen oordeelt de Centrale Raad – terecht – ook niet dat een extra ontslagvergoeding moet worden toegekend als de sectorale uitkeringsregeling wat minder ruim uitvalt.
De laatste is de verzuchting dat, doordat de Raad alles versimpelt tot bedragen ineens, de mogelijkheden tot het toekennen van een compensatie op een andere manier, die meer recht doet aan de situatie, worden beperkt. Dat worden ze helemaal niet. In een minnelijke regeling kan nog altijd de toe te kennen vergoeding geheel of gedeeltelijk worden vervangen door bijvoorbeeld een langere opzegtermijn of een hoger uitkeringspercentage. Wat voortaan niet meer kan is dat de werkgever deze keuze eenzijdig maakt en aan de ambtenaar oplegt, en daar hoeven we niet rouwig om te zijn. Non nostri saeculi est.
Pieter Joost Schaap
Over de auteur
Gerelateerd
- Alle
- Overheid Arbeidsverhoudingen
- Overheid Arbeidsverhoudingen Dossieropbouw en ontslag
- Reorganisatie
Uitschrijving uit het doelgroepregister = einde arbeidsovereenkomst?
Artikel
lees meerOnderhandelingen voor de nieuwe CAO Gemeenten/SGO gaan weer van start!
Artikel
lees meerArbeidsongeschikte werknemer onbereikbaar. Wat nu?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2024
Artikel
lees meerHet uur U nadert: vanaf 1 januari 2025 meer risico’s bij het inhuren van zzp’ers. Is uw organisatie er al klaar voor?
Artikel
lees meerVast dienstverband of toch niet? Wat gaat er veranderen voor de zzp-er
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle – 14 november 2024
Kennisbijeenkomst 14 november 2024
lees meerEuropees Hof verbiedt ongelijkheid in overwerktarieven tussen voltijd- en deeltijdwerkers
Artikel
lees meerMediation is vrijwillig…, of toch niet?
Artikel
lees meerWat te doen met zzp’ers nu de Belastingdienst volledig gaat handhaven?
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerVerslaafd: een verklaring maar geen excuus?
Artikel
lees meerArbeidsongeschiktheid en de re-integratieverplichtingen van de werkgever
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht – 31 oktober 2024
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerLeeftijdsdiscriminatie of toch niet?
Artikel
lees meerVoors en tegens van vormen van bestuurlijke samenwerking in de overheidssector
Artikel
lees meerZich gedragen als een goed ambtenaar
Artikel
lees meerZes keer is nog steeds geen scheepsrecht: mogen voorwaarden worden gesteld aan mediation?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht – 29 augustus 2024
Kennisbijeenkomst 29 augustus 2024
lees meerMeebetalen aan WW-uitkering bij afwijzing contractverlening?
Artikel
lees meerArbeidsrecht en de Onderwijssector, over ongeschiktheid anders dan
Artikel
lees meerZiekmelding geen vereiste voor recht op loondoorbetaling tijdens ziekte
Artikel
lees meerEen verworven recht, kan een arbeidsvoorwaarde zo maar ontstaan?
Artikel
lees meerDe verhoogde zorgvuldigheidsnorm bij kwetsbare medewerkers
Artikel
lees meerHet uitsluiten van bewijs als gevolg van een privacyschending
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2024
Artikel
lees meerAVG en Personeelszaken; een verstandshuwelijk?
Artikel
lees meerBeloofd is beloofd
Artikel
lees meerWoo-verzoek en de Archiefwet: Procesbelang bij afwezigheid van informatie?
Artikel
lees meerEen ‘belangrijke’ organisatiewijziging volgens de Wet op de ondernemingsraden
Artikel
lees meerLunchwebinar: de Cao Rijk 2024-2025 in hapklare brokken aangeRIJKt
Lunchwebinar 22 april 2024
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Bosch – 16 mei 2024
Kennisbijeenkomst 28 maart 2024
lees meerEen nieuwe cao voor de provincies!
Artikel
lees meerIntegriteit is van alle tijden, ook in het onderwijs
Artikel
lees meerAnnotatie JIN Hoofddoek zorgt voor hoofdbrekers
Artikel
lees meerNieuwe regeling aanspraken dienstongevallen veiligheidsregio’s
Artikel
lees meer1% ziek, dat mag toch niet?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 28 maart 2024
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – januari 2024
Artikel
lees meerAnnotatie JIN Vrijheid van meningsuiting
Artikel
lees meerNoot JAR bij uitspraak Hoge Raad over een ontslag op staande voet en een strafrechtelijk sepot
Artikel
lees meerHet primaat van de politiek en medezeggenschap
Artikel
lees meerZijn alle wijzigingen van de WGR al in uw gemeenschappelijke regeling geïmplementeerd?
Artikel
lees meerNieuwe Cao Werken voor Waterschappen
Artikel
lees meerDe opzegtermijn en de opzegging door werknemer
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2023
Artikel
lees meerLunchwebinar: de Cao Gemeenten/SGO 2024-2025 in hapklare brokken
Lunchwebinar 18 december 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht
Kennisbijeenkomst 25 januari 2024
lees meerLunchwebinar: Wat te doen met een melding van grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs?
Lunchwebinar 14 maart 2024
lees meerOnderhandelingsakkoord nieuwe Cao Gemeenten en Cao SGO 2024
Artikel
lees meerReorganisaties en generieke functiebeschrijvingen; een lastige combinatie
Artikel
lees meerTijdelijke urenuitbreidingen in het onderwijs en de ketenregeling
Artikel
lees meerEigenrisicodragen WGA – neem de regie!
