Aanpassingswetgeving Wnra: veel ‘techniek’ maar ook ‘praktisch relevant’

Aanpassingswetgeving Wnra: veel ‘techniek’ maar ook ‘praktisch relevant’

Aanpassingswetgeving Wnra: veel ‘techniek’ maar ook ‘praktisch relevant’ 150 150 Capra Advocaten
image_pdf

Op 6 november 2018 is het voorstel van de Aanpassingswet WNRA bij de Tweede Kamer ingediend.  Dat bevat de nodige voorstellen tot wijziging van wetten in verband met de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Het voorstel is “beleidsneutraal”, beoogt een “technische omzetting” en bewerkstelligt zodoende geen aardverschuivingen. Illustratief is dat het advies van de Raad van State – recent nog erg kritisch over de Wet arbeidsmarkt in balans – niet openbaar wordt gemaakt, omdat het “zonder meer instemmend luidt/uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat”. Toch bevat met name de lijvige memorie van toelichting – goed voor 115 pagina’s tekst – enkele relevante punten die hieronder de revue passeren.

Ambtenaren in de zin van de Ambtenarenwet 2017

In artikel 1 wordt allereerst het begrip ambtenaar verbreed. Volgens de wet zijn ambtenaren degenen die krachtens arbeidsovereenkomst met een overheidswerkgever werkzaam zijn. Dat wordt uitgebreid met de functionarissen die hiertoe bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen. Gedacht moet worden aan onbezoldigde functies zoals die van honorair consul, (bepaalde groepen) bijzondere opsporingsambtenaren en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze functionarissen hebben doorgaans geen recht op loon, waardoor geen sprake is van een arbeidsovereenkomst in de zin van artikel 7:610 BW. Voor deze groep zal zowel VNG als IPO een lijst met functionarissen aanleveren.

Private overheidswerkgevers

Het wetsvoorstel werkt de i-categorie van de definitie van overheidswerkgevers in de zin van artikel 2 van de Ambtenarenwet 2017 nader uit. Dat betreft privaatrechtelijke rechtspersonen die als overheidswerkgever worden aangemerkt als 1) een orgaan van de rechtspersoon is bekleed met openbaar gezag en 2) het uitoefenen van dat openbaar gezag de kernactiviteit van de rechtspersoon vormt. Verduidelijkt is dat privaatrechtelijke rechtspersonen die in mandaat taken uitvoeren namens een bestuursorgaan niet geacht worden te zijn bekleed met openbaar gezag. Op pagina 115 is een stappenschema opgenomen aan de hand waarvan de vraag of een privaatrechtelijke rechtspersoon overheidswerkgever is beantwoord kan worden. De liefhebbers wordt daar naar verwezen.

Indiensttreding: wie is waartoe bevoegd?

Paragraaf 4.2.1 van de memorie gaat over de indienstneming van personeel na invoering van de WNRA. Uitgangspunt is dat het orgaan dat nu de zeggenschap over het personeel heeft dat na de WNRA moet behouden. Bij gemeenten behoudt het college van B&W op dit punt bijvoorbeeld zijn zeggenschap (met uitzondering van de medewerkers van de griffie, over wie de gemeenteraad zeggenschap behoudt). De arbeidsovereenkomst wordt weliswaar uiteindelijk  aangegaan door de burgemeester die de gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigt, maar B&W neemt op grond van artikel 160, eerste lid onderdeel e van de Gemeentewet eerst het inhoudelijke, voorbereidende besluit. Om te waarborgen dat de gemeenteraad zeggenschap behoudt over het griffiepersoneel wordt voorgesteld op te nemen dat de gemeenteraad de bevoegdheid krijgt de inhoudelijke, voorbereidende besluiten te nemen met betrekking tot aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffiemedewerkers.
Verduidelijkt wordt dat het orgaan dat de zeggenschap heeft over het personeel – lees: de voorbereidende besluiten mag nemen – ook de bevoegdheden uit de Ambtenarenwet 2017 uitoefent en dat het orgaan dat dit orgaan ook gaat over het opleggen van disciplinaire straffen (voor zover arbeidsovereenkomst en/of cao daar in voorzien). Voor provincies geldt bovenstaande mutatis mutandis. Voor waterschappen is verduidelijkt dat het dagelijks – en niet het algemeen – bestuur zeggenschap heeft over de arbeidsovereenkomst van het personeel  van het waterschap.
Voor de goede orde: de hierboven genoemde personele besluiten van bijv. het college van B&W zijn niet vatbaar voor het bestuursrechtelijke bezwaar en beroep. Zie artikel 8:3, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.

Private arbeidsovereenkomst en publiekrechtelijke bevoegdheden?