Artikel
lees meerRechtbank Oost-Brabant: OR vangt bot: Cao Gemeenten laat geen ruimte meer voor lokaal verlof
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2023
Artikel
lees meerRVU-regeling en non-activiteit
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 7 september 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag
Kennisbijeenkomst 7 september 2023
lees meerEerste Kamer verwerpt initiatiefwetsvoorstel ‘Wet werken waar je wilt’
Artikel
lees meerDe OR bij de overheid: een tandeloze tijger?
Artikel
lees meerHof Amsterdam: Opheffing één functie adviesplichtig
Artikel
lees meerHet verzoek om een herbeoordeling bij het UWV
Artikel
lees meerSchending van privacy – reden voor ontslag?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – augustus 2023
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten ‘s-Hertogenbosch
Kennisbijeenkomst 26 september 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht
Kennisbijeenkomst 5 oktober 2023
lees meerOnline Kennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag
Kennisbijeenkomst 7 september 2023
lees meerPrivacy-perikelen rondom thuiswerken
Artikel
lees meerVertrouwen is goed, controleren is beter?
Artikel
lees meerVanaf 1 juli 2023: visie werknemer en werkgever verplicht onderdeel van Plan van Aanpak
Artikel
lees meerExperiment zorg en onderwijs: maatwerk in het (voortgezet) speciaal onderwijs
Artikel
lees meer(Criteria) aanvraag toelaatbaarheidsverklaring speciaal voortgezet onderwijs
Artikel
lees meerOpenbreken CAO: (on)mogelijk?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2023
Artikel
lees meer5 jaar AVG
Artikel
lees meerVan passende arbeid naar bedongen arbeid: een dunne grens
Artikel
lees meerVerliest een zieke werknemer die niet wil meewerken aan een vertrekregeling zijn recht op loon?
Artikel
lees meerEinde Ziektewetuitkering en weer ziek
Artikel
lees meerEigen risico dragen voor de WIA, twee werkgevers, wie betaalt wat?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2023
Artikel
lees meerWetsvoorstel ‘Wet werken waar je wilt’: hoe staat het ermee?
Artikel
lees meerHoezo een arbeidsconflict? Ik ben ziek.
Artikel
lees meerWerkgever schendt zorgplicht – aansprakelijk voor schade als gevolg van Covidbesmetting
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag
Kennisbijeenkomst 23 maart 2023
lees meerNieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten: zou iedere werkgever over een Arbeidsconflictenprotocol moeten beschikken?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 16 maart 2023
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten ‘s-Hertogenbosch
Kennisbijeenkomst 2 februari 2023
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – januari 2023
Artikel
lees meerDilemma voor gemeenschappelijke regelingen: het invoeren van een zienswijzemogelijkheid bij besluiten
Artikel
lees meerOntvlechting Reinier Haga Groep, het enquêterecht in de zorg
Artikel
lees meerHarmoniseren van arbeidsvoorwaarden: een mysterie ontrafeld
Artikel
lees meerPersoonlijke beleidsopvattingen onder de Woo
Artikel
lees meerVereenvoudigde behandeling WIA: eenvoudiger én sneller
Artikel
lees meerWebinar Grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs en de zorg – AvdR
Artikel
lees meerSleutelfuncties, wat kun je er nog mee?
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht
Kennisbijeenkomst 2 februari 2023
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2022
Artikel
lees meerSamenwerken, ook als het anders moet.
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 19 mei
lees meerAanzegvergoeding steeds verschuldigd bij niet-inachtneming schriftelijkheidseis
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag
Kennisbijeenkomst 20 oktober
lees meerCAO Gemeenten 2023: inzet gemeentelijke werkgevers
Artikel
lees meerNiet nakoming re-integratieverplichtingen
Artikel
lees meerUpdate UWV Werkwijzer Poortwachter
Artikel
lees meerEen operatieve ingreep: medisch of cosmetisch?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2022
Artikel
lees meerControleren en respecteren: monitoren als werkgever versus het privacyrecht van de werknemer
Artikel
lees meerDronken gemeenteambtenaar ten onrechte ontslagen
Artikel
lees meerAmbtenaar oude stijl? Hoe zit het met de transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden?
Artikel
lees meerFAQ-sheet Vakantie
Artikel
lees meerVakantie en ziekte
Artikel
lees meerVervallen en verjaren van (boven)wettelijke vakantie-uren
Artikel
lees meerHarmonisatie van bovenwettelijk verlof Cao Gemeenten en Cao SGO
Artikel
lees meerInwerkingtreding Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2022
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Den Haag 23 juni
Kennisbijeenkomst 23 juni
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Maastricht
Digitale kennisbijeenkomst 16 juni
lees meerStiekem opnemen van gesprekken leidt tot einde arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Advocaten Zwolle
Kennisbijeenkomst 19 mei
lees meerWijziging Wet gemeenschappelijke regelingen: versterking politieke verantwoording
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – april 2022
Artikel
lees meerOntslag op staande voet wegens werkweigering
Artikel
lees meerWat we kunnen leren van de zaak G. tegen Volt
Artikel
lees meerHeeft een werknemer met medische beperkingen recht op ander werk? Werkgevers, pas op!
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Maastricht
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerCorona : relevante onderwerpen
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Zwolle
Online kennisbijeenkomst 3 maart 2022
lees meerHet beroepsgeheim van de bedrijfsarts volgens de tuchtrechter
Artikel
lees meerArtikel in TAR COVID-19, grondrechten, ambtenaarschap en belangenafweging
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – februari 2022
Artikel
lees meerJurisprudentie Overheid – selectie jaaroverzicht 2021
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts en het tuchtrecht in 2021
Artikel
lees meerWaterschappen en Provincies: de Rechtspositie bestuurders en politiek verlof
In één ochtend op de hoogte over alles wat u zou moeten weten over de positie van aftredende en nieuw aantredende wethouders en over de gevolgen van het verlenen en aflopen van politiek verlof van ambtenaren.
lees meerWet werken waar je wilt: reactie initiatiefnemers
Artikel
lees meerVerkouden werknemer weigert zich ziek te melden: loonverlies
Artikel
lees meerOntslag op staande voet en het belang van onverwijld handelen – AdvR TV
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – december 2021
Artikel
lees meerRisicoanalyse kandidaat-wethouders; stand van zaken wetsvoorstel Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur
Artikel
lees meerWet open overheid: doel en reikwijdte
Artikel
lees meerWetsvoorstel ter implementatie van de EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden: welke veranderingen worden er verwacht?
Artikel
lees meerBetaald ouderschapsverlof per 2 augustus 2022
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Haag
Kennisbijeenkomst 20 januari 2022
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Bosch
Kennisbijeenkomst 13 januari 2022
lees meerNoot JAR Geen ontbinding op de e-grond ondanks strafrechtelijke veroordeling voor zware mishandeling van een collega
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – november 2021
Artikel
lees meerMeToo versus ook gij
Artikel
lees meerGesprek met Max Asscher, voormalig bedrijfsarts
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022 – kandidaat-wethouders: aandacht voor integriteit
Artikel
lees meerGemeenteraadsverkiezingen 2022: de rechtspositie van niet terugkerende wethouders
Artikel
lees meerBillijke vergoeding van € 370.000 vanwege onzorgvuldig feitenonderzoek
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Capra Zwolle
Online kennisbijeenkomst 2 december 2021
lees meerKennisbijeenkomst Capra Maastricht
Kennisbijeenkomst 18 november 2021
lees meerArbeidsrechtelijke klassiekers voor op de werkvloer: Davelaar/Allspan: Hoever gaat de rechtsbescherming van de ZZP’er?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – oktober 2021
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Den Haag: arbeidsongeschiktheid
Online kennisbijeenkomst 4 november
lees meerOnline kennisbijeenkomst Den Bosch: arbeidsongeschiktheid
Online kennisbijeenkomst 14 oktober
lees meerNoot AB Hoger beroep over een kerstcadeau
Artikel
lees meerNoot AB Ontslag brandweerman in verband met lidmaatschap Hells Angels
Artikel
lees meerZeg werknemer, ben jij gevaccineerd?
Artikel
lees meerOntslag wegens kritische berichten op LinkedIn over het vaccinatiebeleid?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – september 2021
Artikel
lees meerNoot JAR Openen gevangenisdeuren voor pizzabezorger wel verwijtbaar, maar niet ernstig
Artikel
lees meerOver de bedrijfsarts, bingo’s en ontslag
Artikel
lees meerWebinar: Aan de slag met cao ‘Aan de slag’
Webinar: Aan de slag met cao ‘Aan de slag’
lees meerOntslag vanwege weigering vaccinatie
Artikel
lees meerHet coronavirus en de overheid: arbeidsrechtelijke vragen
Artikel
lees meerHet coronavirus en privacyrechtelijke vragen
Artikel
lees meerActueel: Arbeidsrechtelijke vragen over het coronavirus
Artikel
lees meerDe preventieve rol van de bedrijfsarts (deel 2)
Artikel
lees meerDoorzoeken van de mailbox van de werknemer
Artikel
lees meerTerugblik kennisbijeenkomst 27 mei 2021: Actualiteiten openbaarheid van bestuur
Artikel
lees meerEen terugblik op de online Privacy Pauze van 25 mei 2021
Artikel
lees meerEen nieuw model van de verwerkersovereenkomst
Artikel
lees meerEuropese richtlijn zorgt voor veranderingen in het civiele arbeidsrecht
Artikel
lees meerDe leerarbeidsplaats: arbeidsovereenkomst, of niet?
Artikel
lees meerJurisprudentie selectie Overheid – juni 2021
Artikel
lees meerDe VOG als ontbindende voorwaarde
Artikel
lees meerNoot JAR De ambtelijke molens en de onverwijlde opzegging
Artikel
lees meerJeugdwet, WMO, gemeenten, overgang van onderneming, een combinatie die aandacht verdient
Artikel
lees meerUpdate: Code oranje en vakantierichtlijnen
Artikel
lees meerAltruïsme of ernstig verwijtbaar handelen?
Artikel
lees meerWerknemer neemt ontslag op staande voet, vangt bot bij kantonrechter
Artikel
lees meerMag een werkgever voorwaarden verbinden aan de wedertewerkstelling van werknemer?
Artikel
lees meerWebinar Arbeidsconflicten: het belang van een vroegtijdige, multidisciplinaire aanpak
Webinar 15 juli
lees meerDiefstal en mishandeling ≠ diefstal en/of mishandeling
Artikel
lees meerOp staande voet of de e-grond? Werkgever, kies snel en bewust!
Artikel
lees meerNiet meewerken aan re-integratie uit angst voor corona
Artikel
lees meerNoot JAR Passende uitkeringsregeling sector gemeenten
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts in de knel?