Een arbeidsovereenkomst biedt onvoldoende basis voor het uitoefenen van publiekrechtelijke bevoegdheden. Om hierin te voorzien volgt na de normalisering een aanwijzingsbesluit op basis waarvan de genoemde bevoegdheden kunnen worden uitgeoefend. Om te voorkomen dat intrekking of wijziging van de aanwijzing een appellabel besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (waarmee in geval van einde dienstverband naast een civiele procedure over het ontslag een bestuursrechtelijke procedure over het aanwijzingsbesluit zou kunnen gaan lopen) wordt voorgesteld de duur van de aanwijzing te koppelen aan de duur van de arbeidsovereenkomst.
Interessante vraag daarbij is of de implicaties van het beëindigen van de aanwijzing in het kader van de civiele ontslagprocedure aan de orde kunnen komen. Blijkt het ontslag onrechtmatig, kan de rechter dan behalve tot herstel van de arbeidsovereenkomst ook tot herstel van het aanwijzingsbesluit veroordelen? Of is met herstel van de arbeidsovereenkomst herstel van het aanwijzingsbesluit een gegeven? Ander relevant vraagstuk is of de intrekking van het aanwijzingsbesluit een ontslaggrond – bijvoorbeeld onder toepassing van artikel 7:669, lid 3 sub h van het BW – oplevert als mag worden aangenomen dat voortzetting van de werkzaamheden zonder die aanwijzing niet mogelijk is.

Behoud ambtenarenrechtelijke bepalingen voor “blijf-ambtenaren”

De aanpassingswet regelt dat de bepalingen uit de huidige Ambtenarenwet (over beslag, verrekening, integriteit, eed/belofte, nevenwerkzaamheden, grondrechten en vaststellen van de arbeidsvoorwaarden) inhoudelijk van toepassing blijven op de zogenaamde blijf-ambtenaren zoals van defensie, politie en rechterlijke macht.  Hiermee waarborgt het wetsvoorstel dat er de blijf-ambtenaren materieel niets verandert.

Behoud wettelijke basis lokaal georganiseerd overleg en geschillencommissie?

Het pleidooi van de SCO voor het behoud van een wettelijke grondslag van het lokaal georganiseerd overleg (dat de werkgevers volgens de SCO met het nodige gemak zouden willen afschaffen) heeft geen succes gehad. Niet onbegrijpelijk oordeelt de regering dat dit niet zou passen bij de gedachte de arbeidsverhoudingen bij de overheid zoveel mogelijk gelijk te trekken met die van het bedrijfsleven. Het is aan cao-partijen hierover afspraken te maken. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid in de cao een geschillencommissie op te nemen die het wegvallen van de bezwaarmogelijkheid kan opvangen; ook daarvoor schept de regering geen wettelijke basis, maar geldt de contractsvrijheid.

Toekomstmuziek: verschillende cao’s op rijksniveau?

Het voorstel houdt uitdrukkelijk rekening met de mogelijkheid dat binnen de sector rijk in de toekomst verschillende cao’s gaan gelden. Denkbaar is inderdaad dat er afzonderlijke cao’s worden afgesloten voor de verschillende ministeries. Daarop anticiperend wordt op plaatsen waar nu wordt verwezen naar het ARAR straks verwezen naar de cao die van toepassing is voor het personeel van het ministerie van BZK. Dit om te voorkomen dat niet helder is op welke arbeidsvoorwaarden een dergelijke verwijzing het oog heeft.

Uitstel voor de Veiligheidsregio’s (m.u.v. ambulancepersoneel)

Het voorstel regelt dat de huidige ambtenarenrechtelijke bepalingen op de Veiligheidsregio’s van toepassing blijven totdat ook de voor Veiligheidsregio’s uitgestelde WNRA van kracht wordt. De regering motiveert dit uitstel door erop te wijzen dat de veiligheidsregio’s verschillende arbeidsvoorwaardenregelingen voor de verschillende groepen functionarissen kennen (stafleden, “beroeps” en vrijwilligers) die de overgang naar het private arbeidsrecht “zodanig extra gecompliceerd maken”, dat hiervoor meer tijd nodig is. Het uitstel voor de veiligheidsregio’s geldt niet voor bij die regio’s ondergebrachte ambulancediensten, omdat de WNRA voor de ambulancediensten bewerkstelligt dat alle ambulancediensten – of deze nu privaat of publiek zijn georganiseerd – onder de reeds bestaande cao ambulancezorg komen te vallen.

Reorganisatie: overgangsrecht

Voor overheidswerkgevers die met betrekking tot voor 1 januari 2020 boventallig verklaarde medewerkers niet met de private reorganisatie-ontslagregels uit de voeten kunnen biedt het overgangsrecht uitkomst aangezien daarin wordt geregeld dat de regels die ten tijde van het nemen van het besluit tot vaststellen van boventalligheid golden van toepassing blijven indien dat besluit uiteindelijk uitmondt in een verzoek om een ontslagvergunning bij een op te richten cao-ontslagcommissie.  Het overgangsrecht betreft alleen de materiële aspecten; qua procedure geldt de civielrechtelijke weg.

Werkgever: Staat der Nederlanden

Rijksambtenaren krijgen een arbeidsovereenkomst met de Staat der Nederlanden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de ambtelijke ondersteuning van rechtbanken. De zeggenschap over die medewerkers blijft berusten bij de gerechtsbesturen, maar het formele werkgeverschap komt bij de staat “in zijn geheel” te liggen. Die verschuiving heeft arbeidsrechtelijke gevolgen voor onder meer de ketenbepaling en de herplaatsingsinspanning van artikel 7:669 van het BW. Volgens de Raad voor de Rechtspraak is dit een onbedoeld effect van de WNRA en vraagt daarom de regering dat te corrigeren. De regering wijst dat verzoek af, omdat genoemde verschuiving een inherent, en beoogd gevolg van de WNRA zou zijn. Praktische consequentie hiervan is dat het herplaatsingsonderzoek met betrekking tot een medewerker van een rechtbank zich niet mag beperken tot het gezagsbereik van het gerechtsbestuur, maar zich moet uitstrekken tot de gehele sector rijk. Voor de ketenregeling gaat het om de “tussen dezelfde partijen” bestaande arbeidsovereenkomsten, dat wil zeggen niet alleen overeenkomsten waarover het gerechtsbestuur zeggenschap heeft, maar ook alle arbeidsovereenkomsten tussen de (aspirant) gerechtsambtenaar en de Staat der Nederlanden.

Transitievergoeding: ambtelijke diensttijd telt mee

Op pagina 38 van de memorie wordt buiten twijfel gesteld dat de diensttijd van voor de WNRA na 1 januari 2020 meetelt bij het bepalen van de hoogte van de transitievergoeding. De duur van het dienstverband is namelijk een aan de aanstelling verbonden aspect dat op de voet van artikel 14 van de WNRA mee overgaat. Als ontslag wordt verleend na een herindeling telt de diensttijd bij de opgeheven gemeente mee, omdat de nieuwe gemeente opvolgend werkgever is in de zin van artikel 7:673 van het BW.

Herindeling: ontslag van rechtswege

In antwoord op een vraag van het IPO zet de regering uiteen dat in geval van een ontslag van rechtswege van secretarissen en griffiers in het kader van een gemeentelijke herindeling geen ontslagprocedure vereist is. Er is sprake van een beëindiging van rechtswege in de zin van artikel 7:667, eerste lid van  het BW, dat bepaalt dat een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, nadat de tijd is verstreken bij overeenkomst of “bij wet” aangegeven. Van dat laatste is bij griffiers en secretarissen ingevolge de Wet ARHI sprake.

Herindeling: geen overgang van onderneming

Volgens de regering kan een gemeentelijke herindeling “naar de huidige stand van het recht” niet worden gekwalificeerd als overgang van onderneming in de zin van artikel 1, eerste lid, onder c, van Richtlijn 2001/23/EG of artikel 7:662 van het BW.

Verhaalswet ongevallen ambtenaren

De Verhaalswet ongevallen ambtenaren (Voa) kent overheidswerkgevers een regresrecht toe dat ruimer is dan dat van artikel 6:107a van het BW. Op advies van het Bureau Schade-afwikkeling kiest de regering ervoor de Voa te handhaven voor alle groepen ambtenaren. Hierdoor blijft de Voa op dezelfde kring van personen van toepassing als nu het geval is.

Slotsom

De aanpassingswet vormt een logisch vervolg op de WNRA en met dit wetsvoorstel is de invoering van de WNRA weer een stap dichterbij. Eenvoudiger wordt het er allemaal niet per se op. Het voorstel maakt helder dat overheidswerkgevers de komende jaren goed bij de les moeten blijven. Uiteraard betreft het vooreerst een wetsvoorstel, waarvan de parlementaire behandeling moet worden afgewacht.
Het is aardig  om te zien dat zelfs de regering af en toe de weg kwijt raakt in het juridische woud. Zo wordt op pagina 4 van de memorie vermeld dat voor vennootschappen is uitgesloten dat deze deel uitmaken van de openbare dienst in de zin van artikel 1 van de huidige Ambtenarenwet. De regering verwijst naar CRvB 13 november 1951, AB 1952, 192. Dit terwijl uit bijvoorbeeld CRvB 20 mei 2010 volgt dat ook een vennootschap wel zeker onderdeel kan uitmaken van de openbare dienst. Overigens vond de regering blijkens de memorie van toelichting van de Ambtenarenwet 1929 ook destijds dat vennootschappen niet tot de openbare dienst konden behoren, maar bij uitspraak van 22 februari 2001 oordeelde Centrale Raad van Beroep daar anders over. Op pagina 6 borduurt de regering op deze fout voort door te stellen dat de Nederlandse Bank N.V. niet behoort tot de openbare dienst omdat zij een vennootschap is. Ander foutje: de regering gaat er op pagina 23 vanuit dat politieke ambtsdragers geen ambtenaar zijn in de zin van de huidige Ambtenarenwet. Zij zijn dat echter wel degelijk, zij het dat titel III en IIIa van die wet niet van toepassing zijn.

Contact over dit onderwerp

Gerdin Boelens

Gerdin Boelens

Advocaat
Vestiging:
Zwolle
Sector:
Overheid, Zorg
Expertteam:
Arbeidsrecht, Amtenarenrecht
Telefoon:
038 - 423 54 14
Mobiel:
06 81 28 84 84

Gerelateerd

Het belang van urenregistratie 150 150 Capra Advocaten

Het belang van urenregistratie

Artikel

lees meer
Leergang Arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Leergang Arbeidsrecht

Een gedegen en actueel overzicht van het civiele arbeidsrecht

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Kapelle

Kennisbijeenkomst

lees meer
Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten zorgseminar Wnra in de zorg

Zorgseminar Wnra in de zorg in Utrecht

lees meer
Brochure: De Wnra in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Brochure: De Wnra in de zorg

Brochure

lees meer
Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag 150 150 Capra Advocaten

Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag

Bijeenkomst in samenwerking met Zorg aan Zet

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Venlo

Kennisbijeenkomst

lees meer
Zorg aan zet Limburg: Workshop Flexwerk: de ‘flexibele schil’ 150 150 Capra Advocaten

Zorg aan zet Limburg: Workshop Flexwerk: de ‘flexibele schil’

Bijeenkomst in samenwerking met Zorg aan Zet

lees meer
Masterclass Organisatieveranderingen in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Organisatieveranderingen in de zorg

Cursus van 1 dagdeel

lees meer
Cursus Dossieropbouw 150 150 Capra Advocaten

Cursus Dossieropbouw

Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier

lees meer
Cursus Inleiding arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Inleiding arbeidsrecht

In 1 dag een eerste overzicht van het arbeidsrecht

lees meer
Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag 150 150 Capra Advocaten

Zorg aan zet Limburg: Workshop dossiervorming en ontslag

Bijeenkomst in samenwerking met Zorg aan Zet

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Sittard-Geleen

Kennisbijeenkomst

lees meer
Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst cao Gemeenten in Maastricht

Kennisbijeenkomst

lees meer
Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord 150 150 Capra Advocaten

Aanpassingswetgeving WNRA: drie praktijkvragen beantwoord

Artikel

lees meer
Het openbaar onderwijs normaliseert verder 150 150 Capra Advocaten

Het openbaar onderwijs normaliseert verder

Artikel

lees meer
Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG 150 150 Capra Advocaten

Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG

Artikel

lees meer
Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG 150 150 Capra Advocaten

Advies bij toepassing model arbeidsovereenkomst VNG

Artikel

lees meer
Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Scan uw lokale regelingen voor de invoering van de Wnra

Artikel

lees meer
De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten 150 150 Capra Advocaten

De Wnra heeft gevolgen voor uw mandaat- en volmachtbesluiten

Artikel

lees meer
Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten geeft 3 workshops voor Zorg aan zet Limburg

Nieuws

lees meer
Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering 150 150 Capra Advocaten

Nieuw: Wnra-helpdesk voor vragen over normalisering

Nieuws

lees meer
Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel 150 150 Capra Advocaten

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

Kennisbijeenkomst Normalisering: De stand van zaken met aansluitend Nieuwjaarsborrel

lees meer
Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Update over het wetsvoorstel Normalisering voor het onderwijs

Artikel

lees meer
De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren 150 150 Capra Advocaten

De gevolgen van de Wnra voor privatiseren en deprivatiseren

Artikel

lees meer
De rechtspositie van de medisch specialist 150 150 Capra Advocaten

De rechtspositie van de medisch specialist

Artikel

lees meer
Masterclass integriteit en bewustwording voor leidinggevenden in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Masterclass integriteit en bewustwording voor leidinggevenden in de zorg

Masterclass over integriteit voor leidinggevenden in de zorg

lees meer
Brochure: De Hybride Docent aan het werk 150 150 Capra Advocaten

Brochure: De Hybride Docent aan het werk

Brochure

lees meer
Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW 150 150 Capra Advocaten

Gewijzigd toetsingskader verwijtbare werkloosheid WW

Artikel

lees meer
Cursus Actualiteiten en verdieping WIA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Actualiteiten en verdieping WIA

Cursus van 1 dagdeel over de ins en outs van de Wwz

lees meer
Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten 150 150 Capra Advocaten

Geschillenbeslechting in de cao Gemeenten

Artikel

lees meer
Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding 150 150 Capra Advocaten

Bovenwettelijke uitkeringen en de transitievergoeding

Artikel

lees meer
De Capra Academie in 2019 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie in 2019

Artikel

lees meer
Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal 150 150 Capra Advocaten

Over de Wnra, de (concept)cao gemeenten en diefstal

Artikel

lees meer
Masterclass Intimidatie op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Intimidatie op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief

Masterclass over intimidatie op de werkvloer binnen de zorg

lees meer
Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar 150 150 Capra Advocaten

Cursus WIA en het eerste en tweede ziektejaar

Na deze cursus weet u de weg binnen de WIA

lees meer
Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wwz

Wat betekenen de Wnra en Wwz voor uw organisatie?

lees meer
Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Disfunctioneren in het ambtenarenrecht

Goed voorbereid op disfunctionerende medewerkers

lees meer
Masterclass Vertrekregelingen 150 150 Capra Advocaten

Masterclass Vertrekregelingen

Masterclass over beëindigingsregelingen binnen het publieke domein

lees meer
Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Cursus Dossieropbouw voor sector Onderwijs

Praktische cursus over de opbouw van een goed personeelsdossier

lees meer
Cursus Inleiding ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Inleiding ambtenarenrecht

In 1 dag een eerste overzicht van het ambtenarenrecht

lees meer
Leergang Verdieping ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Leergang Verdieping ambtenarenrecht

In 3 dagen een gedegen overzicht van het ambtenarenrecht

lees meer
Cursus Normaliseren kun je leren 150 150 Capra Advocaten

Cursus Normaliseren kun je leren

De eerste stappen naar het arbeidsrecht

lees meer
Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA 150 150 Capra Advocaten

Cursus Eigenrisicodrager Ziektewet en WGA

De rechten, plichten en voordelen als u eigenrisicodrager bent

lees meer
Cursus Cao-recht 150 150 Capra Advocaten

Cursus Cao-recht

Cursus over de gevolgen van het vaststellen van een cao

lees meer
Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s 150 150 Capra Advocaten

Cursus Arbeidsrecht voor UMC’s

Gevolgen van de Normalisering voor de UMC’s

lees meer
Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Vier actuele uitspraken voor de sector Onderwijs

Artikel

lees meer
Eerste Kamer neemt voorstel aanpassing Wet BIG aan 150 150 Capra Advocaten

Eerste Kamer neemt voorstel aanpassing Wet BIG aan

Artikel

lees meer
Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet? 150 150 Capra Advocaten

Digitaal besluiten verzenden. KEI-makkelijk, of toch niet?