Artikel
lees meerBesluit tot opschorting reiskostenvergoeding niet instemmingsplichtig
Artikel
lees meerGastcolumn: Voorkomen is beter dan genezen
Artikel
lees meerStructuurwijziging van de ambtelijke top van de gemeente
Artikel
lees meerWerkgevers en werknemers akkoord over arbeidsmarkthervormingen
Artikel
lees meerWet Woo: gevolgen voor de onderwijssector
Artikel
lees meerHet OR-privacyboekje
Artikel
lees meerToegangstesten en testbewijzen in het onderwijs (mbo en ho)
Artikel
lees meerKomt een militair bij de dokter
Artikel
lees meerOntslag op staande voet: onverwijld is ook écht onverwijld
Artikel
lees meerCorona & Privacy: een korte terugblik op de online Privacy Pauze van 20 april 2021
Artikel
lees meerEen eerste blik op de Wet open overheid
Artikel
lees meerWat gaat voor: oordeel bedrijfsarts of deskundigenoordeel UWV?
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Bosch
Online kennisbijeenkomst 22 april
lees meerDatalekken: een korte terugblik op de online Privacy Pauze van 30 maart 2021
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Maastricht
Online kennisbijeenkomst 10 juni
lees meerLangdurig ziek? Extra inspanning vereist bij herplaatsing
Artikel
lees meerOnline Privacy Pauze
U verzorgt uw kopje koffie, wij bespreken met u het laatste privacy-nieuws in het publieke domein.
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Haag
Online kennisbijeenkomst 27 mei
lees meerAanstelling? Arbeidsovereenkomst? Hoe een rechter verdwaalt in de Wnra…
Artikel
lees meerBovenwettelijke uitkeringsrechten uit de CAO Gemeenten en de WNT
Artikel
lees meerWerken met oproepkrachten? Vergeet het aanbod van een vaste arbeidsomvang niet
Artikel
lees meerEen jaar later en 100 adviezen van het OMT verder: Covid-19
Artikel
lees meerMag ik een ongevaccineerde medewerker de toegang tot de werkplek weigeren? Of ontslaan?
Artikel
lees meerDe jurisprudentie van het eerste jaar Wnra
Artikel
lees meerZiekte en disfunctioneren: een complexe combi
Artikel
lees meerVoorstel Wet werken waar je wil
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren in de tweede helft van 2020
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerWeigering passende functie te aanvaarden? Dan geen transitievergoeding!
Artikel
lees meerFunctie-ontheffing bij de rijksoverheid
Artikel
lees meerBent u eigenlijk wel eigenrisicodrager?
Artikel
lees meerTijd voor reorganisatie
Artikel
lees meerRecht op een transitievergoeding? Hoe een rechter verdwaalt in de Wnra…
Artikel
lees meerNut en noodzaak van ambtelijke gedragscodes
Artikel
lees meerDe preventieve rol van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerDatalek: voorkomen is beter dan genezen
Artikel
lees meerVerplicht vaccineren, ja of nee?
Artikel
lees meerWet bedrag ineens, RVU en verlofsparen akkoord in Eerste Kamer
Artikel
lees meerAmbtenaar die herhaaldelijk liegt over afreizen naar een land met code oranje handelt ernstig verwijtbaar
Artikel
lees meerMondkapjesplicht valt onder het instructierecht
Artikel
lees meerEen ‘oud’ Sociaal Statuut: geldt dat nog?
Artikel
lees meerOntslag op staande voet na mishandeling van een cliënt? Bezint eer ge begint!
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Haag
Online kennisbijeenkomst 4 februari
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Den Bosch
Online kennisbijeenkomst 21 januari
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Maastricht
Online kennisbijeenkomst 16 maart
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Zwolle
Online kennisbijeenkomst 25 maart
lees meerGeen ‘slapende dienstverbanden’ in de sector Gemeenten en de sector Rijk?
Artikel
lees meerPartijbedoeling niet relevant bij kwalificatie arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerCovid-19 en de mondkapjesplicht
Artikel
lees meerWetsvoorstel ‘RIV-toets UWV door arbeidsdeskundigen’
Artikel
lees meerDe VOG-verklaring als essentieel onderdeel in de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerDe invloed van toekomstige reorganisaties op een beëindigingsovereenkomst
Artikel
lees meerOnline kennisbijeenkomst Capra Zwolle
Online kennisbijeenkomst 24 en 26 november en 1 december
lees meerOnly a few pints a day keeps the doctor away
Artikel
lees meerIs Covid-19 van invloed op de omvang van de billijke vergoeding?
Artikel
lees meerZet een contractuele opzegtermijn de WNT opzij?
Artikel
lees meerPas op: onder het gemiddelde presteren is nog geen disfunctioneren!
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
Artikel
lees meerDe NOW-regeling en loonkosten van uitzendkrachten
Artikel
lees meerStrafrechtelijke vrijspraak kan gevolgen hebben voor ontslag ambtenaar
Artikel
lees meerToename van arbeidsrechtelijke rechtszaken over ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOntslagrecht versoepeld? Eerste ontbinding op basis van de ‘cumulatiegrond’ een feit!
Artikel
lees meerReorganiseren na normaliseren (TAR juni 2020)
Artikel
lees meerHet uitsluiten van een lid van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerCode oranje en vakantierichtlijnen
Artikel
lees meerDe beëindigingsvergoeding van de topfunctionaris: de toezichthouder teruggefloten
Artikel
lees meerOmvang re-integratieverplichting werknemer: hoe zat het ook al weer?
Artikel
lees meerWat houdt de NOW-regeling 2.0 in?
Artikel
lees meerOver de plicht tot (?) en het recht op (?) thuiswerken in tijden van corona
Artikel
lees meerDe eerste ‘coronacrisis’-uitspraken zijn een feit
Artikel
lees meerEen deal over een dienstverband voor 01-01-2020 is een arbeidsovereenkomst maar geen geslaagde deal (bezint voor gij begint)
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerOmvang re-integratieverplichting werkgever: hoe zat het ook al weer?
Artikel
lees meerCOVID-19 (Corona), re-integratie en het UWV – 3
Artikel
lees meerVirtuele Privacy Pauze
U verzorgt uw kopje koffie, wij bespreken met u het laatste privacy-nieuws in het publieke domein.
lees meerNiet ieder informatieverzoek is een Wob-verzoek!
Artikel
lees meerWerkgever aansprakelijk voor burn-out? Makkelijker gezegd dan gedaan.
Artikel
lees meerDe eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst – het Fair Play Arrest
Artikel
lees meerAanvullend geboorteverlof per 1 juli ingevoerd
Artikel
lees meerPrivacy: enkele hoogtepunten van de afgelopen maand
Artikel
lees meer€ 725.000,00 boete voor werkgever wegens toegangscontrole met vingerafdrukken
Artikel
lees meerThuiswerken, de zorgplicht van de werkgever en de rol van de ondernemingsraad
Artikel
lees meerControle en ontslag van een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer
Artikel
lees meerTransitievergoeding bij herplaatsing van een langdurig arbeidsongeschikte medewerker
Artikel
lees meerCOVID-19 (Corona), re-integratie en het UWV
Artikel
lees meerOvergang van onderneming voor overheden
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke klassiekers voor op de werkvloer: het Condor-arrest
Artikel
lees meerUpdate Alcohol- en drugstesten: maak werk van ADM-beleid
Artikel
lees meerRecht op compensatie van de transitievergoeding voor diepslapers?
Artikel
lees meerTijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Artikel
lees meerCao Gemeenten: contact met besmet persoon moet worden gemeld
Artikel
lees meerDe NOW in de (semi-)publieke sector, de sociale werkvoorziening en de participatiebedrijven
Artikel
lees meerCRvB-jurisprudentie blijft relevant voor ambtenaren
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerAutoriteit Persoonsgegevens over privacy en corona
Artikel
lees meerHerplaatsingsonderzoek: oud en nieuw
Artikel
lees meerMisverstanden over ABP-pensioen
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerKennisbijeenkomst Cao Gemeenten en Cao SGO in Roermond
Kennisbijeenkomst
lees meerOntslag wegens handelen in strijd met kernwaarden
Artikel
lees meerWerkgever vernietigt arbeidsovereenkomst na bedrog psychotherapeut op CV
Artikel
lees meerDe rol van de bedrijfsarts volgens het Centraal Tuchtcollege Gezondheidszorg
Artikel
lees meerDe arbeidsrechtadvocaat als conflictmanager
Artikel
lees meerDe langverwachte eerste uitspraak over de i-grond
Artikel
lees meerZiekmelding vanuit het buitenland; wat nu?
Artikel
lees meerEen blog, een zoenende matroos, en een arbeidsrechtelijk (bijna) voorwaardelijk ontslag
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meer(Overheids)werkgever: Vraag UWV tijdig om compensatie van uitbetaalde transitievergoedingen aan arbeidsongeschikte werknemers
Artikel
lees meerArbeidsrechtelijke klassiekers voor de werkvloer: Groen/Schoevers
Artikel
lees meerFocus op privacy
Artikel
lees meerEerste blog Publiek arbeidsrecht is aanleiding voor noot in Jurisprudentie Arbeidsrecht
Noot Jurisprudentie Arbeidsrecht
lees meerInterim-bestuurder: Beloning en WNT
Artikel
lees meerGeslaagde kennisbijeenkomsten januari ‘Welkom arbeidsrecht’ in ‘s-Hertogenbosch, Groningen en Zwolle
Kennisbijeenkomst
lees meerKennisbijeenkomst ‘Welkom arbeidsrecht’ en Nieuwjaarsborrel in Den Haag
Kennisbijeenkomst
lees meerKennisbijeenkomst ‘Welkom arbeidsrecht’ in Groningen
Kennisbijeenkomst
lees meerEen leerzame ontbinding van een tijdelijke arbeidsovereenkomst
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerKennisbijeenkomst ‘Welkom arbeidsrecht’ en Nieuwjaarsborrel ‘s-Hertogenbosch
Kennisbijeenkomst
lees meerKennisbijeenkomst ‘Werkgeluk’ Maastricht
Kennisbijeenkomst
lees meerNu al een interessante uitspraak over publiek arbeidsrecht
Blog Publiek Arbeidsrecht
lees meerWelkom arbeidsrecht: een arbeidsrechtelijke tip 10!
Artikel
lees meerNieuw: Eerste Hulp bij Arbeidsrecht
Nieuws
lees meerAankondiging: Blog over arbeidsrecht
Nieuws
lees meerAanpassing Ontslagregeling in verband met Wnra
Artikel
lees meerHoge Raad: maak de slapende dienstverbanden wakker!