Artikel

lees meer
Wendbaar werken bij de overheid 150 150 Capra Advocaten

Wendbaar werken bij de overheid

Nieuws

lees meer
Minister schort invoering verplicht lerarenregister op 150 150 Capra Advocaten

Minister schort invoering verplicht lerarenregister op

Artikel

lees meer
12 Vragen en antwoorden over de AVG 150 150 Capra Advocaten

12 Vragen en antwoorden over de AVG

Artikel

lees meer
Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken 150 150 Capra Advocaten

Een veilige schoolomgeving? Twee uitspraken

Artikel

lees meer
Uitgesproken: Klimaatbeheersing 150 150 Capra Advocaten

Uitgesproken: Klimaatbeheersing

Artikel

lees meer
Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter zeer kritisch over ongeschiktheidsontslag

Artikel

lees meer
De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

De Capra Academie en Normalisering van het ambtenarenrecht

Artikel

lees meer
Juryrapport Jo Maes / Capra Advocaten scriptieprijs 2017 150 150 Capra Advocaten

Juryrapport Jo Maes / Capra Advocaten scriptieprijs 2017

Nieuws

lees meer
UMC’S uitgezonderd van de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

UMC’S uitgezonderd van de normalisering?

Artikel

lees meer
Zorgbestuurders niet groepsgewijs uitgezonderd voor WNT 150 150 Capra Advocaten

Zorgbestuurders niet groepsgewijs uitgezonderd voor WNT

Artikel

lees meer
De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

De taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
Uitgesproken: Frans Naerebout 150 150 Capra Advocaten

Uitgesproken: Frans Naerebout

Artikel

lees meer
Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat? 150 150 Capra Advocaten

Eigenrisico dragen voor ZW en WGA: wat betekent dat?

Artikel

lees meer
Hof: medicijngebruik geen excuus voor vervalsen diploma 150 150 Capra Advocaten

Hof: medicijngebruik geen excuus voor vervalsen diploma

Artikel

lees meer
Analyse overheidswerkgever 150 150 Capra Advocaten

Analyse overheidswerkgever

Nieuws

lees meer
Rechtsbescherming onder de Wnra 150 150 Capra Advocaten

Rechtsbescherming onder de Wnra

Artikel

lees meer
Waarschuwing of toch een berisping? 150 150 Capra Advocaten

Waarschuwing of toch een berisping?

Artikel

lees meer
Afspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Afspraak is afspraak? Actualiteiten WNT in de zorg

Artikel

lees meer
Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag 150 150 Capra Advocaten

Verstoorde verhoudingen, toch geen ontslag

Artikel

lees meer
Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao? 150 150 Capra Advocaten

Kiest u voor een eigen cao of voor een sectorale cao?

Artikel

lees meer
Is een rector een topfunctionaris in de zin van de WNT? 150 150 Capra Advocaten

Is een rector een topfunctionaris in de zin van de WNT?

Artikel

lees meer
Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar? 150 150 Capra Advocaten

Verdwijnt de status aparte van de ambtenaar?

Artikel

lees meer
In beeld: het ontslagrecht na de normalisering 150 150 Capra Advocaten

In beeld: het ontslagrecht na de normalisering

Artikel

lees meer
Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt? 150 150 Capra Advocaten

Re-integratieperikelen: loondoorbetaling terecht gestaakt?

Artikel

lees meer
Afspraak is afspraak 150 150 Capra Advocaten

Afspraak is afspraak

Artikel

lees meer
Wat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT? 150 150 Capra Advocaten

Wat zijn de gevolgen van de Evaluatiewet WNT?

Artikel

lees meer
Ook PGB-houder moet transitievergoeding betalen 150 150 Capra Advocaten

Ook PGB-houder moet transitievergoeding betalen

Artikel

lees meer
Capra Advocaten kijkt terug op succesvol Zorgcongres 150 150 Capra Advocaten

Capra Advocaten kijkt terug op succesvol Zorgcongres

Nieuws

lees meer
Uitgesproken: Hoofddoek 150 150 Capra Advocaten

Uitgesproken: Hoofddoek

Artikel

lees meer
Centrale Raad van Beroep: “payroller geen ambtenaar” 150 150 Capra Advocaten

Centrale Raad van Beroep: “payroller geen ambtenaar”

Artikel

lees meer
Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef 150 150 Capra Advocaten

Een vakbekwame zorgcoördinator gaat over de schreef

Artikel

lees meer
Het lerarenregister: een papieren tijger? 150 150 Capra Advocaten

Het lerarenregister: een papieren tijger?