Artikel
lees meerActualiteitendagen 2020
Vierdaagse interactieve cursus over actualiteiten verspreid over 2020
lees meerOntslag tijdens de proeftijd
Artikel
lees meerCao Gemeenten: toch passende regeling bij verstoorde arbeidsverhouding
Artikel
lees meerTerugblik kennisbijeenkomst Wnra en fiscaliteiten – 7 november (2019)
Kennisbijeenkomst
lees meerRegiobijeenkomst Wnra en Wab in Hardinxveld-Giessendam
Kennisbijeenkomst
lees meerGeen algemeenverbindendverklaring voor de Cao Gemeenten
Artikel
lees meerLoondoorbetaling is geen beëindigingsvergoeding
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Actualiteiten Wnra en arbeidsrecht in Heerhugowaard
Kennisbijeenkomst
lees meerVereniging van bedrijfsartsen publiceert richtlijn Conflicten in de werksituatie
Artikel
lees meerArbeidsrecht in de praktijk: “Kunt u hem niet overplaatsen?”
Artikel
lees meerVia een participatietraject in dienst bij de gemeente?
Artikel
lees meerArbeidsrecht in de praktijk – de overplaatsing
Artikel
lees meerPayrolling onder de Wab
Artikel
lees meerOver disfunctioneren en (het opzegverbod tijdens) ziekte
Artikel
lees meerCapra Advocaten maakt uw gemeenschappelijke regeling Wnra-proof
Artikel
lees meerFeitenonderzoeken en privacybescherming
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst Flexibele arbeid, tijdelijke dienstverbanden en andere praktische zaken na invoering van de Wnra
Kennisbijeenkomst
lees meerHet belang van urenregistratie
Artikel
lees meerOver het aanbieden (en weigeren?) van een schriftelijke arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerCapra Advocaten stelt model-arbeidsovereenkomsten beschikbaar
Artikel
lees meerKennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle
Kennisbijeenkomst
lees meerCapra Advocaten en Vereniging werken voor waterschappen themabijeenkomsten reorganisatieontslag – 13 en 20 maart (2019)
Themabijeenkomst voor waterschappen
lees meerMasterclass Organisatieveranderingen in de zorg
Cursus van een dagdeel over de arbeidsrechtelijke gevolgen van reorganisaties
lees meerAanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord
Artikel
lees meerAdvies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG
Artikel
lees meerAdvies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG
Artikel
lees meerScan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra
Artikel
lees meerMedewerker ziek uit dienst? Pas op voor verhaal Ziektewetuitkering!
Artikel
lees meerWetsvoorstel Wet arbeidsmarkt in balans aangenomen door de Tweede Kamer
Artikel
lees meerNieuw toetsingskader Regeling voor vervroegde uittreding (RVU)
Artikel
lees meerNieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering
Nieuws
lees meerDe gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren
Artikel
lees meerCao Gemeenten: technische omzetting met verregaande (inhoudelijke) gevolgen?
Artikel
lees meerGeschillenbeslechting in de cao Gemeenten
Artikel
lees meerHet wetsvoorstel Wet arbeidsmarkt in balans: weer een verandering in het arbeidsrecht?
Artikel
lees meerAanpassingswetgeving Wnra: veel ’techniek’ maar ook ‘praktisch relevant’
Artikel
lees meerDe Capra Academie in 2019
Artikel
lees meerOver de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal
Artikel
lees meerMoet de werkgever zieke medewerkers milder beoordelen dan gezonde collega’s?
Artikel
lees meerRe-integratie van zieke medewerkers: het blijft opletten geblazen!
Artikel
lees meerHoge Raad: ‘Sociaal plan met vrijwilligers- en plaatsmakersregeling kwalificeert niet als RVU’
Artikel
lees meerOntslag op staande voet zes dagen voor einde van de arbeidsovereenkomst
Artikel
lees meerWendbaar werken bij de overheid
Nieuws
lees meer12 Vragen en antwoorden over de AVG
Artikel
lees meerUitgesproken: Klimaatbeheersing
Artikel
lees meerKantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag
Artikel
lees meerJuryrapport Jo Maes / Capra Advocaten scriptieprijs 2017
Nieuws
lees meerDe taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerUitgesproken: Frans Naerebout
Artikel
lees meerEigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?
Artikel
lees meerCentrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus
Artikel
lees meerVervolg: Vrijwillige vertrekregeling in sociaal plan is geen RVU
Artikel
lees meerRechtsbescherming onder de Wnra
Artikel
lees meerMaakt normalisering een einde aan procedures over beoordelingen?
Artikel
lees meerIn beeld: het ontslagrecht na de normalisering
Artikel
lees meerGastcolumn: Bewijsvoering en opbouw dossier cruciaal bij ontslag
Artikel
lees meerRe-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?
Artikel
lees meerVerzekeringsarts: verlengstuk van Uwv of onafhankelijk deskundige?
Artikel
lees meerOverzicht van uitspraken over de toepassing van de CRvB-formule
Artikel
lees meerGeen sector-cao maar een eigen cao? De Wnra biedt ruimte voor ‘maatwerk’!
Artikel
lees meerWat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?