Artikel

lees meer
Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts 150 150 Capra Advocaten

Overzicht van recente tuchtrechtspraak over de bedrijfsarts

Artikel

lees meer
De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club 150 150 Capra Advocaten

De komst van nieuwe ambtenaren: welkom bij de club

Artikel

lees meer
Is het ziekenhuis aansprakelijk bij uitglijden medewerker? 150 150 Capra Advocaten

Is het ziekenhuis aansprakelijk bij uitglijden medewerker?

Artikel

lees meer
Arbeidsverhoudingen in de zorg, hoe complex kan het zijn? 150 150 Capra Advocaten

Arbeidsverhoudingen in de zorg, hoe complex kan het zijn?

Artikel

lees meer
De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet 150 150 Capra Advocaten

De rol van de bedrijfsarts in de gewijzigde Arbowet

Artikel

lees meer
Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje” 150 150 Capra Advocaten

Wet normalisering: Minister presenteert “spoorboekje”

Artikel

lees meer
Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen 150 150 Capra Advocaten

Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen

Artikel

lees meer
De geschorste topfunctionaris 150 150 Capra Advocaten

De geschorste topfunctionaris

Artikel

lees meer
De integere zorgbestuurder? 150 150 Capra Advocaten

De integere zorgbestuurder?

Artikel

lees meer
Hoge Raad: payrolling is soms een uitzendovereenkomst 150 150 Capra Advocaten

Hoge Raad: payrolling is soms een uitzendovereenkomst

Artikel

lees meer
Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht 150 150 Capra Advocaten

Van ambtenarenrecht naar (civiel) arbeidsrecht

Artikel

lees meer
Tijdelijk is de uitkomst 150 150 Capra Advocaten

Tijdelijk is de uitkomst

Artikel

lees meer
Vakantie 150 150 Capra Advocaten

Vakantie

Artikel

lees meer
Worden ambtenaren normale werknemers? 150 150 Capra Advocaten

Worden ambtenaren normale werknemers?

Artikel

lees meer
Overnames in de zorg. Wat betekent dat voor het personeel? 150 150 Capra Advocaten

Overnames in de zorg. Wat betekent dat voor het personeel?

Artikel

lees meer
De Registerleraar – deel 2 150 150 Capra Advocaten

De Registerleraar – deel 2

Artikel

lees meer
Een normaliseringsspecial voor u 150 150 Capra Advocaten

Een normaliseringsspecial voor u

Artikel

lees meer
Terugblik congres HRM in de Zorg 2016 150 150 Capra Advocaten

Terugblik congres HRM in de Zorg 2016

Nieuws

lees meer
Hallo Registerleraar, dag bekwaamheidsdossier? 150 150 Capra Advocaten

Hallo Registerleraar, dag bekwaamheidsdossier?

Artikel

lees meer
Normalisering? Ik ben er wel klaar mee! 150 150 Capra Advocaten

Normalisering? Ik ben er wel klaar mee!

Artikel

lees meer
Kennistafel over zelfsturende teams 150 150 Capra Advocaten

Kennistafel over zelfsturende teams

Nieuws

lees meer
Buitengriffier 150 150 Capra Advocaten

Buitengriffier

Artikel

lees meer
Wel of geen voorwaardelijke ontbinding onder de WWZ? 150 150 Capra Advocaten

Wel of geen voorwaardelijke ontbinding onder de WWZ?

Artikel

lees meer
Een andere manier van werken 150 150 Capra Advocaten

Een andere manier van werken

Artikel

lees meer
Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO? 150 150 Capra Advocaten

Nieuwe cao’s voor de sector PO en VO?

Artikel

lees meer
Capra Select: arbeidsrechtelijke actualiteiten in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Capra Select: arbeidsrechtelijke actualiteiten in de zorg

Nieuws

lees meer
De Wwz in het onderwijs: spannende tijden 150 150 Capra Advocaten

De Wwz in het onderwijs: spannende tijden

Artikel

lees meer
De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz 150 150 Capra Advocaten

De ongeschikte schooldirecteur onder de Wwz

Artikel

lees meer
Wwz-landschap verder ingekleurd 150 150 Capra Advocaten

Wwz-landschap verder ingekleurd

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid bij de Rijksoverheid

Artikel

lees meer
Verjaringsperikelen 150 150 Capra Advocaten

Verjaringsperikelen

Artikel

lees meer
Verruiming van het stakingsrecht 150 150 Capra Advocaten

Verruiming van het stakingsrecht

Artikel

lees meer
Loonsanctie verhalen op de bedrijfsarts? 150 150 Capra Advocaten

Loonsanctie verhalen op de bedrijfsarts?

Artikel

lees meer
Eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden in de zorg

Artikel

lees meer
Het overgangsrecht van de Wgr 150 150 Capra Advocaten

Het overgangsrecht van de Wgr

Artikel

lees meer
Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief 150 150 Capra Advocaten

Pesten in het onderwijs in arbeidsrechtelijk perspectief

Artikel

lees meer
Herplaatsingsonderzoek verplicht? 150 150 Capra Advocaten

Herplaatsingsonderzoek verplicht?

Artikel

lees meer
De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar 150 150 Capra Advocaten

De “zieke” werknemer versus de “zieke” ambtenaar

Artikel

lees meer
Klaar voor de normalisering? 150 150 Capra Advocaten

Klaar voor de normalisering?

Artikel

lees meer
Ontduiking Wwz? 150 150 Capra Advocaten

Ontduiking Wwz?