Artikel
lees meerWet normalisering rechtspositie ambtenaren: nieuwe ontwikkelingen en vervolgstappen
Artikel
lees meerHof ’s-Hertogenbosch: ‘Vrijwillige vertrekregeling in Sociaal Plan is geen RVU’
Artikel
lees meerUitgesproken: Hoofddoek
Artikel
lees meerCentrale Raad van Beroep: “payroller geen ambtenaar”
Artikel
lees meerOverzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts
Artikel
lees meerDe komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club
Artikel
lees meerDe rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet
Artikel
lees meerDe geschorste topfunctionaris
Artikel
lees meerNieuwe verzoekschriftprocedure geldt ook voor verzoek om vergoeding schade opgelopen tijdens dienst
Artikel
lees meerHoge Raad: payrolling is soms een uitzendovereenkomst
Artikel
lees meerHerhaald verzoek medewerker: ‘Al te goed is buurmans gek’
Artikel
lees meerSociale media: screening van sollicitanten en het gebruik door medewerkers
Artikel
lees meerOvernames in de zorg. Wat betekent dat voor het personeel?
Artikel
lees meerKennistafel over zelfsturende teams
Nieuws
lees meerBuitengriffier
Artikel
lees meerWel of geen voorwaardelijke ontbinding onder de WWZ?
Artikel
lees meerDe Ondernemingskamer gaat om: beperking van het adviesrecht bij de overheid
Artikel
lees meerDe ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz
Artikel
lees meerWwz-landschap verder ingekleurd
Artikel
lees meerDe Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd: minder bescherming voor AOW’ers
Artikel
lees meerDe no-riskpolis; een korte bespiegeling van een stukje Ziektewet
Artikel
lees meerDe Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid
Artikel
lees meerLoonsanctie verhalen op de bedrijfsarts?
Artikel
lees meerHet overgangsrecht van de Wgr
Artikel
lees meerHerplaatsingsonderzoek verplicht?
Artikel
lees meerDe “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar
Artikel
lees meerCapra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht
Nieuws
lees meerFlexwerk bij gemeenten, let op de nieuwe ketenregeling en opvolgend werkgeverschap
Artikel
lees meerDe WNT haalt geen streep door ‘passende regeling’ bij ontslag
Artikel
lees meerDe bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures
Artikel
lees meerIs de Wet gemeenschappelijke regelingen alweer aan herziening toe?
Artikel
lees meerPraktijktips Wwz: de aanzegplicht, het concurrentiebeding en de pro forma ontbinding
Artikel
lees meerPayrolling, keep on rolling? Het kabinet slaat bres in payrollconstructie
Artikel
lees meerOntslag op verzoek en het recht op een WW-uitkering
Artikel
lees meerHoe de transitievergoeding productiever zou kunnen worden ingericht bij het vinden van nieuw werk
Artikel
lees meerPrincipieel is ook een optie, sprak de opportunist
Artikel
lees meerWorkshop over duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers
Nieuws
lees meerWachtgeldgegevens en de Wob
Artikel
lees meerDoorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd
Artikel
lees meerKan het nog flexibeler
Artikel
lees meerNiet elke fout is een integriteitsschending
Artikel
lees meerSalarisverlaging slecht functionerende ambtenaren?
Artikel
lees meerHoge Raad haalt streep door “vierde jaarcontract”
Artikel
lees meerDe reparatie van de WNT
Artikel
lees meerNieuwe gedachten over bestuurlijke samenwerking: de gedeelde wethouder
Artikel
lees meerActieve rol overheidswerkgever vereist bij re-integratie ex-medewerkers
Artikel
lees meerDe Wet werk en zekerheid en de aanzegtermijn
Artikel
lees meerHet katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule
Artikel
lees meerDe Wet werk en zekerheid en het concurrentiebeding
Artikel
lees meerUitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT
Artikel
lees meerWeigering aangeboden passende externe functie te aanvaarden
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens en variabele beloningen
Artikel
lees meerDe WWZ: de rol van de vakbonden en het “tailored fit-arbeidsrecht”
Artikel
lees meerOver de (zieke) medewerker die niet meewerkt aan re-integratie
Artikel
lees meerUitkeringen gemeenteambtenaren tot 67 jaar: opmaat voor een nieuwe prepensioenpraktijk?
Artikel
lees meerHet Hof van Justitie en de onregelmatigheidstoeslag tijdens vakantie
Artikel
lees meerPayrolling, een risico of een verlossing?
Artikel
lees meerWerkgever heeft geen haast om zijn rechtspositieregeling na wetswijziging aan te passen
Artikel
lees meerArbeidsmobiliteit
Artikel
lees meerFlexwerk bij de overheid: de ketenregeling
Artikel
lees meerDe Hoge Raad koestert het primaat van de politiek
Artikel
lees meerDe Wet normering topinkomens: werk in uitvoering
Artikel
lees meerGratis webinar ‘flexwerk bij de overheid: wat zijn de mogelijkheden?’
Artikel
lees meerHet primaat van de politiek
Artikel
lees meerWetsvoorstel Werk en Zekerheid
Artikel
lees meerVerplicht met vakantie?
Artikel
lees meerVormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH)
Artikel
lees meerStage lopen na je studie
Artikel
lees meerVerwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?
Artikel
lees meerLeidt loonbeslag tot strafontslag?
Artikel
lees meerDe samenwerkende overheid
Artikel
lees meerSectorenmodel
Artikel
lees meerIs RSI (of CANS) een hersenschim?
Artikel
lees meerDe “no risk polis”; een tegemoetkoming in de kosten van loondoorbetaling bij ziekte
Artikel
lees meerDe “no risk polis”; een tegemoetkoming in de kosten van loondoorbetaling bij ziekte
Artikel
lees meerDe Ziektewet is gewijzigd
Artikel
lees meerWerk, zorg en jeugd
Artikel
lees meerOver het opheffen van functies
Artikel
lees meerDe ambtenarenrechtersformule
Artikel
lees meerOntslaguitkering gewone functionaris ook openbaar maken op grond van de WNT
Artikel
lees meerDe arbeidsongeschikte politieke ambtsdrager
Artikel
lees meerOrganisatieaanpassingen bij de Nederlandse universiteiten belangrijk genoeg voor de OR?