Artikel

lees meer
Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht 150 150 Capra Advocaten

Capra Dossier Normalisering Ambtenarenrecht

Nieuws

lees meer
Update onderwijscao’s 150 150 Capra Advocaten

Update onderwijscao’s

Artikel

lees meer
De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures 150 150 Capra Advocaten

De bedrijfsarts: onderwerp van wetgeving en procedures

Artikel

lees meer
Congres HRM in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Congres HRM in de zorg

Nieuws

lees meer
Wet aanpak schijnconstructies (WAS) 150 150 Capra Advocaten

Wet aanpak schijnconstructies (WAS)

Artikel

lees meer
Laatste stand van zaken Wet werk en zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Laatste stand van zaken Wet werk en zekerheid

Artikel

lees meer
Ontslag op verzoek en het recht op een WW-uitkering 150 150 Capra Advocaten

Ontslag op verzoek en het recht op een WW-uitkering

Artikel

lees meer
Flexibele arbeidsrelaties in het onderwijs 150 150 Capra Advocaten

Flexibele arbeidsrelaties in het onderwijs

Artikel

lees meer
Principieel is ook een optie, sprak de opportunist 150 150 Capra Advocaten

Principieel is ook een optie, sprak de opportunist

Artikel

lees meer
Workshop over duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers 150 150 Capra Advocaten

Workshop over duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers

Nieuws

lees meer
Ambtelijke rechtspositie anno 2017 150 150 Capra Advocaten

Ambtelijke rechtspositie anno 2017

Artikel

lees meer
Vervanging in het primair onderwijs en de WWZ 150 150 Capra Advocaten

Vervanging in het primair onderwijs en de WWZ

Artikel

lees meer
Actualiteiten WNT in de zorgsector 150 150 Capra Advocaten

Actualiteiten WNT in de zorgsector

Artikel

lees meer
Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd? 150 150 Capra Advocaten

Wacht uw organisatie tot de quotumheffing wordt geïnd?

Artikel

lees meer
Wachtgeldgegevens en de Wob 150 150 Capra Advocaten

Wachtgeldgegevens en de Wob

Artikel

lees meer
Actualiteiten WNT in de zorgsector 150 150 Capra Advocaten

Actualiteiten WNT in de zorgsector

Artikel

lees meer
Doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd 150 150 Capra Advocaten

Doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd

Artikel

lees meer
Kan het nog flexibeler 150 150 Capra Advocaten

Kan het nog flexibeler

Artikel

lees meer
Terugblik bijeenkomst flexibele arbeidsrelaties in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Terugblik bijeenkomst flexibele arbeidsrelaties in de zorg

Artikel

lees meer
Niet elke fout is een integriteitsschending 150 150 Capra Advocaten

Niet elke fout is een integriteitsschending

Artikel

lees meer
Salarisverlaging slecht functionerende ambtenaren? 150 150 Capra Advocaten

Salarisverlaging slecht functionerende ambtenaren?

Artikel

lees meer
De cao vvt 2014-2016: een update 150 150 Capra Advocaten

De cao vvt 2014-2016: een update

Artikel

lees meer
De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht 150 150 Capra Advocaten

De Participatiewet en Quotumwet in vogelvlucht

Artikel

lees meer
Onderwijsambtenaar valt onder de Wet werk en zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Onderwijsambtenaar valt onder de Wet werk en zekerheid

Artikel

lees meer
Update Normalisering rechtspositie ambtenaren 150 150 Capra Advocaten

Update Normalisering rechtspositie ambtenaren

Artikel

lees meer
Genormaliseerde integriteitsdiscussie 150 150 Capra Advocaten

Genormaliseerde integriteitsdiscussie

Artikel

lees meer
Hoge Raad haalt streep door “vierde jaarcontract” 150 150 Capra Advocaten

Hoge Raad haalt streep door “vierde jaarcontract”

Artikel

lees meer
De reparatie van de WNT 150 150 Capra Advocaten

De reparatie van de WNT

Artikel

lees meer
Doorhaling uit het BIG-register is doorhaling uit de zorg? 150 150 Capra Advocaten

Doorhaling uit het BIG-register is doorhaling uit de zorg?

Artikel

lees meer
Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling! 150 150 Capra Advocaten

Fraude op school- let op de onverwijlde mededeling!

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid en de aanzegtermijn 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid en de aanzegtermijn

Artikel

lees meer
Medisch specialisten – over communiceren en samenwerken 150 150 Capra Advocaten

Medisch specialisten – over communiceren en samenwerken

Artikel

lees meer
Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule 150 150 Capra Advocaten

Het katoenen jubileum van de ambtenarenrechters-formule

Artikel

lees meer
Het grote risico van het eigen risico 150 150 Capra Advocaten

Het grote risico van het eigen risico

Artikel

lees meer
WWZ-scan biedt helpende hand 150 150 Capra Advocaten

WWZ-scan biedt helpende hand

Artikel

lees meer
De Wet werk en zekerheid en het concurrentiebeding 150 150 Capra Advocaten

De Wet werk en zekerheid en het concurrentiebeding

Artikel

lees meer
De BAPO op de schop 150 150 Capra Advocaten

De BAPO op de schop

Artikel

lees meer
Uitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT 150 150 Capra Advocaten

Uitkering bij ontslag op andere gronden en de WNT

Artikel

lees meer
Weigering aangeboden passende externe functie te aanvaarden 150 150 Capra Advocaten

Weigering aangeboden passende externe functie te aanvaarden

Artikel

lees meer
De Wet normering topinkomens en variabele beloningen 150 150 Capra Advocaten

De Wet normering topinkomens en variabele beloningen

Artikel

lees meer
Jaarcongres HRM & het Onderwijs 2 december 2014 150 150 Capra Advocaten

Jaarcongres HRM & het Onderwijs 2 december 2014

Artikel

lees meer
Een nieuwe cao gemeenten 150 150 Capra Advocaten

Een nieuwe cao gemeenten

Artikel

lees meer
Onderhandelaarsakkoord cao VVT 2014-2016: eindelijk! 150 150 Capra Advocaten

Onderhandelaarsakkoord cao VVT 2014-2016: eindelijk!

Artikel

lees meer
Surfen onder werktijd 150 150 Capra Advocaten

Surfen onder werktijd

Artikel

lees meer
Webinar arbeidsrecht in de zorg 150 150 Capra Advocaten

Webinar arbeidsrecht in de zorg

Artikel

lees meer
Transitievergoedingen 150 150 Capra Advocaten

Transitievergoedingen

Artikel

lees meer
De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid 150 150 Capra Advocaten

De wet Werk en Zekerheid: een nieuwe juridische werkelijkheid

Artikel

lees meer
Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak 150 150 Capra Advocaten

Kantonrechter past CRvB-formule toe in onderwijszaak

Artikel

lees meer
Reorganisatie binnen de Jeugdzorg 150 150 Capra Advocaten

Reorganisatie binnen de Jeugdzorg

Artikel

lees meer
Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie? 150 150 Capra Advocaten

Einde wachttijd: WIA-uitkering of loonsanctie?

Artikel

lees meer
Wet werk en zekerheid en de positie van promovendi 150 150 Capra Advocaten

Wet werk en zekerheid en de positie van promovendi

Artikel

lees meer
Payrolling, een risico of een verlossing? 150 150 Capra Advocaten

Payrolling, een risico of een verlossing?

Artikel

lees meer
Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld 150 150 Capra Advocaten

Gebrek in CAO Ambulancezorg lijkt hersteld

Artikel

lees meer
Arbeidsmobiliteit 150 150 Capra Advocaten

Arbeidsmobiliteit

Artikel

lees meer
Aanpassing Ontslagbesluit per 1 april 2014 150 150 Capra Advocaten

Aanpassing Ontslagbesluit per 1 april 2014

Artikel

lees meer
Ambulance defect door psychisch defect? 150 150 Capra Advocaten

Ambulance defect door psychisch defect?

Artikel

lees meer
Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst! 150 150 Capra Advocaten

Dag aanstelling, hallo arbeidsovereenkomst!

Artikel

lees meer
Flexwerk bij de overheid: de ketenregeling 150 150 Capra Advocaten

Flexwerk bij de overheid: de ketenregeling

Artikel

lees meer
De Hoge Raad koestert het primaat van de politiek 150 150 Capra Advocaten

De Hoge Raad koestert het primaat van de politiek

Artikel

lees meer
De Wet normering topinkomens: werk in uitvoering 150 150 Capra Advocaten

De Wet normering topinkomens: werk in uitvoering

Artikel

lees meer
Het primaat van de politiek 150 150 Capra Advocaten

Het primaat van de politiek

Artikel

lees meer
De redelijkheid en het UWV 150 150 Capra Advocaten

De redelijkheid en het UWV

Artikel

lees meer
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid 150 150 Capra Advocaten

Wetsvoorstel Werk en Zekerheid

Artikel

lees meer
De nieuwe werktijdenregeling in de CAR/UWO 150 150 Capra Advocaten

De nieuwe werktijdenregeling in de CAR/UWO

Artikel

lees meer
Verplicht met vakantie? 150 150 Capra Advocaten

Verplicht met vakantie?

Artikel

lees meer
Vormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH) 150 150 Capra Advocaten

Vormen van samenwerking op bedrijfsvoeringstaken (PIOFACH)

Artikel

lees meer
Bestuurlijke samenwerking: structure follows strategy 150 150 Capra Advocaten

Bestuurlijke samenwerking: structure follows strategy

Artikel

lees meer
Ontwikkelingen rond de RVU en stamrechtvrijstelling 150 150 Capra Advocaten

Ontwikkelingen rond de RVU en stamrechtvrijstelling

Artikel

lees meer
Stage lopen na je studie 150 150 Capra Advocaten

Stage lopen na je studie

Artikel

lees meer
Zorgsymposium Maastricht een succes 150 150 Capra Advocaten

Zorgsymposium Maastricht een succes

Artikel

lees meer
Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW? 150 150 Capra Advocaten

Verwijtbare werkloosheid, wel of geen WW?

Artikel

lees meer
Leidt loonbeslag tot strafontslag? 150 150 Capra Advocaten

Leidt loonbeslag tot strafontslag?

Artikel

lees meer
De samenwerkende overheid 150 150 Capra Advocaten

De samenwerkende overheid

Artikel

lees meer
Het Model Sociaal Statuut: een kritische noot 150 150 Capra Advocaten