Artikel
lees meerCapra Maastricht: de eerste ervaringen
Artikel
lees meerLidmaatschap Hells Angels en Satudara reden voor ontslag?
Artikel
lees meerVwnw-contract, de nieuwe term bij reorganisaties
Artikel
lees meerOverheidswerkgever en bovenwettelijke uitkeringslasten
Artikel
lees meerOnrechtmatig verkregen bewijs
Artikel
lees meerVeranderingen in het onderwijs: om ziek van te worden!
Artikel
lees meerSollicitatieperikelen
Artikel
lees meerWat verandert er door de ‘Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’?
Artikel
lees meerRegeerakkoord VVD-PvdA: bruggen slaan!
Artikel
lees meerCapra Maastricht: grenzeloze advisering
Artikel
lees meerRegeerakkoord noodzaakt tot bezinning over arbeidsverhoudingen binnen de overheid
Artikel
lees meerKabinetsplannen voor aanpassing van het ontslagrecht en de WW
Artikel
lees meerTerugkomen op een al gegeven akkoord?
Artikel
lees meerOntslag wegens het niet meewerken aan re-integratie geeft recht op WW en kost de overheidswerkgever geld
Artikel
lees meerFlitsontslag
Artikel
lees meerIntergemeentelijke samenwerking: Wat gebeurt er met de rechtspositie van de ambtenaar?
Artikel
lees meerMinder salaris voor (te) dikke Nederlandse agent?
Artikel
lees meerWijziging in de AOW per 1 april 2012
Artikel
lees meerEen ‘wenselijk’ ontslag …
Artikel
lees meerGrensarbeid, een complex verhaal, deel II
Artikel
lees meerGrensarbeid, een complex verhaal
Artikel
lees meerDetacheren, uitzenden en vaste aanstelling
Artikel
lees meerDe (niet) terugkerende wethouder
Artikel
lees meerVakantiedagen, verjaring en ziekte
Artikel
lees meerHet blijft oppassen met detacheringen en uitzendconstructies
Artikel
lees meerWerkgever sneller aansprakelijk voor psychische arbeidsongeschiktheid als gevolg van het werk
Artikel
lees meerEen nieuwe tijdelijke baan aangeboden tijdens de re-integratiefase. Wat dan?
Artikel
lees meerKijk goed naar uw detacheringsovereenkomsten
Artikel
lees meerWijziging rechtspositie vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer
Artikel
lees meerEn dan denk je het geregeld te hebben…
Artikel
lees meerDe Flexwet hoe zit het ook al weer?
Artikel
lees meerDat is beloofd!
Artikel
lees meerEen onduidelijk adviesje
Artikel
lees meerHeeft u een meetlatje bij de hand?
Artikel
lees meerBezuinigingen en reorganisaties
Artikel
lees meerNog maar een keer: de ambtelijke status
Artikel
lees meerHet advies van de bedrijfsarts
Artikel
lees meerRuimere mogelijkheden om arbeidsduur te wijzigen of verlof op te nemen
Artikel
lees meerPro-actief adviseren / de AOW naar 67 jaar. Wat nu?
Artikel
lees meerOproep werkhervatting na hersteldmelding
Artikel
lees meerRechterlijke toets beoordelingsbesluit
Artikel
lees meerStrafontslag vanwege beledigen werkgever
Artikel
lees meerStand van zaken jurisprudentie loonsanctie
Artikel
lees meerOntslagbescherming tijdelijke aanstelling
Artikel
lees meerSturen in interne verhoudingen niet voor bezwaar en beroep vatbaar
Artikel
lees meerPreventie werkt!
Artikel
lees meerEigenrisicodrager voor de WGA
Artikel
lees meerVerbod hypotheekverstrekking aan personeel
Artikel
lees meerMinnelijke regeling, een vies begrip?
Artikel
lees meerOntzeggen afscheidsreceptie na ontslag is Awb-besluit
Artikel
lees meerInstellen medisch onderzoek na ontslag
Artikel
lees meerTAR bestaat 25 jaar
Artikel
lees meerZiekte van Lyme aangemerkt als beroepsziekte
Artikel
lees meerVerplichtingen werkgever in geval van een arbeidsconflict
Artikel
lees meerImmateriële schadevergoeding voor RSI wegens niet nakomen zorgplicht
Artikel
lees meerHandhaving bijzondere rechtspositie van ambtenaren
Artikel
lees meerVerhaal re-integratiekosten op veroorzaker ongeval
Artikel
lees meerFlexibele werktijden vanwege zorgtaken (de zaak Coleman)
Artikel
lees meerSituatieve arbeidsongeschiktheid
Artikel
lees meerHeimelijk cameratoezicht
Artikel
lees meerEerste uitspraken FLO overgangsrecht
Artikel
lees meerOntslag arbeidsongeschikte ambtenaar na weigering functie
Artikel
lees meerKlokkenluiden of onrechtmatig lekken
Artikel
lees meerVerbod op verrichten nevenfunctie
Artikel
lees meerWet openbaarmaking topinkomens
Artikel
lees meerArbeidsvoorwaarden waterschappen
Artikel
lees meerWet normering topinkomens in de semipublieke sector
Artikel
lees meer